بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۵
کد خبر : ۱۰۴۱۳۴
همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته با برخورد به مرز روانی 60هزار واحدی شاهد نوسان شاخص در این محدوده بود.
از دیدگاه کارشناسان، رشد قیمت‌ها و شاخص موجب شده است بازار برای عبور از مرز 60هزار واحدی در انتظار معاملات بیشتر و تزریق نقدینگی باشد که در حال حاضر به دلیل برخی از مسائل رخ نداده و شاخص در حال نوسان در اين مرز است از دیدگاه این کارشناسان؛ بازار سرمايه با تحولات مهمی دست به گریبان است؛ در خارج از بازار شروع انتقال عملی دولت دهم به یازدهم موجب انفعال حقوقی‌های بزرگ بازار شده است. در حال حاضر نامشخص بودن تکلیف ريیس کل بانک مرکزی، روسای بانک‌های عمده، شرکت‌های بیمه و شرکت‌های سرمایه‌گذاری عمده‌ای نظیر شستا، صندوق بازنشستگی، صندوق‌های بازنشستگی دیگر دولتی و همچنین سهام عدالت در کنار نامشخص بودن مدیران دولتی حوزه‌های پتروشیمی، پخش و پالایش و ایمیدرو و ایدرو موجب شده است تا بخش عمده‌ای از بازار در بلاتکلیفی تصمیم‌گیری قرار گیرند. در همین حال در درون بازار نیز خلأ اطلاعاتی میان انتشار گزارش‌های سه‌ماهه نخست و برگزاری مجامع تا گزارش‌های شش‌ماهه موجب شده است بازار تن به نوسان دهد. در همین حال به‌رغم رکود بازارهای موازی به ویژه ارز، سکه و مستغلات، بازار سهام به ویژه به دلیل توقف دراز مدت برخی از نمادهای عمده با کاهش انگیزه مواجه است. هر‌چند که انتشار برخی از گزارش‌ها موجب افزایش انتظار برای بازگشایی اين نمادها شده است، اما میزان قابل‌ملاحظه‌ای از نقدینگی معامله‌گران نیز درگیر نمادهای متوقفی است که همچنان تکلیف آنها نامشخص است. در این شرایط به نظر می‌رسد بازار همچنان تا تعیین تکلیف مدیران دولتی باقی مانده و انتشار گزارش‌های شش ماهه شاهد نوسان مداوم باشد. از سویي با انتظار کاهش تورم و همچنین عدم بازدهی بازارهای موازی، بورس تهران نیز به متناسب‌سازی بازده خود با بازارهای موازی خواهد پرداخت؛ از این رو به نظر می‌رسد بازار بیش از پیش در هفته‌های آینده آهنگ حرکتی آرام تری را تجربه خواهد کرد که این امر ناشی از تناسب بخشی به بازدهی بورس تهران و بازارهای موازی خواهد بود. در همین حال بازار با رشد پی بر ‌ای مواجه شده است که به صورت سنتی و در حالی که امکان افزایش سود بانکی وجود دارد، می‌تواند ترمزی برای آن باشد. در تحولات اقتصادی در حوزه جهانی بهای فلزات همچنان شرایط مناسبی را شاهد است. بهای مس در حد  7هزار و 350دلار رقم خورده است. سه فلز آلومینیوم، روی و سرب به ترتیب یک هزار و 857دلار، یک هزار و 942دلار و دو هزار و 227دلار در هر تن قيمت خورده‌اند. 
در بازار چه خبر بود؟
در بازار روز چهارشنبه معامله‌گران شاهد بازاری ضعیف بودند که در آن تشکیل صف‌های فروش برای  نمادهای بانکی و نماد مخابرات ایران موجب کاهش شاخص شد. شاخص روز چهارشنبه 286واحد افت کرد که معادل 48/0 درصد بود و با این افت شاخص فاصله خود تا مرز 60هزار واحد را بار ديگر افزایش داد تا به 59هزار و 281 واحد برسد. در همین حال بازار به دلیل احتمال عرضه اولیه پتروشیمی جم در روز سه‌شنبه هفته آینده با کاهش تمايل به خرید نیز مواجه است. روز یکشنبه شاهد معارفه و احتمالا روز سه شنبه شاهد عرضه اولیه این شرکت خواهیم بود که این امر بازار را متاثر خواهد کرد.
شفاف‌سازی‌هاي نیازمند شفاف‌سازی 
در گروه ساختمانی، معامله‌گران در حالی دو هفته پیش شاهد شفاف‌سازی شرکت مسکن شمال شرق بودند که بر عدم تغییر سود شرکت در سال 92 و نبود تحولی قابل ذکر اشاره کرده بود. اما اين نماد در انتهای هفته گذشته برای تعدیل سود سال مالی 93 ناشی از فروشی یکی از بزرگترين پروژه‌های شرکت متوقف شد. در هفته‌های اخیر انتشار شفاف‌سازی‌های شتاب‌زده و فاقد اطلاعات قابل اتکا موجب بروز پرسش‌هایي در مورد دلایل انتشار این گزارش‌ها و در نهایت از میان رفتن بار اهمیت این گزارش‌ها شده است. شفاف‌سازی آنچه در خلال گزارش شفاف‌سازی شرکت منتشر شده است می‌تواند برای پرسش‌های بازار پاسخ‌هایي ارائه کند. 
در گروه فلزی مدیرعامل ذوب آهن اصفهان پیش‌بینی کرد: با توجه به طرح‌های توسعه‌ای شرکت، تولید محصول نهایی در این شرکت از یک میلیون و 880 هزار تن فعلی تا پایان سال به 2 میلیون و 800 هزار تن برسد، البته وی رقم قطعی را 2 ميليون و 650 هزار تن اعلام کرد، ضمن اینکه اعلام کرد تولید شرکت در سال آینده به سمت 3 میلیون و 600 هزار تن خواهد رفت. در گروه فلزی، فولاد مبارکه با شایعاتی در مورد احتمال فروش بلوک معادن و فلزات این شرکت مواجه است. در نماد مخابرات با اعلام وزیر ارتباطات در مورد توقف طرح افزایش تعرفه، شرکت مخابرات ضمن فرستادن مخابرات و بانک سینا به صف فروش موجب شده است برنامه شرکت برای طرح هم‌کدی در استان‌ها متوقف شود. به گزارش  خبرگزاري فارس، بنا بر دستور وزیر ارتباطات، مخابرات از روز 29 مرداد اجرای هم‌کدی در استان‌های جدید را متوقف کرده است. در گروه بانکی، انتشار بخش‌هایي از مصوبه هیات دولت و ابلاغیه بانک مرکزی در مورد صندوق ضمانت سپرده‌ها موجب شد تا نمادهای بانکی با کاهش قیمت همراه شوند. این در حالی است که این مصوبه یک طرفه اصولا امکانی برای اجرا ندارد. اجراي این مصوبه ضمن آنکه براساس ابلاغیه معاون اول ريیس جمهوری متوقف شده، اعتراض کانون بانک‌ها را ایجاد کرده است. در گروه خودرویی، مجمع فوق‌العاده سایپا روز چهارشنبه با انتشار خبرهایي در مورد شرکت مواجه بود. براساس اطلاعات منتشره، شرکت تولید 306 هزار دستگاه خودرو در گروه سایپا در سال 1391، کاهش قابل توجه 53 درصدي را نشان می‌دهد. با این حال شرکت برای ششمین سال پیاپی به عنوان صادر‌کننده نخست انتخاب شده است. فروش پراید 2059 میلیارد ریال کمتر از بهای تمام شده بوده است، بنابراین زیان عملیاتی در سال 91 بیش از 5052 میلیارد ریال است، در حالی که در سال مالی 90 شرکت 1984 میلیارد ریال سود عملیاتی کسب کرده بود. از مهم‌ترین دلایل زیان‌دهی عملیاتی، بالارفتن بهای تمام شده تولید و کاهش 53 درصدی تولید و افزایش قابل توجه سهم سربار در تولید هر خودرو بوده است. همچنین بر اساس اعلام مدیران شرکت در مجمع، ورود سایپا کاشان که قرار بود 2 سال پیش وارد بورس شود، از دستور کار خارج شده است. خط تولید ریو به طور کامل متوقف شده و خط سراتو نیز نیمه تمام مانده است. شرکت رنو در تولید خودرو تندر 90 همچنان با شرکت پارس خودرو همکاری می‌کند، اما همکاری کافی نیست و تولید ال-90‌ هاچ بک به دلیل عدم ورود قطعات امکان‌پذیر نیست و شرکت منتظر ورود قطعات است. در گروه کانی غیر فلزی،  شركت شیشه همدان سود سال 92 خود را با تعدیل مثبت 13 درصدی همراه و سود خود را از سطوح 876 ریال به سطوح 989 ریال به ازای هر سهم افزایش داد. همچنین این شركت سود سال مالی 93 خود را نیز با رشد 11 درصدی به ازای هر سهم در سطوح 1094 ریال پیش‌بینی كرده است. در گروه تجهیزات، وضعیت صدرا همچنان مورد توجه بازار است، براساس آخرین اطلاعات کسب شده سهام مدیریتی صدرا به قیمت هر سهم صدتومان در قالب رد دیون میان قرارگاه خاتم(ص) و پیمانکار ساختمانی شرکت منتقل شده است. در مورد وضعیت صدرا روز چهارشنبه گزارش شفاف‌سازی منتشر شد.
در این گزارش، مدیر دفتر مدیرعامل و روابط عمومی صدرا تاكيد كرده است: هیات مدیره این شركت با حضور تمامی اعضا در تاریخ بیست و ششم مرداد ماه به اتفاق آراء، مهندس فرزاد اناری را به عنوان مدیرعامل این شركت انتخاب کردند و در خصوص عملكرد شركت تاكنون هیچ‌گونه تغییراتی رخ نداده است. در ادامه این مقام مسوول شایعه فروش سهام قرارگاه خاتم را تكذیب و این امر را منوط به انتشار آگهی از طریق فرابورس و نقل و انتقال از طریق سازمان بورس و انتشار آگهی مزایده دانسته است كه در صورت انجام معامله سازمان بورس اولین مرجع اطلاع رسانی خواهد بود. در این گروه؛ مپنا نيز اطلاعیه شفاف‌سازی را منتشر کرده است؛ در این اطلاعیه شفاف‌سازی آمده است: به دنبال انتشار گزارش تحلیلی توسط یكی از شركت‌های كارگزاری در خصوص اثرات اصلاح استاندارد حسابداری شماره ۱۶ بر تعدادی از شرکت‌های بورسی از جمله شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران (سهامی عام) و اشاعه گزارش مزبور، سازمان بورس اقدام به ارسال نامه‌ای در تاریخ بیست و ششم مرداد به شرکت نمود و از شرکت درخواست شد که تاثیر اصلاح استاندارد فوق‌الذکر را بررسی و پاسخ نامه را جهت انتشار به عموم ارسال كند. با توجه به پیگیری‌های انجام شده و عدم پاسخ از سوی شرکت، قبل از شروع معاملات روز بیست و هفتم مرداد 92، نماد معاملاتی شرکت متوقف و پیگیری جهت دریافت پاسخ ادامه یافت. پس از پیگیری‌های مکرر جهت دریافت پاسخ نامه از شرکت، مسوولان مالی شرکت طی اظهارات شفاهی، عنوان نمودند اصلاح استاندارد حسابداری مذکور تاثیری بر وضعیت مالی شرکت ندارد، اما پاسخ مکتوب به نامه سازمان ارائه نشد؛ بنابراين دوباره در تاریخ سی مرداد 92 از شرکت درخواست شد اطلاعات مورد نظر را حداکثر تا ساعت 12 روز پنچ‌شنبه مورخ سی و یكم مرداد 92 ارائه كنند و با توجه به عدم پاسخگویی، نماد معاملاتی شرکت در روز شنبه مورخ دوم شهریورماه92 بازگشایی خواهد شد. توقف و بازگشایی نماد مپنا بدون لحاظ انتشار هیچ اطلاعیه‌ای در شرایطی صورت می‌گیرد که ده‌ها شرکت دیگر بورس نیز از تغییر استاندارد  16تاثیر می‌پذیرند. در گروه قندی شركت شكر شاهرود، به دلیل افزایش نرخ شكر هم سود سال 92 خود را با افزایش همراه ساخت . شكر، كه برای سال 92 سود 806 ریالی را به ازای هر سهم خود اعلام كرده بود، با تعدیل مثبت 30 درصدی سود خود را تا سطوح 1049 ریال به ازای هر سهم افزایش داده است. همچنین این شركت، موفق به پوشش 50‌درصدی سود خود در عملكرد 9 ماهه یعنی به ازای هر سهم 520 ریال شده است.
در گروه معدنی عرضه بلوک 94/3 درصد سرمایه‌گذاری امید که توسط بانک توسعه صادرات عرضه شده بود بدون خریدار باقی ماند. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاري ضعیف و منفی بود که در آن ارزش معاملات به 5/164 میلیارد تومان بالغ شد که 7/7 درصد آن را معامله 7/54 میلیون سهم بانک ملت تشکیل داده است. در کل هفته  نیز ارزش معاملات به هزار و 665میلیارد تومان بالغ شد که 6/47 درصد رشد کرد. شمار خریداران نیز 114هزار و 453نفر بود که 5/11 درصد رشد را نشان می‌دهد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر