بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۳
مستطيل شيشه اي تالار

بی اعتمادی به شفاف سازی مدیران

به نظر می رسد بخشی از عملکرد کنونی سرمایه گذاران می تواند ناشی از بی اعتمادی به وجود آمده برای سرمایه گذاران نسبت به شفاف سازی های منتشره از سوی مدیران شرکت ها و در مقابل تحقق سودآوری و ارایه صورت های مالی آنها برخلاف این گزارش ها باشد.
کد خبر : ۱۰۴۱۸۷
با اتمام ساعات معاملات روز شنبه 92.06.02 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 224 واحد مثبت به رقم 47675 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 398 واحد رشد عدد 96291 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 271 واحد صعود به رقم 59552 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 2001 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز مپنا با 50 واحد افزایش شاخص، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل ملی صنایع مس ایران با 43 واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

براساس گزارش بورس نیوز، حجم عمده معاملات و قدرت تقاضا طی روز جاری در حالی در گروه هایی همچون خودرویی و تجهیزاتی متمرکز بود که طی چند روز گذشته شاهد ارایه گزارش های شفاف سازی از برخی شرکت های فعال در این دو گروه بودیم.

حال آنکه با حجم بالای معاملات در این صنایع اهالی تالار اثبات کردند که توجهی به گزارش ها و شفاف سازی های ارایه شده از سوی این شرکت ها ندارند و با تقاضای خود کماکان به روند رشد قیمت این سهام کمک خواهند کرد.

این امر در حالی است که به نظر می رسد بخشی از عملکرد کنونی سرمایه گذاران می تواند ناشی از بی اعتمادی به وجود آمده برای سرمایه گذاران نسبت به شفاف سازی های منتشره از سوی مدیران شرکت ها و در مقابل تحقق سودآوری و ارایه صورت های مالی آنها برخلاف این گزارش ها باشد. بنابراین لازم به نظر می رسد مسئولین بازار سرمایه و همچنین شرکت ها باید آسیب شناسی دقیقی در این زمینه انجام دهند؛ چراکه ادامه این رویه و تناقض میان نظر سرمایه گذاران با اطلاعات منتشره از سوی شرکت ها می تواند در بلندمدت موجب کاهش کارایی بازار گردد. چه بسا در فضای عدم اعتماد، رشد شایعات و در مقابل باور پذیری افراد در مورد آنها نیز افزایش می یابد.

و اما در میان گروه ها امروز خودرویی ها شاهد بازگشایی نماد "خساپا" و رشد 12 درصدی قیمت این سهم بودند و به دلیل امیدواری های شکل گرفته پس از برگزاری مجمع عادی سالیانه این شرکت خودورساز در خصوص بهبود وضعیت تولید، سهام آن امروز با تداوم صف خریداران رو به رو شد.

در مقابل شرکت سرمایه گذاری گروه صنعتی رنا با اعلام گزارش پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی 93 خود و برآورد زیان 123 ریالی برای سال مالی مذکور و رشد 356 درصدی این زیان نسبت به سال قبل، چندان مورد اقبال اهالی تالار قرار نگرفت و پس از بازگشایی روند منفی قیمتی را دنبال کرد.

در مجموع سهام گروه خودرو با لیدری سهام ایران خودرو طی معاملات امروز روند پرقدرتی را از خود به جای گذاشتند.

تجهیزاتی ها نیز از خودرویی ها عقب نماندند و با بازگشت مپنا به تابلوی معاملات جو مثبت گروه به صورتی قوی تر پیگیری شد.به گونه ای که نمادهای "فاراک"، "فاذر"، "بترانس"، "حفاری" و همچنین "رمپنا" شاهد تقاضای پرحجم خریداران معاملات سهام این گروه در سقف قیمت های مجاز روزانه خود بودند.

همچنین معاملات سهام مپنا در حالی نزدیک به 20 درصد از ارزش معاملات کل روز جاری بازار سرمایه را به خود اختصاص داد که این رویه پس از انتشار گزارش شفاف سازی آن بیانگر بی اعتمادی کامل سرمایه گذاران نسبت به شفاف سازی های ارایه شده از سوی شرکت مذبور می باشد.

در گروه ساختمانی اما فعالان بازار نظاره گر برخورد قیمت سهام مذکور با خطوط مقاومت بودند، از همین رو اغلب نمادهای فعال این گروه به جز "ثتران" در درصدهای منفی معامله شدند و روند نزولی را در پیش گرفتند.

دیگر گروه مطرح روز جاری، سیمانی ها بودند که در ابتدای معاملات با توقف نماد معاملاتی سیمان شرق برای ارایه گزارش های پیش بینی درآمد جدید حرکتی مثبت را از خودنشان دادند و سهامداران نیز در واکنش به افزایش قیمت های صادراتی انواع محصولات سیمانی، حجم زیادی از تقاضا در سقف قیمت های روزانه آنها را روانه نمادهای فعال این صنعت کردند و حجم و ارزش معاملات بالایی را در نمادهایی همچون "ساراب"، "سغرب"، "ستران" و "سفارس" رقم زدند.

از دیگر اتفاقات حائز اهمیت امروز تالار، ارایه گزارش شفاف سازی "شیران" پیرامون دریافت مجوز صادرات محصولات LAB و توانایی این شرکت برای پوشش کامل بودجه برآوردی در این محصول است که موجب شد سهام "شیران" و به تبع آن سهام "واتی" با صف خریداران همراه شده و به نوعی از روند منفی چند روز گذشته خود بازگشته و سیر صعودی در پیش گیرند.

گفتنی است با توقف روند کاهشی دلار از پنج شنبه هفته گذشته و بازگشت دوباره آن به محدوده 3100 تومان در روز جاری، اندکی از نگرانی های ایجاد شده در خصوص صنایع پتروشیمی و معدنی و شرکت های فعال در آنها کاسته شده است. حال آنکه باید دید روند آینده این صنایع به چه نحو پیش خواهد رفت.

در خاتمه این گزارش می افزاید، بازار قراردادهای آتی سکه طلا در بورس کالا هم اکنون روند مثبت در تمامی سررسیدهای فعال خود را پیگیری می کند و پیش بینی معامله گران از قیمت سکه تحویل آذر ماه به یک میلیون و 109 هزار تومان افزایش یافته است.

در بازار آزاد نیز هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به بهای یک میلیون و 52 هزار تومان معامله شده و هر دلار آمریکا به نرخ 3130 تومان خرید و فروش می شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر