بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۷
کد خبر : ۱۰۳۲۵۷
همایون دارابی: بورس اوراق بهادار دیروز نیز برای دومین روز متوالی رشد بیش از یک درصدی را تجربه کرد و با رشد 718واحد به 59هزار و 608واحد رسید.
با رشد 22/1 درصدی شاخص در بازار دیروز معامله‌گران در انتظار رسیدن شاخص به مرز روانی 60هزار واحدی هستند جایي که شدید‌ترین برخورد عرضه و تقاضا در انتظار بازار است؛ برخوردی که دیروز در برخی از نمادهای عمده نشانه‌هایي از آن رخ داده و نمادهايي نظیر بانک پاسارگاد، مپنا، بانک ملت و برخی نمادهای دیگر شاهد رشد شدید حجم معاملات بودند. از دیدگاه کارشناسان عبور بازار از سطوح کنونی قیمتی نیازمند معاملات پرحجمی است که انتظار می‌رود با توجه به رکود بازارهای موازی، بازار سهام بتواند نقدینگی لازم برای این شرایط را فراهم کند.
در بازار دیروز معامله‌گران شاهد آغاز بررسی مجلس برای رای اعتماد به کابینه دکتر روحانی بودند. ريیس‌جمهوری در شروع جلسه مجلس در بخش اقتصادی سخنان خود از بازار سرمایه به عنوان یک محل دیگر برای جذب پس‌اندازهای عمومی یاد کرد. ريیس‌جمهور گفت: دولت در گام نخست تلاش می‌کند در رابطه میان بانک‌ها و بنگاه‌های اقتصادی تغییرات لازم را ایجاد کند به این معنا که نظام بانکی بتواند محور اصلی جذب پس‌اندازهای کوچک و متوسط باشد. روحانی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر بازار سرمایه محل دیگری برای جذب پس‌اندازها شود که اگر به عنوان مرکزی برای تامین منابع مالی بنگاه‌ها درآید تسهیل مناسبی برای فعالیت‌های تولیدی صورت خواهد گرفت. روحانی در ادامه سخنانش در صحن علنی مجلس، گفت: اولویت دیگر دولت کاهش رشد نقدینگی است تا شتاب تورم کنترل شود، کاهش تورم به رشد سرمایه‌گذاری و ثبات اقتصادی کلان کمک می‌کند که نتایج مثبت آن قابل توجه است.
 انتظار می‌رود با توجه به جو روز نخست بررسی صلاحیت کاندیداهای وزارت و ثبت نام 148نماینده در دفاع از دولت، کابینه بتواند بدون بروز مشکلی خاص در روز چهارشنبه رای اعتماد دریافت کند. در گروه بانكي، روز گذشته نماد بانك اقتصاد نوين با بازگشايي خيره‌كننده توانست معادل 205 واحد تاثير در افزايش شاخص داشته باشد. همچنين معاملات پرحجم ملي مس و مپنا نيز از ديگر نمادهاي موثر بر شاخص بودند.
 در گروه مخابرات دیروز مخابرات ایران در گزارش شفاف سازی در مورد تغییر تعرفه مکالمات همراه اول و طرح همکدسازی منتشر کرد. براساس این گزارش، تغییرات به عمل آمده در تلفن ثابت به منظور جبران درآمد از دست رفته ناشی از همکد سازی مراکز تلفن ثابت در سطح استان و جبران هزینه‌های به‌روز‌رسانی برخی از سوئيچ‌های شبکه و همچنین کاهش درآمد بین‌شهری، تصویب و به اجرا در خواهد آمد که تغییرات ایجاد شده درآمدی برای شرکت به همراه نخواهد داشت تغییر تلفن همراه اول نیز صرفا جهت جبران کاهش درآمد ناشی از تعرفه‌های بین‌شهری و جابه‌جایی مشترکین بوده است و این به منزله افزایش تعرفه مکالمه همراه اول نمی‌باشد.
در گروه شوینده دیروز پاکسان گزارش عملکرد شش ماهه خود را منتشر کرد. پاكسان كه پیش از این سود 4192 ریالی را به ازای هر سهم پیش‌بینی كرده است، توانست در عملكرد 6 ماهه بودجه خود را با تعدیل مثبت 24 درصدی به ازای هر سهم همراه سازد. همچنين پاكسان ارز مورد صادراتی خود را با نرخ 3555تومان و ارز مورد نیاز برای واردات مواد اولیه را با نرخ 3158 تومان تسعیر كرده است. به نظر می‌رسد، با توجه به عملكرد شركت شاهد رشد بیش از پیش سود شركت تا سطوح 550-600 تومان تا پایان سال مالی پاكسان باشیم.
 در گروه خودرویی دیروز اکثر نمادهای دیروز خودرویی تحت تاثیر تغییر استاندارد حسابداری و امیدواری سهامداران به بهبود شرایط اقتصادی این شرکت‌ها با صف خرید همراه بودند. اين در حالي است كه برخلاف گروه خودرويي كه معاملات قابل توجهي داشته، در گروه سيماني، صف‌هاي خريد بدون عرضه باقي ماندند و در گروه پتروشیمی دیروز نماد تاپیکو بازگشایی شد. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن 255میلیارد تومان سهام معامله شد که 75/7 درصد آن را معاملات 101میلیون سهم بانک پاسارگاد تشکیل داد. از 273نمادی که دیروز روی تابلو رفتند نیز 68نماد با کاهش قیمت و 209نماد با رشد ارزش معامله شدند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر