بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۵
کد خبر : ۱۰۲۵۷۶
سیلویو برلوسکنی،گرگ باران‎دیده ای که 20 سال است بر سیاست ایتالیا سایه انداخته هم بودش برای این کشور جنجال‎برانگیز است هم نبودش. به گزارش خبرگزاری رویترز، این نخست‏وزیر پیشین که چند روز پیش با تایید حکم زندان و انفصالش از مناصب دولتی از سوی دیوان عالی روبه‏رو شده به شدت عصبانی است و از جناح راست میانه خواسته برای اصلاح سیستم قضایی این کشور فشار وارد کند یا خواستار برگزاری انتخابات پارلمانی زودرس شود.

به گزارش قانون آنلاین برلوسکنی جنجال‎آفرین اگرچه به دلیل کهولت سن به زندان نخواهد رفت اما درخواست چهره‌های دو آتشه حزب «آزادی» به رهبری وی برای عفو او یا برگزاری انتخاباتی جدید، ایتالیا را با بحران سیاسی جدیدی روبه‎رو کرده است. چرا که برگزاری انتخابات جدید یعنی فروپاشی دولت ائتلافی انریکو لتا، نخست‎وزیر کنونی ایتالیا و بی‌ثباتی سیاسی جدید و تردیدی که نه تنها بازار مالی ایتالیا بلکه حوزه پولی یورو را نیز فرا می‌گیرد. شاید از این روست که لتا گفته وی در گروهی قرار دارد که امیدوار است اولویت‎شان ایتالیا باشد نه منافع گروهی و حزبی. گفته شده، برلوسکنی به دلیل کهولت سن، به جای زندان، حبس خانگی خواهد شد یا باید در حوزه خدمات عمومی، کار اجباری کند. جیمز والستون، استاد دانشگاه آمریکایی ایتالیا، می‎گوید: «او به زندان نمی‎رود. او قطعا به زندان نمی‎رود. اما آن چه که برای او بدتر است محرومیت از مشاغل دولتی است. البته این اتفاق هم فورا رخ نخواهد داد و ممکن است حتی در صورت تایید حکم، یک سال طول بکشد. برلوسکنی قدرت خود را حفظ خواهد کرد. چرا که ثروت فراوان و قدرت تاثیرگذاری زیادی دارد. او به این زودی‎ها از صحنه محو نمی‌شود.»

سیلویو برلوسکنی که یک میلیونر و مالک مجموعه‌ای از بنگاه‌های عظیم رسانه‌ای در این کشور است، در پرونده‌ای دیگر متهم است محتوای مکالمه یکی از رقبای سیاسی خود را برای انتشار در اختیار روزنامه‌ای قرار داده که به برادرش تعلق داشت. محتوای این مکالمه توسط سازمان‌های جاسوسی ایتالیا «شنود» شده بود.

نخست‎وزیر سابق ایتالیا، با مجموعه‌ای از اتهام‎های دیگر مانند برقراری رابطه جنسی با دختران زیر سن قانونی با پرداخت پول، فساد اقتصادی و رشوه روبه‌روست که این اتهام‎ها به‎طور جداگانه در دادگاه‌های مختلف این کشور در حال بررسی هستند.

 برلوسکنی‏ جدید در راه است؟

نشریه آمریکایی فارین پالسی نیز با اشاره به تایید حکم دادگاه علیه نخست‏وزیر پیشین ایتالیا و پرونده‎های قضایی دیگری که این سیاستمدار 75 ساله درگیر آن است، می‏نویسد، شاید برلوسکنی این روزها چندان خوش‏شانس نیست و برخی از افول قدرت سیاسی او حرف می‏زنند، اما واقعیت این است که او همچنان یکی از ثروتمندترین مردان ایتالیا به شمار می‏رود. به‏طوری که نشریه آمریکایی فوربس اخیرا دارایی‎های وی و خانواده‎اش را نزدیک به 9 میلیارد دلار برآورد کرده است. این نشریه با اشاره به رابطه در هم تنیده «پول و قدرت در دنیای سیاست» این پرسش را مطرح می‎کند که آیا به راستی دوران برلوسکنی با تمام شکوه و جلال مالی این خانواده در سیاست ایتالیا پایان یافته است؟

فارین پالسی در ادامه می‏نویسد،‌ حتی اگر برلوسکنی از فعالیت‏های سیاسی در ایتالیا منع شود، طرفداران دو آتشه او نباید چندان نگران باشند چرا که برلوسکنی دیگری در راه است تا راه و پیشه خانوادگی را ادامه دهد.

گذشته از اظهارات برلوسکنی که گفته به فعالیت‌های سیاسی ادامه خواهد داد، نزدیکان نخست‏وزیر پیشین معتقدند که ماریانا برلوسکنی، دختر بزرگ سیلویو، احتمالا در آینده‏ای نه چندان دور جانشین پدر خواهد شد و رهبری حزب مردم آزادی را به دست خواهد گرفت. این گمانه‏زنی چنان قوی است که بنا بر نظرسنجی‏ها، ماریانای 46 ساله احتمالا در انتخابات‏های آینده رقیب جدی متیو رنزی، 36 ساله، رهبر حزب چپ‎های ایتالیا خواهد بود.

این در حالی است که پیش از این گفته می‏شد ماریانا چندان تمایلی به ادامه راه پدر در دنیای سیاست ندارد و بیشترین دغدغه او، پرداختن به کسب و کار و تجارت است. کارشناسان سیاسی معتقدند که ماریانا حتی اگر تمایلی هم به حضور در دنیای سیاست نداشته باشد از آنجایی که اداره امپراتوری بزرگ اقتصادی پدر را در دست دارد به یکی از قدرتمندترین افراد کشور تبدیل شده است؛ آن هم در کشوری که زنان به سختی می‎توانند در دنیای سیاست و اقتصاد با مردان رقابت داشته باشند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر