بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۵
کد خبر : ۱۰۳۶۶۴
هديه لطفي: بازار فرابورس به تبعيت از شرايط مساعد حاكم بر بازار سرمايه، روز مثبتي را پشت سر گذاشت و در نهايت شاخص كل اين بازار با ثبت ركورد جديدي به محدوده 635 واحد وارد شد. 
براساس اين گزارش در نخستين روز كاري هفته بازار فرابورس جابه‌جايي بيش از 50 ميليون برگه اوراق بهادار به ارزش 501 ميليارد ريال را شاهد بود كه به اين ترتيب در پايان معاملات شاخص آيفكس با رشد 95/4 واحدي به ركورد جديد 9/635 واحدي دست يافت. معاملات روز گذشته فرابورس بر مدار گروه پتروشيمي چرخيد و در پي اين اتفاق نمادهاي پتروشيمي خراسان، زاگرس و مارون با افزايش تقاضاي خريد روبه‌رو شدند كه همين امر سبب شد تا نفت ايرانول و نفت پاسارگاد نيز رشد قيمت را تجربه كنند. اين در حالي است كه پالايش نفت تهران پس از توقف طولاني‌مدت سرانجام روز گذشته بازگشايي و با افت قيمت چشمگيري مواجه شد؛ «شتران» ديروز با حدود 10 درصد نوسان منفي بازگشايي شد و با افزايش فروش سهام از سوي سهامداران، ارزشي معادل 5/139 ميليارد ريال را به خود اختصاص داد و بيشترين تاثير منفي را بر آيفكس ايجاد كرد، اما تاثير مثبت نمادهاي مارون، زاگرس و خراسان بيشتر بود كه نه تنها تاثير منفي «شتران» را خنثي كرد بلكه رشد اين دماسنج را در پي داشت.
در اين روز قندي‌ها نيز شرايط متفاوتي را تجربه كردند؛ قند شيروان و قند چهارمحال با صف خريد در حال معامله سهام خود بودند كه در ميانه معاملات تحت تاثير خبر افزايش نرخ شكر و به‌تبع تغيير در اطلاعات متوقف شدند اما نوسان مثبت را به ثبت رساندند. همراه اول نيز در آستانه ورود به بورس اوراق بهادار روزي منفي را پشت سر گذاشت. به طوري كه هر سهم اين شركت با نوسان منفي 73/0 درصدي به نرخ 44 هزار و 757 ريال رسيد و در مجموع 323 هزار سهم اين شركت به ارزش 5/14 ميليارد ريال دادوستد شد. با توجه به انتقال نماد «همراه» از بازار اول فرابورس به بازار معاملاتي شركت بورس، اين نماد در پايان معاملات امروز متوقف خواهد شد و به اين ترتيب آخرين روز معاملاتي را در بازار فرابورس تجربه خواهد كرد. اين در حالي است كه نماد معاملاتي كاركنان بانك‌ها (سكاب) ديگر نماد انتقالي به بازار بورس، با صف خريد همراه شد و در نهايت نوسان مثبت 5 درصدي را تجربه كرد. ذوب‌آهن اصفهان نيز مطابق روال روزهاي اخير معاملات پررونقي داشت و در مجموع با خريد و فروش 13 ميليون سهم به ارزش 8/53 ميليارد ريال به عنوان پرمعامله‌ترين سهم بازار شناخته شد. در معاملات بازار ابزارهای نوین مالی نيز بیشترین حجم مبادلات را اجاره مپنا با خرید و فروش 161هزار و 610 برگه به خود اختصاص داد. پس از آن مشارکت انصار با جابه‌جايي 13هزار و 90برگه و مشارکت گهر با جابه‌جايي 12هزار و 500برگه در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.  افزون بر اين با توجه به تصمیم کمیته عرضه فرابورس، سهام دو شرکت کارخانجات کابل سازی تک و تولیدی پمپ پارس از شنبه 2شهریور در بازار معاملات توافقی فرابورس معامله شده و نماد معاملاتی آنها در پایان معاملات چهارشنبه 30مرداد متوقف می‌شود.
راه‌اندازی بورس ايده در مهرماه
افزون بر اين مدیرعامل فرابورس ایران نيز در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس با اعلام این خبر که معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری در مرحله تست سامانه قرار دارد، گفت: بورس ایده به دلیل روال طولانی مدت آن تا دو ماه آینده راه‌اندازی می‌شود. امیر هامونی در ادامه افزود: طی دو هفته آینده با توجه به تست سامانه معاملاتی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله خواهند بود. وی گفت: این تاخیر 10روزه در افتتاح معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری به دلیل تست سامانه معاملاتی در فرابورس است. مدیرعامل فرابورس با اشاره به اینکه مجوز پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری آرمان سپهر آیندگان صادر شده است، گفت: این صندوق اولین معامله ETF ها را به خود اختصاص خواهد داد. هاموني در ادامه سخنانش درباره آخرین اقدام راه‌اندازی بورس ایده تاکید کرد: با توجه به اینکه روال راه‌اندازی بورس ایده طولانی‌مدت است، براساس برنامه‌ها مقرر شد، تا این بورس که ایده‌ها را قرار است تجاری‌سازی کند، افتتاح شود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر