بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۲
بدون رعایت قوانین معاملات عمده و تأیید صلاحیت خریدار رقم خورد

سرنوشت صدرا همچنان درگیر بازی های پشت پرده

این سهام در حالی به صورت وکالتی و نه پس از طی مراحل قانونی فروش سهام در بازار سرمایه واگذار گردیده که این معامله از منظر صلاحیت فنی و تخصصی و نیز اهلیت مالی خریدار نیز ابهامات فراوانی دارد.
کد خبر : ۱۰۳۹۰۵
صدرا که روزگاری لقب لیدری بورس را در اختیار داشت و بیشترین امیدها به آینده آن می رفت و روند مثبت سودآوری آن چشم انداز مطلوبی را پیش روی سهامداران اش متصور می ساخت، با اولین واگذاری سهم توسط سازمان توسعه و نوسازی صنایع ایران به شرکت سرمایه گذاری بانک ملی در سال 82 و سپس به قرارگاه خاتم الانبیاء شش سال بعد از آن، روندی معکوس را در سودآوری خود دنبال کرد .
اما هم اکنون  اخباری مبنی بر واگذاری حدود 62 درصد از سهام شرکت صنعتی دریایی ایران به یک پیمانکار بخش خصوصی منتشر شده تا بدین ترتیب بازهم سرنوشت صدرا در دستان سهامدار عمده جدید آن قرار گیرد. سهامداری که برخلاف سهامدار قبلی صدرا هیچ سابقه فعالیتی در حوزه اجرای پروژه های دریایی و فرا ساحلی ندارد.

شرکت آباد راهان پارس همان مجموعه ای است که با خریداری 62 درصد سهام "خصدرا" از قرارگاه سازندگی خاتم، قرار است از این پس مدیریت این شرکت تجهیزاتی را در دست گیرد. حال آنکه این سهام در حالی به صورت وکالتی و نه پس از طی مراحل قانونی فروش سهام در بازار سرمایه واگذار گردیده که این معامله از منظر صلاحیت فنی و تخصصی و نیز اهلیت مالی خریدار نیز ابهامات فراوانی دارد.

به گزارش بورس نیوز، طبق قوانین بازار سرمایه صلاحیت خریدار سهام یک شرکت بورسی و یا فرابورسی بایستی از نظر وجاهت مالی،تخصصی و قانونی مورد بررسی قرار گیرد تا از بروز هرگونه مشکلات بعدی ناشی از مدیریت نامطلوب جلوگیری به عمل آید.

اما جالب آنکه قرارگاه خاتم سهام یکی از بزرگترین پیمانکاران دریایی کشور را بدون سپری کردن مراحل قانونی مربوط به عرضه بلوکی و مطابق با شرایط معاملات عمده سهام فروخته است.

بدین ترتیب این توافق در حالی میان خریدار و فروشنده صورت پذیرفته که حضور قرارگاه خاتم الانبیاء از بهار سال 88 به عنوان سهامدار عمده این شرکت تجهیزاتی پس از خروج شرکت سرمایه گذاری بانک ملی موجی از امیدها را در دل سهامداران صدرا بارور ساخت تا به مدد حمایت این سهامدار عمده از طریق واگذاری پروژه های متعدد به آن، تحولی شگرف را در وضعیت عملکردی "خصدرا" نظاره کرده و با رشد سودآوری سهام خود همراه شوند. چراکه قرارگاه خاتم الانبیاء ید طولایی در اجرای پروژه های عظیم و مطرح کشور داشته و این می توانست به نفع شرکت صنعتی دریایی ایران نیز تمام شود. حال آنکه در واقعیت اتفاق دیگری افتاد و این سهامدار عمده نیز نه تنها نتوانست دردی از دردهای صدرا درمان کند، بلکه در نهایت افزایش زیان انباشته و اخراج این مجموعه تجهیزاتی از بورس به بازار پایه فرابورس دستاورد قرارگاه خاتم الانبیاء برای سهامدارن خرد بود. بطوریکه در پایان سال مالی 91 این شرکت حاضر در بازار پایه فرابورس نزدیک به شش برابر سرمایه خود یعنی رقمی پیش از هشت هزار و 985 میلیارد ریال زیان انباشته محقق کرد و طی عملکرد سه ماهه اول امسال نیز با 322 ریال زیان به ازای هر سهم مواجه بوده است.

با وجود این عملکرد اما سرمایه گذاران طی روزهای پیش از توقف نماد معاملاتی "خصدرا" رشد 200 درصدی قیمت سهم از 713 ریال تا قیمت 2138 ریال را از تاریخ 22 خرداد ماه لغایت 27 مرداد ماه جاری نظاره گر بودند و به نظر می رسد بیشترین دلیل آن امید به آثار ناشی از تغییر در سطح مدیریتی آن بوده باشد. هرچند جدا از لزوم رعایت قوانین در چگونگی فروش این سهام، بررسی و توجه به صلاحیت مدیریت و سهامدار عمده جدید آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

چراکه طبق اعلامیه رییس سازمان خصوصی سازی مبنی بر انتشار فهرست اسامی بدهکاران کلان این سازمان به بانک مرکزی، چندین اسم نظرها را به خود جذب می کند. بدین ترتیب در حالی فرزاد اناری به عنوان مدیر عامل جدید صدرا از سوی هیأت مدیره شرکت آباد راهان پارس انتخاب و معرفی گردیده که اسم وی در فهرست منتشره از سوی سازمان خصوصی سازی به عنوان بدهکار کلان بانکی آماده است.

همچنین اسامی شش عضو هیأت مدیره این شرکت پیمانکار بخش خصوصی فعال در حوزه راه و ساختمان یعنی خانواده چوبدار که در جدول زیر نیز مشخص است، در این فهرست جای دارد و معلوم نیست که آیا در صورت تأیید صلاحیت فنی و تخصصی شرکت مذکور برای اداره صدرا، این افراد از صلاحیت و اهلیت مالی لازم نیز برخوردارند؟


براساس اعلام سازمان مذکور برای 112 شخص حقیقی و حقوقی بدهکار موجود در این فهرست استفاده از خدمات بانکی تا زمان پرداخت بدهی های معوق ممنوع و غیر قانونی است.

در پایان این گزارش می افزاید، صدرا در حالی سابقه 45 سال فعالیت در حوزه پروژه های دریایی و فراساحلی در کارنامه کاری خود دارد که با حضور این شرکت پیمانکاری فعال در حوزه راه و ساختمان، شایعاتی مبنی بر تغییر گرایش و فعالیت های "خصدرا" از بخش دریایی به سمت فعالیت های راهسازی و عمرانی مطرح شده که چشم انداز آتی آن را برای دستیابی به این اهداف بیش از پیش مبهم کرده و نگرانی هایی را نیز برای کارشناسان و فعالان بازار سهام و به ویژه سهامداران این مجموعه فرابورسی به وجود آورده است.

حال باید نشست و دید که علت دقیق توقف نماد معاملاتی صدرا به واقع چیست و آیا واگذاری 62 درصدی سهام آن خارج از بازار فرابورس و به صورت وکالتی با حضور این خریدار که صلاحیت آن جای بحث دارد، وجهه قانونی داشته و قطعیت می یابد یا خیر؟

http://www.ecovision.ir/telex-5451.html

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
زهرا
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۷
سلام عزیزان ..بخدا قسم 16 ساله نشستیم پای صدرا به امید اینکه امروز خوب بشه یا فردا خوب بشه خسته شدیم زندگیمون یه این سهم گره خورده از همه چیز عقب افتادیم بچه هام پیر شدن ترا به هر کسی میپرستین یه کاری بکنین تا بیشتر از این سهام داران عذاب نکشن