بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۰
در اولین جلسه هم اندیشی مدیران سیمانی ها تأکید شد:

حضورنعمت زاده وافزایش امید سیمانی هابرای دستیابی به جایگاه برتر

فعالان صنعت سیمان نیز این انتخاب را به فال نیک گرفته و امید می رود که در سایه حضور مسئولان حامی تولیدکنندگان و صنعتگران داخلی، همکاری ها و تعاملات سازنده با دولت جدید نیز افزایش یافته و اقداماتی اثربخش صورت پذیرد.
کد خبر : ۱۰۳۶۳۴
اولین جلسه هم اندیشی مدیران عامل شرکت های سیمانی طی شنبه هفته جاری با حضور رییس و دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان جمعی از مدیران ارشد شرکت های فعال در این صنعت، معاونت کمک های تجاری سازمان توسعه و تجارت و نیز معاون سابق بانک مرکزی در محل سالن کوه نور هتل اوین برگزار شد.

دستیابی صنعت سیمان به جایگاه برتر با حضور نعمت زاده

براساس گزارش خبرنگار بورس نیوز، در ابتدای جلسه رییس انجمن صنفی صنعت سیمان گفت: اولین جلسه هم اندیشی مدیران عامل شرکت های سیمانی در حالی امروز برگزار شده که مجلس شورای اسلامی طی روزهای پایانی هفته قبل اقدام به بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت جدید پرداخت و با ارایه رأی اعتماد به آقای نعمت زاده به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت امیدواری صنعتگران نسبت به بهبود شرایط و حرکت صنایع به سمت دستیابی به جایگاه های برتر افزایش یافته است.

محمد اتابک افزود: فعالان صنعت سیمان نیز این انتخاب را به فال نیک گرفته و امید داریم با حضور ایشان در کنار مشاورین خبره ای همچون آقای جهانگیری در سمت معاونت رییس جمهوری، این صنعت نیز به جایگاه اصلی خود دست یابد، چراکه سابقه فعالیت این افراد و پیگیری مداوم مشکلات موجود در صنایع از سوی آنها همواره در راستای حمایت از تولید داخلی و صنایع بوده و این امر روند توسعه رو به رشد تولید را در تمام بخش های اقتصادی از جمله صنعت سیمان تسهیل می کند. بطوریکه این امید می رود که در سایه حضور مسئولانی حامی تولیدکنندگان و صنعتگران داخلی، همکاری ها و تعاملات سازنده با دولت جدید نیز افزایش یافته و اقداماتی اثربخش صورت پذیرد.

اقدام برای تجدید ساختار انجمن

در ادامه عبدالرضا شیخان گزارشی از فعالیت های انجمن از سال گذشته تاکنون ارایه کرد و اظهار داشت: انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان پیش از این به دلیل شرایط حاکم بر صنعت با فراز و نشیب های فراوانی مواجه بود که امضای تفاهم نامه اخیر با وزارت صنعت، معدن و تجارت نقطه عطفی به وجود آورد و با تفویض برخی وظایف به انجمن، کارها سخت تر شد. بطوریکه به واسط امضای این تفاهم نامه، هم اکنون تجدید ساختار در روند کار انجمن لازم به نظر می رسد.

دبیر انجمن سیمان افزود: راه اندازی واحد IT برای دریافت به موقع اطلاعات تولید و فروش واحدها و انجام تحلیل های دقیق جهت ارایه به جامعه صنعت سیمان و مسئولان کشور به منظور به کارگیری از آنها در روند تصمیم گیری های کلان، مدیریت بازار داخلی و خارجی، حضور فعال در نمایشگاه ها و نیز تشکیل کمیته فنی و تکنولوژی از جمله اقداماتی محسوب می شود که در راستای تجدید ساختار انجمن در نظر گرفته شده است.

برقراری تعادل در بازار سیمان

وی به اقدامات انجام شده برای تنظیم و مدیریت بازار داخلی و در نتیجه رفع معضل کمبود سیمان در برخی شهرها به منظور ممانعت از افزایش نرخ های فروش اشاره کرد و گفت: با مدیریت بازار فروش داخلی به همت هیأت مدیره انجمن و مدیران عامل شرکت ها هم اکنون تعادل نسبی در داخل برقرار شده است. البته در ماه مبارک رمضان میزان تقاضا با افت اندکی مواجه گردید که این امر بر روند کاهش قیمت ها و در نتیجه استقبال شرکت ها برای ارایه تخفیف بیشتر اثرگذار بود. اما به نظر می رسد با پایان این دوره، تعادل عرضه و تقاضا و نیز روند قیمت های فروش دوباره به بازار این نوع کالا باز گردد.

این مقام مسئول به صادرات 13.6 میلیون تنی طی سال 91 اشاره کرد و افزود: حدود 80 درصد از فروش صادراتی سال گذشته به کشور عراق بوده و مابقی آن به کشورهایی همچون افغانستان، آذربایجان، کشورهای آسیای میانه و نیز کشورهای حوزه خلیج فارس صورت پذیرفته است.

شیخان ادامه داد: در بحث فروش خارج گرچه در مقاطعی برای تحقق برنامه ها، شرکت ها به ناچار قیمت ها را کاهش می دادند، اما با اقدامات مثبتی که انجام شد نرخ سیمان صادراتی به آذربایجان حتی با چند دلار افزایش نیز رو به رو گردید.

پتانسیل افزایش نرخ های صادراتی

وی بر پایین بودن قیمت فروش صادراتی سیمان تولیدی ایران در منطقه تأکید کرد و گفت: با توجه به افزایش تولید و کاهش مصرف داخلی، بایستی در حوزه قیمت گذاری به ویژه در مرزها دقت نظر بیشتری داشت، چراکه قیمت های فروش خارجی در حال حاضر بسیار ارزان است و جای افزایش در آن وجود دارد.

افزایش نرخ سیمان پوزولانی به تصویب رسید!

دبیر انجمن سیمان بر بهبود روند قیمتی سهام شرکت های گروه پس از افزایش نرخ های فروش نیز طی سال جاری اشاره کرد و ابراز داشت: طی بررسی هایی که اخیراً صورت گرفته به نظر می رسد نرخ سیمان پوزولانی در کشور مغفول مانده و برای تشویق تولیدکنندگان نسبت به تولید بیشتر این نوع محصول مصوبه هیأت مدیره انجمن نسبت به افزایش نرخ آن نیز دریافت شد که این اقدام در کنار سایر فعالیت ها منافع زیادی برای صنعت در برداشته و آن را در میان سایر صنایع به جایگاه مطلوبی رسانده است.

توافق برای خرید اعتباری سوخت مازوت

وی از انجام مذاکراتی با وزارت نفت در خصوص دریافت مابه التفادت نرخ سوخت و تأمین مازوت مصرفی شرکت ها به صورت اعتباری خبر داد و گفت: پس از جلساتی که برای دریافت مابه التفاوت افزایش نرخ مازوت با وزراتخانه مذکور برگزار شد، تلاش هایی برای صدور مصوبه ای مبنی بر امکان خرید نفت کوره به صورت اعتباری صورت گرفت که طبق ابلاغیه صادره از سوی این وزارتخانه که در هفته جاری دریافت شده، کارخانجات سیمانی می توانند سوخت مورد نیاز خود را برای استفاده در زمان قطع گاز مصرفی صنایع در فصل سرما خریداری و ذخیره کنند.

ارتقای جایگاه ملی و بین المللی صنعت با حضور دولتمردان کارآمد

شیخان از تقاضای انجمن برای برگزاری جلسات مستمر با شرکت های عضو سخن گفت و عنوان کرد: برای آینده برنامه هایی همچون مدیریت تولید، کنترل تخفیف های ارایه شده از سوی شرکت ها در نرخ فروش محصولات و نیز حرکت در مسیر افزایش تولید و سرمایه گذاری ها برای بالا بردن جایگاه انجمن صنفی صنعت سیمان در سطح ملی و بین المللی در نظر گرفته شده که تلاش دولتمردان و حضور افرادی همچون آقایان نعمت زاده و جهانگیری در کابینه دولت با توجه به تلاش ها و پیگیری های قبلی ایشان، از چشم انداز روشن پیش روی صنعت حکایت دارد.

وی در خاتمه سخنان خود بر انجام مذاکره و تحقیقاتی در بحث امکان حمل و نقل محصولات سیمانی با استفاده از سیستم حمل و نقل ریلی و دریایی و جایگزینی آن به جای حمل و نقل زمینی اشاره کرد.

لزوم تبدیل رقابت داخلی به رقابت بین المللی

پس از آن نهاوندی، معاونت کمک های تجاری سازمان توسعه و تجارت بر لزوم تلاش برای بهبود جایگاه بین المللی صنعت سیمان تأکید کرد و گفت: نگاه دولت یازدهم نگاه برون گراتری نسبت به گذشته است و این نگرش می تواند به ارتقای جایگاه انجمن و صنعت بیانجامد. در این راستا مدیران انجمن مذکور نیز با سعه صدر و تعامل با یکدیگر تلاش اثربخشی را در رفع مشکلات موجود تولیدکنندگان این حوزه از خود به نمایش گذاشتند که باید آن را به عنوان الگویی قابل تعمیم به سایر انجمن ها معرفی کرد.

وی افزود: البته یکی از نکات محوری در صنعت سیمان با توجه به وضعیت شکننده بازار عراق و سیاست های تهدید آمیز این کشور برای چشم انداز صنعت سیمان ایران و نیز حمایت دولت ترکیه از تولیدکنندگان داخلی خود، تبدیل رقابت داخلی به رقابت بین المللی است. چراکه مواردی همچون بودجه عمومی کل کشور در سال 92 و مشکل تأمین منابع مالی مورد نیاز تولید، که پیش بینی می شود در سال جاری و نیز در سال آتی ادامه داشته باشد، با نظر به کاهش سرانه مصرف داخلی در سال 91 نسبت به سال پیش از آن، همگی بر لزوم توجه ویژه به بازارهای صادراتی تأکید دارد. البته اقدام برای تأمین زیرساخت های لازم در این راستا ضمن تفاهم نامه اخیر انجمن با وزارت صنعت، معدن و تجارت پیش بینی شده؛ اما اجرای دقیق آن متوجه تلاش صنعتگران است تا اهداف خارجی و نیز توسعه داخلی مدنظر به طور کامل تحقق یابد.

پیگیری موضوع قراردادهای ارزی در انجمن

معاون سابق بانک مرکزی نیز از دیگر حضار این جلسه هم اندیشی بود که پیرامون موضوع قراردادهای ارزی سخن گفت.

سیدعلی اظهار داشت: مسایل و چالش های صادراتی و اینکه آیا تسهیلات ارزی باید به صورت ارزی و با چه نرخی پرداخت شود، یکی از موارد مطرح در صنایع تولیدی به ویژه صنعت سیمان است. بطوریکه در بحث ارز دو نکته وجود دارد، بروز نوسان قیمتی در بازار یا تغییر پایه ارزی. اما آنچه مدنظر صنعتگران است اینکه نباید آثار منفی تغییر پایه ارزی در اقتصاد کشور را به واردکننده یا بدهکار ارزی تحمیل کرد و این قابل قبول نیست که یک شبه با تغییر بهای پایه دلار از 1226 به حدود 2500 تومان، میزان بدهی ارزی شرکت ها از بابت تسهیلات دریافتی دو برابر شود. چراکه در زمان انعقاد، قرارداد تسهیلاتی آنها با نرخ ارز مشخصی بوده است. اما در این خصوص یکی از بانک های خصوصی در حال پیگیری موضوع بوده و به نتایج مثبتی نیز رسیده است و می توان امیدوار بود که اگر این امر در بحث بازپرداخت تسهیلات ارزی به نرخ های توافقی قبلی بانک ها با شرکت ها محقق شود، می توان آن را به سایر بانک ها نیز تسری داد.

پتانسیل رشد حداقل سه تا چهار برابری فروش خارجی سیمان

سیدعلی در خاتمه بر امکان افزایش حداقل سه تا چهار برابری فروش صادراتی سیمان با توجه به تقاضای موجود در بازار سایر کشورهای مشتری تأکید کرد و گفت: ایران در سطح منطقه بازار مناسبی را برای صادرات انواع محصولات سیمانی در اختیار دارد، اما به دلیل ریسک های عمومی موجود در امر صادرات، این وظیفه دولت، صندوق توسعه صادرات و یا سازمان هایی همچون سازمان توسعه و تجارت است که تضامین لازم را برای تولیدکننده جهت حضور در بازارهای خارجی فراهم کند تا فضای قراردادهای بلندمدت برای آنها مهیا گردد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر