بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۷:۰۷
کد خبر : ۱۰۴۱۷۶
اختلاس ۳ هزار میلیاردی و عواقب آن موجب شده تا دولت تدبیر و امید در انتخاب و معرفی رئیس‌کل جدید بانک مرکزی حساسیت ویژه‌ای به خرج دهد و روند این انتخاب طولانی شود.

به گزارش تسنیم،‌ هفته گذشته محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور و علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصاد و دارایی در اظهار نظراتی که درباره انتخاب رئیس‌کل بانک مرکزی داشتند اعلام کردند که تا 2 روز آینده دولت رئیس‌کل جدید را معرفی خواهد کرد.

از آن 2 روز مورد اشاره علی طیب‌نیا و محمد نهاوندیان چند روزی است که می‌گذرد و هنوز رئیس‌کل جدید بانک مرکزی در دولت یازدهم معرفی نشده است و دلیل آن‌هم این است که احتمالاً هنوز حسن روحانی در انتخاب خود به قطعیت نرسیده است.

در روزهای اخیر نزدیکان دولت یازدهم در گفت‌وگوهایی که با خبرنگار تسنیم داشتند اعلام کردند که 2 گزینه برای ریاست بانک مرکزی مطرح است که هنوز آقای روحانی به نتیجه نرسیده‌اند که از بین عبدالناصر همتی (مدیرعامل فعلی بانک سینا) و ولی‌الله سیف (مدیرعامل بانک کارآفرین) کدام‌یک را برای مدیریت بازار پولی و ارزی انتخاب کند.

البته عصر چهارشنبه منابع نزدیک به دولت خبر دادند که تیم اقتصادی کابینه یازدهم به این نتیجه رسیدند که سیف می‌تواند دولت را در رسیدن به اهداف مورد نظر همراهی کند و وی از نظر هماهنگی لازم با سایر اعضای تیم اقتصادی یک قدم جلوتر از همتی است.

رئیس‌کل بانک مرکزی دولت یازدهم در وهله اول باید با وزیر صنعت، معدن و تجارت و همچنین با وزیر امور اقتصادی و دارایی در دولت همراه و هماهنگ باشد تا دیگر ناهماهنگی‌هایی را که در دولت دهم بین بهمنی، حسینی و غضنفری شاهدش بودیم تکرار نشود.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور البته در سخنانی که اخیراً داشته به‌کرّات به اهمیت هماهنگی رئیس‌کل بانک مرکزی با وزرای اقتصادی تأکید کرده و گفته است که آقای روحانی از طیب‌نیا و نعمت‌زاده برای انتخاب رئیس‌کل بانک مرکزی نظرخواهی کرده و از آنها خواسته که اعلام کنند با چه‌کسی همراه‌تر هستند.

وزیر اقتصاد و وزیر صنعت هم البته نظرات خود را به رئیس جمهور اعلام کردند ولی هنوز نظر نهایی حسن روحانی درباره سکاندار بانک مرکزی اعلام نشده است؛ در عین حال باخبر شدیم که با توجه به حساسیت‌های بسیار فراوانی که ریاست بانک مرکزی می‌تواند داشته باشد دولت یک شرط جدید را برای انتخاب رئیس‌کل بانک مرکزی در نظر گرفته و آن هم این است که تمام سوابق گذشته و حال گزینه‌های مطرح از طریق مراجع ذی‌صلاح استعلام شود تا دیگر حتی زمینه برای بروز فسادهای مالی نظیر اختلاس 3000 میلیاردی در شبکه بانکی وجود نداشته باشد.

شاید به همین خاطر است که هنوز انتخاب نهایی رئیس جمهور برای ریاست بانک مرکزی در دولت تدبیر و امید معرفی نشده است و مسئولان مربوطه در دولت منتظر هستند که استعلام نهایی گزینه‌های مطرح از طریق دستگاه‌های ذی‌صلاح اعلام شود.

رئیس جمهور و مشاوران وی حتماً می‌دانند که رئیس‌کل بانک مرکزی به‌تبع نوع مأموریت‌ها و مسئولیت‌هایی که دارد، آن هم در کشوری که سیاست‌های پولی و ارزی آن از مهمترین موضوعات کلان آن کشور است دارای ویژگی‌های خاصی است که عنایت به آن در تعیین فرد مناسب برای این مسئولیت اهمیت پیدا می‌کند.

بانک مرکزی یک کشور در تعریف علمی مسئول "اعمال سیاست‌های پولی"، "نظارت بر نهادهای پولی و بانکی و اعتباری"، "حفظ ارزش پول ملی کشور و کنترل تورم"،‌ "تأمین تداوم رشد اقتصادی" و "حفظ توازن تراز پرداخت‌های خارجی کشور" است.

به‌عبارت دیگر بانک مرکزی هم مسئول انجام امور بانک‌داری دولت، هم سیاست‌گذار پولی و هم تعیین کننده تعاملات بین المللی مرتبط است. لاجرم رئیس بانک مرکزی کسی است که بتواند این سه مأموریت مهم را با هم به‌عهده گرفته به انجام برساند. اتفاقاً هرگاه رئیس بانک مرکزی دارای این خصوصیات مهم بوده است بانک مرکزی موفق‌تر ظاهر شده است.

بنابراین مشخص است که بانک مرکزی یک نهاد صرفاً بانکی نیست و طبعاً رئیس آن به چهار تخصص مهم نیازمند دارد: 1- شأن و جایگاه سیاسی 2- تجربه و تخصص بانکی 3- دانش و مقام علمی اقتصادی 4- تجربه در رفتار و کردار بین المللی.

این چهار خصیصه مهم برای فردی که قرار است متصدی اداره بانک مرکزی شود نه‌تنها لازم که ضروری است و موفقیت بانک مرکزی را در گذر از دالان مشکلات و حل مسائل موجود موفق می‌کند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر