بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۰
توسط مدیر نظارت بر ناشران اوراق بهادار سازمان صورت پذیرفت:

بررسی ابهامات در صنایع مختلف

در حالی بسیاری از سهامداران و سرمایه گذاران به ورود این قبیل سهام با نوسان اطلاعاتی بالا اعتراض می کنند که در ابتدای پذیرش و عرضه آنها در گزارش های منتشره تأکید شد تا به ریسک های موجود و نیز عدم اطمینان نسبت به اطلاعات ارایه شده از سوی آنها توجه کرده، سپس اقدام به سرمایه گذاری کنند.
کد خبر : ۱۰۳۸۴۷
خروج خاتم الانبیاء از ترکیب سهامداری شرکت صنعتی دریایی ایران و واگذاری این سهم به یک شرکت فعال در حوزه راه سازی در حالی مطرح شده که نماد معاملاتی صدرا جهت دریافت اطلاعات متوقف گردید. اما طبق قوانین و ضوابط بازار سرمایه چنین معامله ای بایستی در قالب عرضه بلوکی و با رعایت یکسری قواعد و ضوابط صورت پذیرد. افزون برآنکه تأیید صلاحیت خریدار نیز بایستی مورد بررسی قرار گیرد.

فروش وکالتی سهام صدرا قانونی نیست!
مدیر نظارت بر ناشران اوراق بهادار سازمان بورس پیرامون این امر به خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: فروش سهام یک شرکت پذیرفته شده در بازار سهام به صورت وکالتی امکان پذیر نبوده و قانونی نیست. از این رو سهام صدرا نیز بایستی از طریق مکانیزم بازار فرابورس و در قالب معاملات عمده برای فروش آماده شود.
امیر حمزه مالمیر در خصوص بررسی و تأیید صلاحیت خریدار احتمالی و عدم سابقه فعالیت آن در حوزه کشتی سازی و پروژه های دریایی گفت: صلاحیت خریدار طبق قوانین موجود باید مورد بررسی قرار گیرد و در صورت تأیید آن امکان حضور آن در معامله عرضه بلوکی سهام فراهم می شود.
وی در بیان دلایل توقف نماد معاملاتی "خصدرا" گفت: به نظر می رسد یکی از دلایل توقف نماد معاملاتی مذکور مباحث مربوط به بحث واگذاری سهام آن باشد. اما لازم است نحوه عرضه و شرایط آن به صورت شفاف اعلام گردد.

بازگشایی سایر نمادهای پالایشی با رعایت حداقل ها
این مقام مسئول در خصوص نمادهای پالایشی اظهار داشت: روابط مالی شرکت های این گروه با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی بگونه ای بوده که ابهاماتی را به همراه آورده است. فروش خوراک به واحدهای پالایشی و نیز خرید محصولات آنها توسط این زیر مجوعه وزارت نفت در حالی است که براساس اعلامیه های ارسالی از سوی این شرکت، سود و زیان پالایشگاه ها دستخوش تغییراتی می شود.
وی ادامه داد: در حالی بسیاری از سهامداران و سرمایه گذاران به ورود این قبیل سهام با نوسان اطلاعاتی بالا اعتراض می کنند که در ابتدای پذیرش و عرضه آنها در گزارش های منتشره تأکید شد تا به ریسک های موجود و نیز عدم اطمینان نسبت به اطلاعات ارایه شده از سوی آنها توجه کرده، سپس اقدام به سرمایه گذاری کنند.
مالمیر پیرامون بازگشایی سایر نمادهای گروه گفت: برای بازگشایی نمادهای متوقف رعایت حداقل هایی توسط شرکت ها به آنها ابلاغ شده که از میان شرکت ها تنها دو مجموعه "شتران" و "شبریز" با ارایه اظهار نظر حسابرس نسبت به پیش بینی بودجه های برآوردی خود به صورت مقبول یا مشروط معاملات سهام خود را از سر گرفتند. اما چهار شرکت دیگر با عدم اظهار نظر یا اظهار نظر مردود حسابرس مواجه هستند و در این شرایط بازگشایی نماد آنها امکان پذیر نیست.
مدیر نظارت بر ناشران اوراق بهادار سازمان بورس تأکید کرد: برای بازگشایی نمادهای متوقف پالایشگاهی باید نظر مقبول یا مشروط حسابرس را دریافت کنند و برای این منظور مدارک، اسناد و توجیهات خود را می‌بایست به حسابرس ارائه نموده و بر اساس آن یا حسابرس را توجیه و یا تعدیلات مورد نظر حسابرس را اعمال نمایند و امیدواریم هرچه سریع تر این اقدامات از سوی شرکت ها انجام پذیرد.
این مقام مسئول در ارتباط با نتایج مذاکرات انجام شده با مسئولین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی عنوان کرد: تا جایی که اطلاع دارم سازمان بورس اخیرا جلسه‌ای با شرکت پالایش و پخش و با حضور پالایشگاه ها نداشته است ولیکن مدیران ارشد مالی شرکت‌های پالایشی با شرکت مذکور جلساتی را برگزار کرده اند؛ ولی نتیجه نهایی آنها از این اقدامات به سازمان اعلام نشده است.

نکات مبهم اصلاح استاندارد شماره 16 حسابداری
مالمیر همچنین به بحث ارایه تحلیل هایی در خصوص آثار اصلاح استاندارد شماره 16 بر سودآوری شرکت ها توسط برخی کارگزاری ها و تحلیل‌گران اشاره کرد و بیان داشت: گزارشی که طی روزهای اخیر از سوی برخی تحلیل‌گران پیرامون این بحث در بازار منتشر شده بود ، لزوم توجه به چند نکته را یادآور می شود. به نظر اینجانب اصلاحیه ارائه شده دارای نکاتی است اول اینکه درمتن آن آمده از تاریخ کاهش بیش از20 درصد ارزش پول ملی در مقابل ارز بایستی تسعیر دارایی‌های ارزی را به حساب قیمت تمام شده دارایی ها منتقل کرد . اما اینکه ملاک تعیین این تاریخ چگونه است ، موردی مبهم به نظر می رسد.
آیا ملاک پایان سال مالی نسبت به ابتدای همان سال است یا بایستی مبنا را از ابتدای روند حرکتی قیمتی ارز قرار داد؟
وی افزود: نکته مبهم دیگر هزینه استهلاک شناسایی شده دارایی هایی است بدین معنا که در صورتی دارایی که چندین سال قبل به بهره برداری رسیده است، آیا این هزینه استهلاک سنوات قبل نیز بایستی اصلاح شده و به عنوان تعدیلات سنواتی در حساب ها مورد شناسایی قرار گیرد یا استهلاک آن از زمان به حساب گرفتن تا پایان عمر مفید می‌بایست لحاظ شود؟
مالمیر ادامه داد: در صورت پذیرش اثر اصلاح استاندارد و بدون در نظر گرفتن ابهامات مطرح شده نکته دیگری نیز که به نظر می‌رسد در تحلیل ها مدنظر قرار نگرفته این است که زیان ناشی از تسعیر ارز شناسایی شده از سوی شرکت ها عیناً موجب افزایش سود نمی‌شود. چراکه می‌بایست اثرات مالیاتی مربوطه را نیز لحاظ نمود و از طرف دیگر با اعمال برگشت هزینه ناشی از زیان تسعیر ارز به قیمت تمام شده دارایی ها، هزینه استهلاک یکسال مالی آنها را نیز بالا می برد که در نتیجه آن سود شرکت ها به میزان هزینه استهلاک و اثرات مالیاتی مربوطه کاهش می یابد.
وی تأکید کرد : اثرات مالیاتی مربوطه نیز حسب مورد در خصوص شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و یا فرابورس و از طرفی میزان سهام شناور آزاد بیش یا کمتر از 20 درصد برای شرکت‌ها متفاوت می‌باشد. از این رو لازم است سرمایه گذاران محترم توجه ویژه خود را به اطلاعات رسمی شرکت‌ها ملحوظ نمایند و نسخه ای واحد برای تمام شرکت‌ها و یا گروه شرکتی در نظر نگیرند زیرا شرایط هر شرکت و اثرات این اصلاحیه برای شرکت‌ها متفاوت بوده و ضروری است جزئیات کامل از جمله زمان بهره برداری از دارایی ، شناسایی یا عدم شناسایی زیان تسعیر در سال قبل، پیش بینی زیان تسعیر در سال جاری، اثرات استهلاک مربوطه و اثرات مالیاتی تحلیل و در تصمیم‌گیری‌ها لحاظ شود.

شفاف سازی در گروه خودرو و تجهیزات 
وی پیرامون روند قیمتی پرشتاب سهام دو گروه خودرو و تجهیزاتی و رشد بیش از 100 و 200 درصدی قیمت سهام شرکت های آنها طی هفته های اخیر بدون ارایه شفاف سازی برای بیان دلایل بروز این روندها گفت:کارشناسان این اداره مشغول بررسی وضعیت عملکردی و اطلاعات این شرکت ها و دریافت گزارش های شفاف سازی در صورت وجود اطلاعات با اهمیت در آنها هستند، اما عدم انعکاس اطلاعیه شفاف سازی به معنای صحت اطلاعات آنها نیست. ضمن اینکه انتشار شفاف سازی دلیل بر منطقی نبودن قیمت سهم نیست.

 چه خبر از افزایش سرمایه بانک ها ؟
مالمیر در خاتمه سخنان خود پیرامون شایعات به گوش رسیده در بازار مبنی بر افزایش سرمایه بانک ها از محل تجدید ارزیابی دارایی ها و نیز شفاف سازی پیرامون منابع ارزی قابل توجه این گروه اظهار داشت: تمام این موارد در حد شنیده هاست و باید به همان میزان درتصمیم گیری ها به آنها وزن داد. در صورت اعلام هریک از شرکت‌ها در این خصوص مراتب به صورت رسمی اطلاع رسانی خواهد شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر