بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۰۳
کد خبر : ۱۰۳۸۵۲
همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز شاهد نوسان در مرز 60هزار واحد بود و برای دومین بار در هفته جاری با ثبت رشد 113واحدی خود را به بالای سطح 60هزار واحد بازگرداند.

در بازار دیروز معامله‌گران پس از عرضه‌های سنگین روز یکشنبه شاهد تعادل نسبی بودند هر چند همچنان چند صف فروش سنگین از جمله صف فروش معادل دو درصد سهام آتیه دماوند در بازار وجود داشت. دیروز در تحولات کلان، معامله‌گران شاهد برگزاری نخستین جلسه هیات دولت بودند که در اين جلسه تاکید عمده‌ای از سوی دولت بر مساله اقتصاد و توجه به این بخش صورت گرفت. اولین جلسه هیات دولت به ریاست دکتر حسن روحانی، به دو دلیل واضح نشان داد «اقتصاد» اولویت جدی کابینه جدید است به ویژه آنکه طبق آنچه رييس‌جمهور گفته است: اولین مصوبات مربوط به اقتصاد و معیشت مردم در حوزه کالاهای اساسی مورد نیاز مردم است تا در ماه‌های باقی مانده از سال، در تامین این اقلام مشکل نداشته باشند.
همچنین ريیس‌جمهور در نخستین جلسه کابینه، خبر از تشکیل جلسات منظم در هفته با موضوع «اقتصاد» داد و گفت: جلسات اقتصادی کابینه، هر هفته دو بار تشکیل می‌شود.
اینکه دو جلسه کابینه در هفته به طور اختصاصي با موضوع اقتصاد برگزار خواهد شد، نشان می‌دهد دولت جدید اهمیت اقتصاد و مشکلات پرشمار آن را دریافته و برایش برنامه دارد.
اما مهم‌تر اینکه، ريیس‌جمهور در همین جلسه اول دستور داد که سایر تصمیمات وزرا نیز باید بر مبنای مصوبات جلسات اقتصادی اتخاذ شود و تابعی از آن باشد.
این دستور نیز می‌تواند نشانه‌ای از آن باشد که رييس دولت يازدهم، نظام‌مندسازی تصمیمات اقتصادی را در دستور کار دارد و حل مشکلات اقتصادی را اولویت گریز ناپذیر دولت خود قرار داده است.
در همین حال با تاکید دولت بر عدم افزایش فشار اقتصادی به مردم معامله‌گران شاهد تاثیر سخنان وزیر ارتباطات بر شرکت مخابرات بودند؛ وزیر جدید ارتباطات در نخستین تصمیم کاری خود دستور داد که مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مبنی بر اخذ ۹۰۰ تومان آبونمان همکدی تلفن ثابت و افزایش تعرفه همراه اول به ۵۹۹ ریال فعلا متوقف شود.
به گزارش خبرگزاری فارس، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نخستین تصمیمات خود دستور توقف اجرای تعرفه‌های جدید مخابراتی را صادر کرد.
بر اين اساس فعلا مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی در خصوص تعیین 900 تومان آبونمان اشتراک همکدی و تعرفه 515 تا 618 ریالی پایه هر دقیقه مکالمات تلفن همراه تا بررسی بیشتر متوقف شده است.
در گروه پتروشیمی دیروز برخی از نمادها از جمله هلدینگ تاپیکو تا صف خرید پیش رفتند. در این گروه روز یکشنبه معارفه پتروشیمی جم برای عرضه قریب‌الوقوع این شرکت برگزار خواهد شد. همچنین با حل مساله تقسیم سود شرکت جم، سهامداران سه گانه این شرکت شامل تاپیکو، صندوق بازنشستگی و پترول سود تقسیمی را در درآمد خود شناسایی خواهند کرد.
در بازار دیروز در گروه بانکی معامله‌گران شاهد رشد دوباره قیمت سهام بانکی بودند؛ بانک‌های تجارت و صادرات تا صف خرید به پیش رفتند. در این گروه، بانک ملت ایران شکایتی را علیه وزارت دارایی بریتانیا در دادگاه‌های این کشور ارائه کرده و خواستار دریافت غرامت و جریمه‌ای نزدیک به نیم میلیارد پوند به دلیل درج اشتباه نام بانک در فهرست تحریم شده است.
به گزارش  روزنامه «ساندی تلگراف» چاپ لندن، این اقدام بانک ملت بعد از آن صورت می‌گیرد که بانک دو ماه پبش توانست در پرونده قضایی دیگری در بریتانیا، حکم نقض ممنوعیت فعالیتش در این کشور را دریافت کند.
براساس نظر دستگاه قضایی بریتانیا، اقدام دولت لندن در درج نام بانک ملت در فهرست تحریم براساس مستندات نادرست، صورت گرفته بود. در همین حال در گروه مالی، بیمه دانا هم در اطلاعیه شفاف سازی اعلام کرده که اطلاعات ارسال شده در تاریخ 2 مرداد‌ماه سال جاری در خصوص سود پیش‌بینی شده کماکان مورد تایید است و هیچ رویداد بااهمیتی که باعث تغییر سود شرکت شود تاکنون رخ نداده است.
گروه خودرویی روز گذشته در حالي با نوسان منفي و عرضه‌هاي سنگين مواجه بود كه برخي نمادها در پايان معاملات همچنان صف فروش داشتند. در اين گروه، یک مقام مسوول‌ از تغییر مدیرعامل شرکت پارس‌خودرو خبر داد و گفت:‌ قائم‌مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا به عنوان سرپرست شرکت پارس‌خودرو منصوب شد.
یک مقام مسوول‌ در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس اظهار کرد: با حکم مدیرعامل سایپا، ناصر آقامحمدی به عنوان سرپرست شرکت پارس‌خودرو منصوب شده است.
وی بروز برخی مشکلات در تولیدات شرکت پارس خودرو را عامل اصلی تغییر مدیرعامل این شرکت عنوان کرد.
در همین حال در گروه خودرویی دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت باید یکی از دو راهکار موجود در زمینه قیمت‌گذاری خودرو را انتخاب کند.
احمد نعمت‌بخش در گفت‌وگو با «ایسنا»، اظهار کرد: به اعتقاد ما بهترین راهکار برای قیمت‌گذاری خودرو، تعیین آن در حاشیه بازار است.
با این حال اگر اصراری بر باقی ماندن شورای رقابت در این عرصه و عمل به فرمول قیمت‌گذاری آن وجود دارد، پایه قیمت‌ها در این فرمول باید اصلاح شود.
دبیر انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: در فرمول شورای رقابت، قیمت خودروها در فروردین سال 91 به عنوان نرخ‌های پایه مدنظر قرار گرفته در حالی که این قیمت‌ها واقعی نبوده و با ضرر و زیان همراه بوده است.
در گروه تجهیزات، دیروز بازار با شگفتی خبرهای مربوط به فروش شرکت صدرا را دنبال کرد؛ در حالی که در ماه‌های اخیر بحث اهلیت خریدار و احساس مسوولیت آن در برابر سهامداران شرکتها مطرح بوده است، واگذاری شرکت صدرا بدون مشخص شدن شرایط معاملات و حتی هویت خریدار بحث جدی را در مورد آینده این شرکت، نحوه تعامل قرارگاه خاتم و خریدار صدرا و نحوه لحاظ منافع عمومی و بیت المال با پرسش جدی مواجه کرد.
در رابطه با همین تغییر، فرزاد اناری به عنوان جانشین مهدی اعتصام سکان هدایت یکی از بزرگترین شرکت‌های پیمانکاری صنایع فراساحلی نفت و گاز ایران را برعهده گرفته است.
بنا برگزارش مارین‌نیوز، طی مراسمی در محل شرکت صدرا، فرزاد اناری جایگزین مهدی اعتصام، مدیرعامل قبلی شرکت صدرا شده است. 
در گروه سرمایه‌گذاری، صف فروش آتیه دماوند به دنبال فروش نرفتن صنایع شیمیایی همچنان پابرجا است.
در همین ارتباط مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری آتیه دماوند تصريح کرد: اساس برنامه عرضه بلوک «شیران» به دلیل الزامات بانک مرکزی و قوانین و مقررات موجود بود که با وجود توافقات صورت گرفته به دلایل گوناگون که به خریدار این بلوک مربوط بود، معامله مذکور تحقق نیافت. در نتیجه برنامه واگذاری بلوک مذکور در آینده با ایجاد شرایط مناسب انجام خواهد شد.
بهمنش پیرامون وضعیت فعلی «واتی» نیز گفت: به طور کلی برنامه‌های پیش روی «واتی» در سه جنبه واگذاری زیرمجموعه‌ها، وصول مطالبات و پیگیری پرونده‌های حقوقی شرکت در حال انجام است.
در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل رو به رشد بود که در آن شاخص 113واحد رشد کرد و به 60هزار و 52واحد رسید. ارزش معاملات نیز دیروز 207میلیارد تومان بود که 13درصد آن را معاملات هلدینگ نفت و گاز تامین تشکیل داد.از 275نمادی که روی تابلو رفتند 132نماد با کاهش قیمت و 138نماد با رشد قیمت همراه شدند و ساير نمادها بدون تغيير ماندند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر