بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۱
کد خبر : ۱۰۳۳۵۷
به گزارش خبرنگار اقتصادی پانا، شاخص کل بورس از ابتدای هفته روند رو به رشدی داشت و این روند دیروز نیز تداوم داشت تا آنجا که شاخص کل قله 59 هزار واحد را هم فتح کرد و در پایان معاملات دیروز بازار سهام شاخص با افزایش ۷۱۸ واحدی موفق به عبور از نیمه ۵۹ هزار واحد شد.

بنا براین گزارش،‌ همچنین ارزش بازار نیز با ثبت رکورد تازه‌ای با افزایش ۳ هزار میلیارد تومانی از ۲۸۵ هزار میلیارد تومان فراتر رفت.
شاخص بورس به اعتقاد بسیاری از كارشناسان دماسنج اقتصاد هر كشور است و بر اساس وضعیت صعود و نزول آن می‌توان وضعیت اقتصادی هر كشور را سنجید.

به عقیده کارشناسان بخش بازار بورس با بازار سکه و ارز رابطه معکوس دارد به طوری که وقتی احساس مطلوبی در بازار مالی و فضای بین‌المللی وجود داشته باشد، سرمایه‌گذاران به سمت دارایی مالی و سرمایه گذاری واقعی جذب می شوند.

شاخص بورس در ایران نیز همانند سایر كشور‌های دنیا از ابتدای تأسیس تا كنون با تغییر شرایط اقتصادی و سیاست‌های دولت‌های مختلف دارای افت و خیز‌های زیادی بوده و صعود ونزول‌های فراوانی را تجربه كرده است، البته كارشناسان بازار سرمایه نیز نوسان را جزو ذات این بازار می‌دانند.


محمد ابراهیم قربانی فرید مدیر عامل کارگزاری سهام پژویان شایق در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی پانا ، اظهار کرد: رشد شاخص ها در بورس ایران معقول و منطقی است و قیمت های بازار به هیچ عنوان حبابی نیست .

وی افزود: قیمت های سهام براساس سود اعلامی شرکت ها افزایش می یابد که نشان می دهد بخش عمده ای از شرکت های بورسی از رشد مناسب سود برخوردار بوده اند که به تبع آن قیمت سهام و رشد شاخص ها ادامه یافته است .

مدیر عامل کارگزاری سهام پژویان شایق عنوان کرد: مقایسه رشد شاخص ها در بورس ایران با ترکیه یا سایر کشورها نشان می دهد که میانگین نسبت قیمت سهام به سود در اغلب بورس ها در حدود 15 درصد است در حالی که این نسبت در بورس ایران حدود 7 درصد است .

قربانی فرید بیان کرد: این نسبت نشان می دهد که قیمت سهام درایران بسیار پایین بوده و اگر اقتصاد کشور سالم سازی شود، قیمت سهام نیز از رشد مناسب برخوردار خواهد شد .

وی ادامه داد: شاخص قیمت بورس اوراق بهادار تهران موسوم به تپیکس که به طور خلاصه شاخص کل هم خوانده می‌شود، نشانگر روند عمومی قیمت کل شرکت‌های بورس است، و تغییرات سطح عمومی قیمت‌ها را نسبت به تاریخ مبدأ نشان می‌دهد.

مدیر عامل کارگزاری سهام پژویان شایق بیان کرد: هر چند بورس تهران از 46 سال قبل فعالیت خود را آغاز كرده اما شاخص این بازار در سال 1369 روی پایه 100 واحد تعریف و مورد استفاده قرار گرفت. سال پایه برای محاسبه شاخص كل، سال 69 است كه تا پایان همان سال رقم شاخص به 189 واحد رسید.

قربانی فرید اظهار کرد: اگر خریداران خارجی با اتخاذ تدابیری به بورس ایران هدایت شوند سهام شرکت های بورسی برای انها بسیار مناسب خواهد بود ، به طور مثال سهام شرکت هلدینگ خلیج فارس تنها 1000 تومان است .

وی تاکید کرد: رشد شاخصها در ماههای اخیر ناشی از رشد سود دهی شرکت هاست که بخشی از ان سود عملیاتی است و بخشی از آن سود غیر عملیاتی بوده و مربوط به تفاوت تسعیر ارز یا تفاوت تورم است که چندان قابل اتکا نیست و با سالم سازی اقتصاد کشور این نرخ سودها از میان خواهد رفت .

مدیر عامل کارگزاری سهام پژویان شایق با تاکید بر ضرورت تثبیت نرخ ارز در محدوده معین عنوان کرد: برخی از شرکت هایی که محصول صادراتی دارند تولیدات خود را صادر و ارز خود را به نرخ آزاد به فروش می رسانند که این سودها دائمی نبوده و با آغاز اصلاحات ارزی این سودها از بین خواهد رفت .
وی ادامه داد: تثبیت رشد شاخص های بورس منوط به افزایش تولید و استفاده حداکثری از ظرفیت های کارخانجات و افزایش سود آوری شرکت های بورسی است و در آن شرایط است که قیمت سهام افزایش خواهد یافت .

قربانی فرید اظهار کرد: به ویژه در دولت آقای روحانی که شرکت ها تصمیم به افزایش ظرفیت تولید گرفته اند ، سود شرکت ها افزایش خواهد یافت و در بازار سرمایه نیز شاهد فتح قلل جدیدی در رشد شاخص ها خواهیم بود .

این فعال بازار سرمایه بیان کرد: درآینده نزدیک رشد شاخص های بورس بیش از این افزایش خواهد یافت وجای نگرانی نیزبرای سهامداران وجود ندارد چون رشد قیمت ها واقعی است .

وی ادامه داد: سود سهام بخش عمده ای از 500 شرکت بورسی افزایش یافته و اظهار نظرهای مطرح پیرامون حباب منطقی نیست چون حباب شاخص های بورس در سال های گذشته مربوط به رشد قیمت های تنها چند شرکت بود اما در حال حاضر بخش عمده ای از شرکت ها با رشد مواجه شده اند.

قربانی فرید درباره احتمال تاثیر تقلیل تحریم ها بر رشد شاخص ها نیز ، اظهار کرد : تقلیل تحریم ها یا حتی مطرح شدن آن می تواند موجب تسهیل واردات مواد اولیه به کشور و ظرفیت های تولید وشود که میتواند در رشد سود آوری شرکت ها موثر باشد.

مدیر عامل کارگزاری سهام پژویان شایق بیان کرد: در سازمان بورس هیات نظارت بر فروش وجود داردکه در قانون هم این هیات ابقاء شده و جای نگرانی برای سهامداران وجود ندارد ضمن آنکه درصد نقد شوندگی سهام ها نیز افزایش یافته است.

قربانی فرید اظهار کرد: در سالهای گذشته برای فروش سهم چند هفته انتظار وجود داشت اما در حال حاضر این شرایط مرتفع شده و فروش سهم به راحتی امکان پذیر شده است .

مدیر عامل کارگزاری سهام پژویان شایق عنوان کرد: برنامه ریزی خریدو فروش برای سهامداران خرد فراهم شده و خریداران نباید نگرانی از بابت خرید و فروش سهام در بورس داشته باشند .

وی ادامه داد: به نظر می رسد که سوادگری در بازار ارز و سکه به زودی برچیده شود و این بازارها دیگر مشتریان خاص نخواهند داشت .

قربانی فرید خاطرنشان کرد: جذابیت بازارهایی مانند سکه و ارز کاهش یافته و نقدینگی به سمت بازار بورس هدایت شده است .

فعال بازار سرمایه ادامه داد: یکی از عوامل افزایش سهام شرکت ها نیز افزایش تقاضای خرید سهم است که از بازارهای دیگر به بازار سهام متمایل شده اند و حجم معاملات بازار سرمایه را به شدت افزایش داده است .

وی اظهار کرد: پیش بینی رشد شاخص ها تا محدوده زمانی معین دشوار است اما رشد شاخص ها ادامه دار خواهد بود .

مدیر عامل کارگزاری سهام پژویان شایق خاطرنشان کرد: بر اساس سیاست کلی نظام قرار است تامین مالی جهت رشد اقتصادی هشت درصدی در سال توسط بازار سرمایه انجام شود که امیدواریم بنگاه‌های اقتصادی عمده نیاز خود را برای رشد تولید از طریق بازار سرمایه انجام دهند.

وی انواع ابزار تامین مالی در بورس را تشریح کرد و گفت: مهم‌ترین این ابزارها افزایش سرمایه در بورس، انتشار انواع اوراق بدهی در بورس، صکوک، گواهی سپرده، معاملات سلف و نسیه در بورس کالا است که می تواند انواع ابزار تامین مالی در چهار بورس فعال در کشور باشد و باید بتوان از این طریق، ۴۰ درصد منابع مورد نیاز برای رشد اقتصادی را از طریق بورس فراهم کرد .

/گزارش از ناهید شمشیری/
اشتراک گذاری :
ارسال نظر