بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۹
در برگزاری جلسه معارفه پذیره نویسی نخستین صندوق ETF عنوان شد:

ETF، فرصتی برای کسب بازدهی بیش از نرخ تورم

بدین نحو بیش از 50 درصد سرمایه و نقدینگی موجود در جامعه همچون کشورهای توسعه یافته در اختیار بازار سرمایه قرار گیرد، به گونه ای که بستری جهت کسب بازدهی بیشتر از نرخ تورم برای معامله گران ایجاد شود.
کد خبر : ۱۰۳۸۶۷


پذیره نویسی نخستین واحدهای صندوق سرمایه گذاری قابل معامله در بورس با نام صندوق سرمایه گذاری آرمان سپهر آیندگان به ارزش 500 میلیارد ریال از 29 مرداد سال جاری به مدت سه روز کاری در بازار فرابورس انجام می شود. در پی این امر روز گذشته جلسه معارفه ای با حضور مدیر صندوق، مدیر عامل شرکت فرابورس و مدیر عامل شرکت تأمین سرمایه سپهر برگزار شد.

بر اساس گزارش خبرنگار اعزامی بورس نیوز، در ابتدا مدیر این صندوق با اشاره به اینکه کمتر از 10 درصد از مردم از سرمایه گذاری در بازار سرمایه استقبال می کنند، در بیان دلایل این امر عنوان کرد: عدم کسب آگاهی لازم و آشنایی کافی توسط افراد عادی از نحوه سرمایه گذاری در بازار سرمایه و نحوه معاملات آن، در کنار عدم توانایی آنها جهت تحلیل اطلاعات بازار سرمایه را می توان به عنوان عوامل مهم و اثر گذار بر اقبال اندک ورود این افراد به بازار سرمایه بر شمرد.


علی اسلامی بیدگلی در ارتباط با تمهیدات و تدابیری که تاکنون در خصوص تشویق معامله گران به بازار سرمایه شده است، اظهار داشت: در ابتدا حدود 100 صندوق سرمایه گذاری مشترک به صورت محض، مختلط و با درآمد ثابت با سرمایه حدود سه هزار میلیارد تومانی تأسیس شده که تأسیس این صندوق ها نیز به دلیل محدودیت تعداد شعب کارگزاری ها با مشکلاتی همچون عدم دسترسی تمامی افراد در سراسر نقاط کشور همراه بوده است. از این رو امیدواریم این مسئله با افتتاح صندوق سرمایه گذاری قابل معامله در بازار تا حدودی بر طرف شود. چرا که می توان ادعا کرد همه مردم در هر کجای این سرزمین که باشند می توانند از طریق کارگزاران دارای مجوز فعالیت در فرابورس و یا از طریق معاملات بر خط اقدام به سفارش خرید کنند.

وی افزود: مشکل دوم، مسئله ریسک نقد شوندگی این بازار است که اگرچه بازدهی متوسط بازار سرمایه بیش از بازار پول بوده، اما در نهایت ریسک نقد شوندگی این بازار موجب شد تا نقدینگی موجود در جامعه به سمت بازارهای موازی با آن سوق پیدا کند که در صورت رفع این مسئله معامله گران از سرمایه گذاری در بازار سرمایه استقبال خواهند کرد.

این مقام مسئول در خصوص مزایای سرمایه گذاری در صندوق های قابل معامله در بازار سرمایه بیان کرد: این صندوق از ساختار حقوقی منسجمی برخوردار است و معامله گران می توانند واحدهای سرمایه گذاری را به قیمت کمتر یا بیشتر از NAV آن معامله کنند. البته به منظور انجام معامله NAV واحدها هر دو دقیقه یک بار اعلام خواهد شد. افزون بر آن، از مزیت دیگر صندوق ETF می توان به امکان نقد شوندگی سریع آن و استفاده از فرصتهای خرید اشاره کرد.

مدیر صندوق سرمایه گذاری قابل معامله آرمان سپهر آیندگان در خاتمه سخنان خود تصریح کرد: بدین ترتیب بر اساس همه مزیت های عنوان شده، امکان پذیره نویسی این صندوق با همکاری فرابورس از سه شنبه هفته جاری به مدت سه روز فراهم است تا بدین نحو بیش از 50 درصد سرمایه و نقدینگی موجود در جامعه همچون کشورهای توسعه یافته در اختیار بازار سرمایه قرار گیرد، به گونه ای که بستری جهت کسب بازدهی بیشتر از نرخ تورم برای معامله گران ایجاد شود. البته این امر نیز به روند صعودی تولید شرکت ها ناشی از تأمین منابع مالی لازم آنها، افزایش فرصت های ایجاد اشتغال و نیز رشد GD منجر خواهد شد.

مدیر عامل شرکت فرابورس نیز در ادامه به عدم به کارگیری صحیح نقدینگی موجود اشاره کرد و اظهار داشت: صندوق های سرمایه گذاری ETF این امکان را برای تمامی افراد اعم از عادی و حرفه ای فراهم می کند تا بازدهی مناسبی را از سرمایه گذاری در بازار سرمایه کسب کنند. چرا که بسیاری از کارشناسان معتقدند ورود افرادی که از اطلاعات کافی و شرایط حاکم بر بازار پول و سرمایه برخوردار نیستند، بسیار خطرناک بوده و به طور قطع منجر به متضرر شدن آنها خواهد شد.


امیر هامونی افزود: در حال حاضر با افتتاح صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله، حلقه گمشده میان نقدینگی موجود و نحوه سرمایه گذاری آن در بازار پیدا شده و تا حدودی موانع و مشکلات موجود در این زمینه مرتفع گردیده است. در این صندوق علاوه بر سهام، گواهی سپرده بانکی، حق تقدم خرید سهام پذیرفته شده و ...، بخش هایی همچون sector fund و section fund تعبیه شده که به موجب آن می توان گفت در صورت انتظار معامله گران برای کسب بازدهی از طریق سرمایه گذاری در یک صنعت به طور مثال صنعت پتروشیمی برخلاف عدم برخورداری از اطلاعات کافی برای تحلیل دقیق روند سودآوری شرکت های فعال در آن، می توانند به سرمایه گذاری در این گروه اقدام کنند و بازدهی مناسبی نیز عاید آنها خواهد شد.

وی در ادامه به تدوین و تصویب قوانین این صندوق از اردیبهشت ماه جاری اشاره کرد و در خصوص مزایای آن نیز گفت: معامله گران می توانند با حداقل سرمایه 100 هزار تومانی از سرمایه گذاری در بازار سرمایه منفعت کسب کنند که این مزیت در بسیاری از بازارهای موازی وجود ندارد. علاوه بر آن 900 شعبه کارگزاری در سراسر کشور آماده دریافت سفارشات خرید معامله گران می باشند. از این رو می توان این صندوق را به عنوان بازاری برای همه مردم نام برد.


این مقام مسئول افزود: به دلیل عدم آشنایی افراد عادی از اطلاعات موجود در بازار سرمایه، به بسیاری از اشخاص توصیه می شود تا از طریق صندوق های ETF اقدام به سرمایه گذاری کنند تا بتوانند از این طریق به بازدهی مناسب دست یابند. همچنین به موجب آن می توان از متحمل شدن زیان توسط معامله گران و ایجاد عدم اعتماد در آنها نسبت به ورود به بازار سرمایه جلوگیری به عمل آورد. علاوه بر این اقدامات لازم جهت فراهم شدن امکان دریافت سفارشات خرید از طریق شعب بانک ها به دلیل قابلیت دسترسی آسان افراد به آنها در حال پیگیری است.

مدیر عامل شرکت فرابورس در ارتباط با این صندوق و بنیانگذاران آن گفت: صندوق سرمایه گذاری قابل معامله آرمان سپهر آیندگان، صندوقی مختلط بوده و مأسسین آن شرکت های مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی، تأمین سرمایه سپهر و گروه مالی مهر آیندگان می باشند. همچنین شرکت مشاور سرمایه گذاری نیکی گستر به عنوان شرکت مشاور آن است.

هامونی در خاتمه تعداد واحدهای قابل پذیره نویسی صندوق را 50 میلیون واحد و به مبلغ اسمی هر واحد 1000 تومان اعلام کرد و ابراز داشت: همانطور که عنوان شد حداقل سرمایه پذیره نویسی هر سرمایه گذار 100 هزار و حداکثر آن دو میلیارد و پانصد میلیون تومان است و خرید بیش از این مبلغ نیازمند تأیید مدیر صندوق و کارگزار عامل پذیره نویسی است. همچنین خرید واحدهای آن مستلزم داشتن کد معاملاتی فعال در سیستم شرکت سپرده گذاری مرکزی بوده و کارمزد آن نیز نسبت به بازارهای دیگر کمتر و معاف از مالیات است.


بهروز زارع، مدیر عامل شرکت تأمین سرمایه سپهر نیز در پایان این جلسه بیان کرد: مبالغ زیادی ارز و طلا طی سال های اخیر به منظور منتفع شدن از رشد قیمتی آن توسط خانوارها خریداری و نگهداری شده که به موجب مسکوت ماندن و عدم گردش سرمایه ها شرکت های تولیدکننده نیز با کمبود نقدینگی و کاهش تولید مواجه شده اند. از این رو به نظر می رسد اقداماتی همچون تأسیس صندوق سرمایه گذاری قابل معامله یا ETF به ورود نقدینگی موجود در جامعه به بازار سرمایه کمک شایان توجهی خواهد کرد. چرا که در صورت تحقق این امر، بستری برای تأمین منابع مالی شرکت های فعال در حوزه های مختلف و ورود سرمایه به بخش مولد اقتصاد کشور فراهم خواهد شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر