بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۷
کد خبر : ۱۰۲۹۰۵

روز گذشته بورس تهران دوباره رکورد تازه‌ای به ثبت رساند و به کانال 58‌هزار‌واحدی وارد شد. این رکورد جدید پس از نشست مطبوعاتی رییس‌جمهوری منتخب مردم و بعد از مراسم تنفیذ و تحلیف روحانی گویای این مطلب است که بورس اولین واکنش مثبت را پس از شروع به کار رسمی دولت یازدهم نشان داده است. به این ترتیب روز گذشته شاخص کل با افزایش 467‌واحدی قله 58‌هزارواحدی را فتح کرد و ارزش بازار نیز از مرز 278‌هزار‌میلیارد تومان فراتر رفت تا بازدهی بورس از ابتدای سال‌جاری تاکنون به 52‌درصد برسد.
 از طرفی روند مثبت روز گذشته بازار نشان‌دهنده این بود که به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران به صحبت‌های رییس‌جمهوری جدید در کنفرانس مطبوعاتی عصر سه‌شنبه به‌خصوص درباره مذاکره با هر کشوری بر سر منافع ایران روی خوش نشان داده و نسبت به بهبود وضعیت تحریم‌ها و چشم‌انداز اقتصادی کشور امیدوارتر از گذشته شده‌اند. شاخص کل بورس با شروع معاملات روز گذشته بار دیگر روندی صعودی را در پی گرفت و واکنش مثبت سرمایه‌گذاران نسبت به سخنان روحانی در جمع اهالی رسانه را منعکس کرد. در معاملات پررمق دیروز شاخص توانست در 15 دقیقه ابتدایی معاملات از مرز 58‌هزار واحد نیز عبور کند و به رکوردشکنی‌های ماه‌های اخیر خود ادامه دهد.
اقبال فعالان بازار به بسیاری از نمادهای مطرح در گروه‌های مختلف، همچون مخابرات، پیمانکاری، فلزی، بانکی و شیمیایی، شاخص را تا پایان ساعت اولیه معاملات در روندی صعودی نگه داشت و پس از آن ثبات نسبی را تجربه کرد. گفتنی است در اواسط معاملات شاخص توانسته بود به رقم 58206 واحد نیز دست یابد. در آخرین روز معاملاتی هفته جاری جو نسبتا مثبتی بر صنایع پیشرو بازار حاکم بود و سایر صنایع نیز جو مبهمی را تجربه کردند. در گروه معدنی تنها سه نماد افت قیمت را تجربه کردند. معاملات این گروه کماکان متعادل است. در گروه صنایع شیمیایی 17 نماد با افزایش ارزش سهام روبه‌رو شدند. در این گروه «شپلی» کماکان با صف خرید مواجه بوده و صف فروش به‌چشم نمی‌خورد.
در این میان نماد «تاپیکو» بالاترین تاثیر منفی را بر شاخص داشته است. در گروه فلزات اساسی فقط پنج نماد در محدوده منفی معامله شدند. در این گروه «فپنتا» ملموس‌ترین صف خرید را داشته و سایر صف‌ها چندان قابل توجه نیست. در بخش ساخت محصولات فلزی تمام نمادها با رشد ارزش سهام به کار خود پایان داده و با صف خرید روبه‌رو هستند. در بخش مخابرات هر دو نماد رشد کرده و «اخابر» با بالاترین تاثیرگذاری مثبت بر شاخص، صف خرید سنگینی را پیش روی خود می‌بیند. در گروه فنی مهندسی نیز هر دو نماد رشد کردند و صف‌های خرید به چشم می‌خورد. در معاملات دیروز در بخش خودرو 22 نماد مثبت بودند. در این بخش «خساپا»، «خودرو»، «خزاما»، «ورنا» «خاور»، «ختراک» با صف خرید مواجه‌اند. در بخش شرکت‌های چندرشته‌ای تنها «وبانک» رشد کرده و با صف خرید نیز روبه‌روست.
در گروه بانکی تمام نمادها رشد کرده‌اند. در این گروه «وسینا»، «وپست» و «وانصار» و «وبصادر» با صف خرید روبه‌رو هستند و «وبملت» اثر مثبت ملموسی بر شاخص داشته‌اند. در گروه سرمایه‌گذاری هشت نماد افت کرده‌اند. در این گروه «واتی» صف فروش دارد و «وساپا»، «وخوارزم»، «وتوصا» و «وبیمه» صف خرید را تجربه می‌کنند. در بخش محصولات نفتی فقط «شبهرن» منفی بوده است و «شنفت» صف خرید را پیش روی خود می‌بیند. همچنین در گروه دارویی جو مبهمی حاکم بوده و 11 نماد با افزایش قیمت به کار خود پایان دادند.
 در نماد «دکیمی» کماکان صف فروش وجود دارد و صف خرید در «دفرا» باز هم به چشم می‌خورد. امروز در معاملات بخش غذایی جو منفی حاکم بوده و تنها پنج نماد رشد کرده‌اند. در نماد «غمهرا» صف فروش وجود دارد و «غسالم» و «غپینو» صف خرید را پیش روی خود می‌بینند. در میان قندی‌ها جو کاملا مثبتی حاکم بوده و باز هم صف‌های خرید دیده می‌شود. در معاملات صنعت لاستیک و پلاستیک نیز همه نمادها به جز «پکویر» رشد کرده‌اند. در این میان در گروه سیمانی جو مثبتی وجود داشته و تنها سه نماد با کاهش ارزش سهام روبه‌رو بوده‌اند. در این گروه «سفارس» صف خرید را پیش روی خود می‌بیند. 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر