بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۷
کد خبر : ۱۰۲۶۴۷
علی یوسفیان:
بورس، بازار عجیبی است. در این بازار غیرعادی برخی سهام با اطلاعاتی مناسب و شفاف هیچ رشدی را تجربه نمی‌کنند.
درحالی‌که برخی سهام با اطلاعاتی کاملا مبهم که باید مدت‌ها در انتظار آن ماند، از رشد قیمتی تندی برخوردارند. در اینجا به برخی سهام اشاره می‌شود که در شرایطی کاملا بحرانی رشد قابل‌توجهی را تجربه می‌کنند. در انتها نیز به مثالی نقض پرداخته می‌شود که در آن سهامی با اطلاعات خوب رشدی جدی را تجربه نمی‌کند. 2سهام با رشد غیرعادی عبارتند از: سرمایه‌گذاری آتیه دماوند و مپنا.

هر دوی این سهام در یک‌ماه اخیر رشد قیمتی سریعی را تجربه کرده‌اند. آنچه عمدتا درباره دلیل رشد سرمایه‌گذاری آتیه دماوند گفته می‌شود مربوط به شرکت صنایع شیمیایی ایران می‌شود. سرمایه‌گذاری آتیه دماوند مالک بخشی از صنایع شیمیایی ایران است که رشد قابل‌توجهی را تجربه کرده است. با این حال مدتی است که رشد شرکت صنایع شیمیایی ایران در محدوده‌ای متوقف شده، اما آتیه دماوند همچنان می‌تازد. انتظار سهامداران امیدوار آتیه دماوند این است که سود امسال این شرکت تا دو برابر مقدار فعلی افزایش یابد. اگر آتیه دماوند به این مقدار دست یابد قیمت‌های فعلی چندان گران نیستند، اما دست‌یافتن شرکت به این مقادیر نیاز به‌مدت زمانی دارد که می‌تواند ابهامات را پیش روی این سهم افزایش دهد. دیگر سهم اخیرا پررشد، مپناست.

این سهم نیز با توجه به انتظارات بسیار خوشبینانه‌ای که نسبت به ورود نیروگاه‌های تحت مالکیت آن به بورس شکل گرفته است رشد قابل‌توجهی را تجربه می‌کند. مسلما ورود و ارزشگذاری نیروگاه‌ها نیاز به پروسه‌ای زمانبر و مشکلات متعددی دارد که مپنا باید بسیار خوش‌شانس باشد تا بتواند به خوبی از تنگناهای آن عبور کند. البته اگر این موضوع عملی شود قیمت‌های اخیر سهم دور از تعادل نیستند.

در مقابل 2شرکت یادشده بالا می‌توان به شرکت‌های سنگ آهنی اشاره کرد که در حال حاضر خبرهایی نسبت به آزادسازی قیمت فروش آنها وجود دارد. البته همیشه موانعی به‌خصوص از سوی شرکت‌های فولادی در برابرآزادسازی قیمت سنگ آهن وجود داشته است. اما خبر آزاد‌سازی‌ سنگ آهن مدتی است تقویت می‌شود و می‌تواند حداقل افزایشی مناسب به ارزش فروش و در نتیجه سود این شرکت‌ها بدهد. با این حال بورس آنچنان استقبالی از این سهام نکرده است. رشد معمولی و گاهی کاهشی سنگ آهن گل‌گهر موید این موضوع است. در انتها باید تأکید کرد که بورس روندی ساده را نمی‌پیماید و ممکن است که در چند روز شکل تمامی تحولات بازار سهام معکوس شود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر