بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۱
کد خبر : ۱۰۳۹۳۶
سردار خالدی: رونق گروه‌ ساختماني در شرايطي در بازار فرابورس دنبال شد كه ساير گروه‌هاي معاملاتي در حاشيه بودند. 
روز گذشته دادوستد بازارهاي فرابورس با صف خريد نمادهاي ساختماني رو به رو شد، به طوري كه بيش از نيمي از معاملات به گروه ساختماني اختصاص داشت. بيشترين صف خريد را در گروه‌هاي ساختماني، «باغميشه» از آن خود كرد. اگرچه در دادوستدهاي روز گذشته نمادهاي ساختماني در تحركات بازار نقش داشتند اما نوسان منفي در گروه پتروشيمي شاخص ifex را با روند منفي و افت 10 واحدي مواجه كرد.
البته در مبادلات ديروز، سرمايه‌گذاري مسكن تهران، سرمايه‌گذاري مسكن شمال غرب، ذوب‌آهن اصفهان و بانك حكمت ايرانيان از جمله مهم‌ترين سهامي بودند كه با بيشترين حجم و ارزش مبادلاتي رو‌به‌رو‌ بودند. اين در شرايطي است كه بيشترين افزايش قيمت را سرمايه‌گذاري ميراث فرهنگي با 99/4 درصد داشت، بيمه ميهن نيز با همين درصد تغيير در جايگاه دوم قرار گرفت. البته سرمايه‌گذاري مسكن شمال‌غرب، سرمايه‌گذاري مسكن تهران و سرمايه‌گذاري شمال‌شرق نيز رتبه‌هاي بعدي را به خود ديدند. در ديگر سو، تسهيلات مسكن آذرماه با 99/4 درصد و مهندسي صنعتي فن‌آور با 94/4 درصد با كاهش محسوسي رو به رو شدند. بانك سرمايه و صنعت روي زنگان از ديگر سهامي بودند كه افت قابل توجهي را تجربه كردند. در مجموع در مبادلات ديروز تعداد 56 ميليون و 924 هزار و 871 سهم به ارزش 540 ميليارد و 177 ميليون ريال در 10 هزار و 552 دفعه معامله شد.  
راه برای سرمایه‌گذاری عموم مردم باز شد
افزون بر این روز گذشته پذیره‌نویسی نخستین صندوق قابل معامله در فرابورس آغاز شد که مدیر‌عامل فرابورس ايران، در این باره گفت: در نخستین روز پذیره‌نویسی صندوق سرمايه‌گذاري قابل معامله آرمان سپهر آیندگان، 17میلیون و 120هزار واحد به ارزش 171میلیارد و 200 میلیون ریال و به مبلغ اسمی هر واحد 10هزار ریال در بازار سوم پذیره‌نویسی شد. امیرهامونی با ابراز امیدواری از استقبال زیاد از این صندوق ادامه داد: با ورود اين ابزار جديد سهم بورس در اقتصاد ملي به حداكثر افزايش یافته و بازار سرمايه ما به بازاري براي همه مردم تبديل شود. ‌هامونی در ادامه گفت: خريد واحدهاي ETF مستلزم داشتن كد معاملاتي فعال در سيستم شركت سپرده‌گذاري مركزي است و خريداران مي‌توانند حداقل 100واحد و حداكثر 2 ميليون و 500 واحد را پذيره‌نويسي كنند.  وی ضمن مجاز بودن استفاده از كد خريد گروهي «ددد» تصريح كرد: اين پذيره‌نويسي از طريق شبكه كارگزاري عضو فرابورس انجام مي‌شود و شركت مشاوره سرمايه‌گذاري آرمان آتي با عنوان مدير، تامين سرمايه سپهر با عنوان بازارگردان، شركت مشاوره سرمايه‌گذاري نيكي گستر با عنوان متولي و موسسه حسابرسي سخن حق به عنوان حسابرسي صندوق هستند. وی با اشاره به خرید معامله‌گران برخط (آنلاین) افزود: این دسته از خریداران می‌توانند به صورت آنلاین اقدام به خرید واحد‌های ETF کنند و کارگزاران باید دسترسی معامله‌گران برخط را ایجاد کنند؛ اما صندوق‌های سرمایه‌گذاری با توجه به محدودیت‌های امیدنامه، مجاز به خرید واحدهای ETF نیستند. مدیر عامل فرابورس ایران با تاكيد به اين كه خريداران نمي‌توانند در دوران پذيره‌نويسي به فروش واحد‌ها اقدام كنند، اظهار كرد: خريداران و فروشنده طي دوره پذيره‌نويسي علاوه بر مبلغ اسمي بايد كارمزد معامله را بر اساس مبالغ تعيين شده پرداخت كنند. به گفته‌هامونی، معاملات ثانويه واحد‌هاي سرمايه‌گذاري صندوق سرمايه‌گذاري قابل معامله بعد از اتمام پذيره‌نويسي و ثبت صندوق، در بازار ابزار‌هاي نوين مالي و خريد و فروش آن از طريق كارگزاران عضو فرابورس انجام مي‌شود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر