بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۰۶
کد خبر : ۱۰۳۲۶۰
صحن علنی مجلس دیروز میدان صف آرایی نمایندگان موافق برنامه های دولت در مقابل مخالفان بود.اکثریت مجلس برای دفاع از کابینه اعلام آمادگی کردند و 18 نفر برای مخالفت ثبت نام کردند. در نهایت 10 نفر به قید قرعه به عنوان مخالفان و موافقان مشی و برنامه‌های دولت روحانی سخن گفتند. در میان موافقان کلیات برنامه‌های دولت چهره‌هایی شاخص همچون احمد توکلی و علی‌مطهری نمایندگان تهران و همچنین کاظم جلالی رییس فراکسیون رهروان ولایت، (فراکسیون اکثریت مجلس با حدود 200 عضو)خودنمایی می‌کردند. از آن طرف مخالفان نیز چهره‌هایی شاخص با گرایش‌هایی خاص داشتند که از جمله آنها می‌توان از حمید رسایی، نماینده تهران و محمدعلی بزگواری نماینده کهکیلویه و بویراحمد، یاد کرد. این جلسه 8 ساعته که با حضور رییس جمهور و معاونانشان و تمامی اعضای کابینه پیشنهادی در دو نوبت صبح و عصر در بهارستان برگزارشد، بسیار پرچالش و پرحاشیه بود، به طوری که حاشیه‌های آن به بیرون از مجلس و حتی به واکنش رییس قوه قضاییه و خانواده هاشمی رفسنجانی نیز کشیده شد. این واکنش‌ها که نسبت به سخنرانی برخی نمایندگان مخالف بود، از تریبون مجلس قرائت شد.
دنیای اقتصاد- ملیحه ابراهیمی: صحن علنی بهارستان روز گذشته به مدت 8 ساعت، میدان جدال میان نمایندگان مخالف و موافق برنامه‌های دولت روحانی بود: 18 مخالف در برابر 148 موافق، از این میان به قید قرعه 5 مخالف و 5 موافق سخنرانی کردند. رییس‌جمهور نیز به همراه کابینه پیشنهادی و جمعی از معاونان خود سر وقت در صحن علنی مجلس حاضر شد و در ابتدای جلسه از تک تک وزرایش براساس حروف الفبا دفاع کرد. جلسه مجلس در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد و برخلاف موافقان که محور سخنانشان بر پایه برنامه‌های دولت بود، مخالفان تنها از فتنه 88 گفتند و ارتباطش با وزرای پیشنهادی و سن بالای وزیران. 
در میان مدافعان کلیات برنامه‌های دولت؛ اما دفاع کاظم جلالی، رییس فراکسیون رهروان ولایت، خودنمایی می‌کرد و به نظر می‌رسد با توجه به عضویت اکثریت نمایندگان (حدود 200 عضو) در این فراکسیون و همچنین عضویت علی لاریجانی، کابینه روحانی بدون دردسر رای اعتماد خود را از مجلس بگیرد. از دیگر چهره‌های شاخص موافق کلیات برنامه‌های دولت که روز گذشته سخنرانی کردند می‌توان به احمد توکلی، علی مطهری و جواد جهانگیرزاده اشاره کرد و از مخالفان نیز می‌توان از حمید رسایی، محمدعلی بزرگواری و جوادکریمی قدوسی نام برد. بحث بر سر کلیات برنامه‌های دولت در دو نوبت صبح و عصر روز گذشته مجلس، انجام شد و در ساعات پایانی جلسه تنها فرصت شد تا موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش سخنرانی کنند. ادامه بررسی رای اعتماد به کابینه امروز و فردا در مجلس انجام می‌شود. 
18 مخالف برنامه‌های دولت در برابر 148 موافق 
براساس ماده 206 آیین‌نامه داخلی مجلس، پس از سخنرانی رییس‌جمهور و پیش از بررسی رای اعتماد به هر یک از وزرا، ابتدا 10 نفر از نمایندگان به قید قرعه، در مخالفت و موافقت با «خط مشی و اصول کلی برنامه دولت یازدهم» در صحن علنی مجلس آن هم هر یک به مدت 15 دقیقه سخنرانی می‌کنند.براین اساس، هر یک از نمایندگان می‌توانند وقت خود را با یک نماینده دیگر تقسیم کنند. پس از آن رییس‌جمهور یا کسانی که او تعیین خواهد کرد به سوالات و اظهارات مخالفان پاسخ می‌دهند. مجموع مدت نطق اولیه رییس‌جمهور و دفاعیات آخر وی دو ساعت و نیم خواهد بود. در نهایت هیات‌رییسه مجلس اعلام کرد که 18 نفر برای مخالفت با کلیات برنامه‌ها و مشی دولت یازدهم ثبت‌نام کرده و 148 نفر برای موافقت با کلیات، اعلام آمادگی کرده‌اند که از این میان به قید قرعه 5 مخالف و 5 موافق انتخاب شد. 
حمید رسایی، نماینده تهران گفت: برخی امروز در حالی برای دولت لب مرزی یقه پاره می‌کنند که تا دیروز در تریبون‌های خود کمک به دولت 65 درصدی آرای مردم را وکیل الدولگی می‌دانستند. برای ما 65 درصد یا 7/50 درصد فرقی ندارد. آقای روحانی اگر طبق اصول حرکت کنید با تمام وجود از شما حمایت می‌کنیم حتی اگر به ما وکیل الدوله بگویند. رسایی با اشاره به اینکه، فتنه و کودتای سال 88 یک دعوای انتخاباتی بین دو کاندیدا نبود، افزود: آقایی که پشت تریبون مجلس می‌گویید «کاسب فتنه»؛ آیا رهبرت که صد بار از فتنه سوال کرده است کاسب فتنه بود؟ 
مخالفان: آقازاده‌ها کار وزرای مسن را بر عهده می‌گیرند 
مخالفان کلیات برنامه‌ها و خط مشی دولت که اغلب از اعضای فراکسیون اصولگرایان(اقلیت) در مجلس بودند، معتقدبودند که کابینه دولت یک شرکت سهامی خاص است و دولت کارگزار شماره 2 است. آنان می‌گفتند این دولت، دولت سالمندان است.مخالفان همچنین معتقد بودند، اکثرکابینه یا اهل فتنه اند یا تحصیلکرده غرب هستند و کابینه یازدهم شبیه کابینه‌هاشمی است، البته همه آنها در حالی این مخالفت‌ها را اعلام کردند که می‌گفتند به حدود 70 درصد کابینه رای موافق می‌دهند. مهرداد بذرپاش، نماینده تهران در مخالفت با کلیات برنامه‌های دولت، با بیان اینکه کابینه یازدهم نتیجه برخی سهم خواهی‌ها است، از آنچه حضور برخی عناصر فتنه در کابینه و همچنین بالا بودن سن وزرای پیشنهادی خوانده‌اند انتقاد کرد و گفت: کابینه پیشنهادی دولت یازدهم شبیه کابینه‌هاشمی است.وی تصریح کرد: کابینه فعلی توان اجرایی وعده‌های مورد نظر رییس‌جمهور را نخواهد داشت اول اینکه کابینه به شدت مسن است، میانگین سنی افراد کابینه بالای 60 سال است که موجب خواهد شد با کابینه ای به شدت بی تحرک مواجه باشیم زیرا کار اجرایی در حد وزیر نیازمند روزانه حداقل 15 ساعت کار سخت اجرایی است. 
وزرای پیشنهادی از صندوق عتیقه رفسنجانی و خاتمی درآمدند 
محمدعلی بزرگواری، عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس نیز در مخالفت با کلیات گفت: در مجلس باید روح مدرس حاکم باشد نه روح چاخان گویی و وکیل‌الدوله بودن، وزرای پیشنهادی نیز برای این چاپلوسان اهمیتی قائل نیستند، کسانی که تا دیروز دست احمدی نژاد را می‌بوسیدند ببینید امروز چه حرف‌هایی می‌زنند.بزرگواری با بیان اینکه رهبری در طول 4 سال گذشته تکیه کلامشان فتنه است که نظام را به پرتگاه سقوط می‌برد، گفت: ما دوست شما هستیم، از شما به خاطر معرفی وزیر کشور، وزیر اطلاعات و دفاع تشکر می‌کنیم. حضور افرادی همچون نوبخت و نهاوندیان هم قابل تقدیر است، زیرا این افراد نیروهای توانمندی هستند، بزرگواری با بیان اینکه بنده برای مخالفت و موافقت با وزارت آقای زنگنه ثبت‌نام نکرده‌ام، گفت: اگر آقای زنگنه بیاید، آقازاده‌هایی مثل مهدی‌هاشمی (در اینجا وی از واژه نامناسبی استفاده کرد که تذکرات انتقادی مجلس را در پی داشت.) میدان‌دار می‌شوند. این آقایان به نظام ما ضربه زدند. 
اکثرکابینه یا اهل فتنه اند یا تحصیلکرده غرب 
عطاءالله حکیمی، نماینده رودبار نیز در مخالفت با کلیات، خطاب به رییس‌جمهور گفت که شنیده می‌شود حداکثر قریب به اتفاق کابینه مدنظر آقای روحانی اصحاب فتنه یا تحصیلکردگان غربی هستند، پس کجاست آن همه تعریف و تمجیدی که از دانشگاهیان و نخبگان داخلی داشتید؟ وی درباره وزیران پیشنهادی کابینه گفت: ترکیب کابینه شامل اصلاح‌طلبان که بعضا از سردمداران فتنه و مهم‌تر حزب اعتدال و توسعه هستند. سهم حزب اعتدال و توسعه شامل آقایان نعمت زاده، ترکان، بانک، نجفی، سلطانی‌فر،‌ هاشمی و به‌زودی هم فاطمه و یاسر‌ هاشمی و تعداد دیگری که در راه هستند اضافه خواهد شد. حزب اصلاح‌طلبان و کارگزاران شامل آقایان میلی منفرد، ربیعی، ظریف، آخوندی، زنگنه، چیتچیان، طیب‌نیا و به نوعی آقای جنتی هم در این حزب جای می‌گیرند. 
نماینده رودبار گفت: اما آقای حسین دهقان، پورمحمدی و رحمانی فضلی را می‌توان در گروه اصولگرایان تعریف کرد. همچنین آقای نعمت‌زاده، نوبخت، بانک، ترکان، واعظی، ربیعی، زنگنه، آخوندی و تعدادی دیگر از اعضای اصلی فتنه هستند که به عنوان کابینه معرفی شده‌اند و اگر افرادی از اصحاب فتنه به عنوان کابینه معرفی نشده‌اند به عنوان معاون، مشاور و مسوولیت‌های دیگر در دولت منصوب خواهند شد. حکیمی گفت: باید هر چه سریع‌تر با هماهنگی بزرگان نظام تغییراتی در کابینه و هیات دولت داشته باشید تا در مسیر انقلاب و نظام قرار گیرند. 
موافقان: برخی گرایشات داخل مجلس 95 درصد مردم را جزو فتنه‌گران می‌دانند 
موافقان کلیات برنامه‌ها و مشی دولت معتقد بودند دولت از چهره‌های معتدل و انقلابی در کابینه استفاده کرده است و اتفاقا معدل سنی کابینه نقطه قوت آن است. آنان معتقدبودند دولت یکی از با برنامه‌ترین دولت‌های تاریخ است و ترکیب کابینه به‌هم پیوسته و توانمند و متوجه به جهات مختلف سیاسی است. تعدادی از نمایندگان موافق کلیات کابینه وقت خود را با دیگر نمایندگان تقسیم کردند و براین اساس تعداد موافقان افزایش پیدا کرد که از این جمله می‌توانیم بخشی از سخنان آنان را در این بخش لحاظ ‌کنیم، همچنین در بخش دوم جلسه علنی مجلس که رییس‌جمهور حضور نداشت، ایشان وقت 1 ساعت و 10 دقیقه‌ای خود را که برای دفاع از وزرا بود به تعدادی از نمایندگان که از جمله آنها می‌توان به علی مطهری، نماینده تهران اشاره کرد، اختصاص داد، همچنین اسحاق جهانگیری معاون اول و محمدرضا نوبخت، معاون رییس‌جمهور نیز در پاسخ به مخالفت‌ها سخن گفتند. 
بهانه سن بالای کابینه بی‌انصافی است 
کاظم جلالی، رییس فراکسیون رهروان ولایت در دفاع از کلیات کابینه و برنامه‌های دولت، با بیان اینکه دفاع این فراکسیون از کابینه مشروط به اعتدال و پیروی از خط امام (ره) و اطاعت از رهبری است، بیان معیارهایی چون سن بالا و اتهاماتی چون شرکت سهامی خاص را بیجا دانست و آن را بی‌انصافی خواند. وی با بیان اینکه ما در شرایطی دولت جدید را تشکیل می‌دهیم که هم به لحاظ داخلی و هم خارجی دارای مشکلات جدی اقتصادی و معیشتی و همچنین مشکلات بین‌المللی هستیم، گفت: در سال 91 با کسری بودجه شدید از 142 هزار میلیارد تومان بودجه ما 95 هزار میلیارد تومان محقق شد و در سال 92 بودجه‌ای که مصوب کرده ایم قطعا محقق نخواهد شد. بدهکاری دولت بالای 200 هزار میلیارد تومان است و میزان تورم در کالاهای خوراکی حدود 62 درصد است و به طور میانگین هم با تورم 42 درصدی مواجه هستیم. رییس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: دولت کشور را در شرایطی تحویل گرفته که با نقدینگی شدید مواجه هستیم و تعطیلی یا عدم‌استفاده از ظرفیت واحد‌های صنعتی و همچنین مشکل شدید اشتغال به خصوص تحصیلکردگان را شاهد هستیم، در این وضعیت اگر به جای دکتر روحانی باشیم، کشور را باید با چه مدیرانی اداره کنیم. آیا ما فرصت آزمون و خطا داریم؟ جلالی ادامه داد: برخی از افراد پیشنهادی برای وزارتخانه‌ها اصرار داشتند وزیر نشوند؛ چرا که درک درستی از مسائل کشور دارند و می‌دانند مسوولیت پذیرفتن در این شرایط بسیار سخت است. از این رو نباید به بهانه سن به دنبال رد کردن آنها باشیم، این بی‌انصافی است. وارد کردن اتهامات دیگری چون بحث شرکت سهامی هم بیجا است. وی گفت: بی‌تردید معیار ما در خصوص بحث فتنه، بیانات رهبری است، قطعا هر کسی که در فتنه نقش داشته نباید در کابینه باشد. ما باید به مرز فرمایشات مقام معظم رهبری توجه کنیم. وی افزود: برخی گرایشات در داخل مجلس وجود دارد که 95 درصد مردم را جزو فتنه‌گران می‌دانند. ما روی هر کسی که دست می‌گذاریم می‌گویند، فتنه‌گر است. در ابتدای همین دوره مجلس زمانی که می‌خواستیم برای هیات‌رییسه انتخابات برگزار کنیم، برخی دوستان آمدند و گفتند که ما در مجلس 40 تا 50 نفر فتنه‌گر داریم یا برخی ساکت فتنه محسوب می‌شوند. جلالی گفت: البته برخی بر موج فتنه سوار شدند و با فتنه تجارت کردند و بیشتر به فتنه پرداختند. 
اصولگرایان مسبب وضع نامطلوب معیشتی شناخته شدند 
احمد توکلی نماینده تهران نیز در موافقت با کابینه، گفت: تبدیل روحانی به نماد تغییر و مشی معتدلی که نوید داده شده بود امید به تدبیر برای تغییر وضع موجود و نیز پرهیز از افراط و تفریط دو جناح را برانگیخت. وی گفت: مردم انتقاد حین انتخابات را هم باور نکردند، به ویژه آنکه رفتار انتخاباتی یکی از نامزدهای محترم اصولگرا بسیار شبیه رییس‌جمهور وقت بود و بخشی از مردم نگران را از اصولگرایان می‌ترساند. تفرقه نامزدهای اصولگرا نیز مزید بر علت شد؛ چرا که تصویری از قدرت‌طلبی آنان را در اذهان تقویت می‌کرد، نه دلسوزی را. توکلی با بیان اینکه در این زمان دو واقعیت، یکی تلخ و دیگری شیرین پیش روی ما است، تلخش وضعیت بسیار سخت و پیچیده معیشت مردم و اقتصاد کشور است، اظهار کرد: این وضعیت نامطلوب حاصل سیاست‌های نامتناسب و بعضا متعارض و سوء‌مدیریت سیاسی- اقتصادی سال‌های اخیر بوده که تحریم‌های ظالمانه آن را تشدید کرده است. این دولت در احاطه مشکلات و دشواری‌ها است.  وی، مهم‌ترین دلیل موافقت خود را با تشکیل این کابینه همین سختی وضعیت کشور و فشار شدید و یکپارچه دشمن بر مردم و اسلام، عنوان کرد. 
برنامه مدون دولت برای چهار سال آینده 
اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور نیز در پاسخ به سخنان مخالفان گفت: دولت روحانی در شرایط خاصی مسوولیت را به عهده می‌گیرد و ما هم در ابعاد داخلی و هم بین‌المللی نیازمند تفاهم جدی هستیم. وی ادامه داد: این برای نخستین بار است که به تعابیر اساتید اقتصاد کشور، رییس‌جمهور چنین برنامه مدونی برای چهارسال بعدش دارد. وی با بیان اینکه دولت آقای روحانی برنامه کاملی به مجلس داده است، ادامه داد: اینکه گفته می‌شود کابینه مسن است، اولا باید بگویند با کجا دارند مقایسه می‌کنند؟ اول انقلاب همه مسوولان در سن و سال جوان بودند. من خودم در 26 سالگی نماینده مجلس شدم. جهانگیری افزود: این کابینه یک شرکت سهامی نیست، بلکه فراجناحی است و همه جناح‌ها فکر می‌کنند در این کابینه حضور دارند. وی در واکنش به ناهماهنگی تیم دولت یازدهم گفت: انسجام در همه تیم دولت و به‌خصوص تیم اقتصادی در حد اعلا است. من در کابینه‌ هاشمی در مجلس بودم و در کابینه خاتمی در دولت. شهادت می‌دهم در هیچ دولتی تیم اقتصادی به این انسجام نبوده است. 

واکنش انتقادی نمایندگان مجلس به اهانت‌ها 
حاشیه‌ها و واکنش‌ها نسبت به جلسه علنی روز گذشته مجلس چه در داخل و چه خارج مجلس زیاد بود. از واکنش فرزندان‌ هاشمی گرفته تا ترکان و حتی تک تک نمایندگان مجلس به توهین‌های برخی نمایندگان وابسته به جریانی خاص در مجلس؛ پس از هر بار سخنرانی هر یک از نمایندگان مخالف، دست‌های نمایندگان برای تذکر بالا می‌رفت تا نسبت به توهین‌های سخنرانان واکنش نشان دهند، به‌ویژه پس از سخنان نماینده کهکیلویه و بویراحمد که از واژه‌های نامناسبي استفاده کرد، تعداد تذکرات افزایش پیدا کرد و در نهایت، علی لاریجانی رییس مجلس اجازه تذکر داد و بسیاری از نمایندگان نسبت به غیرکارشناسی و حتی توهین‌آمیز بودن برخی سخنان مخالفان، تذکر دادند و آن را موجب توهین به شأن و جایگاه مجلس دانستند و خواستار قطع کردن تریبون این افراد در حین سخنرانی شدند. علی لاریجانی رییس مجلس نیز ضمن وارد دانستن این تذکرات، گفت: فضای مجلس نیز مخالف این توهین کردن‌ها است. مجلس جای توهین کردن نیست. او همچنین در حین نطق بزرگواری، نماینده کهکیلویه و بویراحمد، گفت: شما در مطالبتان اسم افراد را می‌آورید و توهین می‌کنید، درست نیست، بعدا مساله ایجاد می‌شود. بهتر است رعایت کرده و درباره برنامه‌ها سخن بگویید. 
مخالفت پرحاشیه رسایی و پاسخ جلالی 
سخنان حمید رسایی، عضو جبهه پایداری در مخالفت با کلیات کابینه به دلیل اینکه از سخنان کاظم جلالی انتقاد کرد و گفت: «آقایی که پشت تریبون مجلس می‌گویید «کاسب فتنه»؛ آیا رهبرت که صد بار از فتنه سوال کرده است کاسب فتنه بود؟» مورد واکنش و تذکر کاظم جلالی قرار گرفت. جلالی، ضمن دفاع از خود در خصوص هزینه‌های روزنامه رسایی و تلاش‌های این جریان خاص برای نابود کردن دیگر نمایندگان مجلس صحبت کرد. وی افزود: اولا بنده از عبارت مشمئزکننده ایشان نسبت به ساحت رهبری عذرخواهی می‌کنم. متاسفانه یک نماینده چنین عبارت مشمئزکننده‌ای را به ساحت رهبری وارد می‌کند، برای اهداف سیاسی خود از رهبری خرج می‌کند تا نماینده دیگری را بکوبد. 
جلالی ادامه داد: خاطره‌ای به یاد آوردم، در ایام فتنه برای سخنرانی به دانشگاه رشت سفر کرده بودم، فرمانده ناحیه انتظامی استان گیلان همسفر بنده بود و گفت برادرزاده رسایی در ایام فتنه دستگیر شده بوده و رسایی برای آزادی برادرزاده‌اش پدر فرمانده نیروی انتظامی ناحیه را درآورده است.  جلالی ادامه داد: برادر ایشان یکی از پیمانکاران بزرگ وزارت راه و ترابری و از حزب مشارکت است.  وی خطاب به رسایی تصریح کرد: اگر از روزنامه رنگی شما و پول‌های چند صد میلیون تومانی که به روزنامه‌تان کمک می‌شود، حرف نمی‌زنیم، قلم و بیانت از بقیه بهتر نیست، ما اگر بخواهیم غیراخلاقی صحبت کنیم، ادبیاتش را بلد هستیم، اما نجابت به خرج می‌دهیم.  رییس فراکسیون رهروان ولایت خطاب به رسایی اضافه کرد: شما چقدر آدم‌ها را به عنوان ساکت فتنه زدید؟ شما آقای لاریجانی را زدید، خدمت کردید به نظام؟ 
وی ادامه داد: شما خودزنی کردید وقتی در جریان اصولگرایی همه را به بهانه‌ای می‌زنید باید منتظر نتیجه‌اش باشید. 
در ادامه رسایی نیز با اعلام تذکری گفت: خدا را شکر که امروز مشروح مذاکرات از تلویزیون پخش می‌شود، حتی تا آخر صحبت آقای جلالی هم رییس نگفت موضوع برادرزاده و برادر بنده چه ربطی به بنده دارد.  رسایی بیان کرد: برادر بنده از مدیران کل استان قزوین بود، اما چون حاضر نشد به مجلس ششم باج دهد، برکنار شد. 
رسایی در خصوص ماجرای دستگیری برادرزاده‌اش هم گفت: بنده به فرماندهی نیروی انتظامی فشار نیاوردم. حرکتی صورت گرفته بود در نیروی انتظامی که فشار آوردم با آن حرکت برخورد شود. 
رسایی تاکید کرد: خوشحالم که امروز صف‌بندی‌ها مشخص شد. رییس مجلس باربط و بی‌ربط اجازه داد نمایندگان تذکر بدهند. 
آنها که برای «میرحسین موسوی» کار کردند، برای نخست‌وزیر امام کار کردند 
کمال الدین پیرموذن، نماینده اردبیل نیز در تذکری در واکنش به مباحثی که طی نطق رسایی مطرح شد، گفت: این صحبت‌ها را تمام کنید، رییس‌جمهور تبلور اراده مردم است.  وی افزود: آنهایی که برای میرحسین موسوی کار کرده بودند، برای نخست‌وزیر امام آن هم تا مقطع اعلام نتیجه کار کردند. 
چماق لری نماینده کهکیلویه و بویر احمد 
بزرگواری نماینده کهکیلویه و بویراحمد که سخنرانی‌اش تذکرات تعداد زیادی از نمایندگان را به دلیل توهین به شخصیت‌ها و استفاده از الفاظ نامناسب، به دنبال داشت، در بخشی از سخنانش گفت: بنده می‌گویم که سیدم و لر تبار، در نتیجه حرفم را می‌زنم و هر وزیری که رای آورد و به منطقه محروم من نگاه ویژه نداشت با چماق لری با وی برخورد خواهم کرد. 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر