بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۷:۰۲
کد خبر : ۱۰۴۲۳۰
 هديه لطفي: بازار فرابورس در حالي اولين روز كاري هفته را با رونق معاملات و تشكيل صف‌هاي خريد در گروه‌هاي مختلف آغاز كرد كه عرضه سهام جديد در روزهاي آتي نويد از رونق هرچه بيشتر اين بازار دارد.

به گزارش خبرنگار ما، بازار فرابورس اولين روز كاري هفته را با جابه‌جايي بيش از 82 ميليون برگه اوراق بهادار به ارزش 8/534 ميليارد ريال سپري كرد كه بخش عمده‌اي از اين معاملات به دادوستد سهام گروه ساختماني تعلق داشت؛ در اين روز با عرضه صف خريد ساختماني‌ها، معاملات اين گروه با رشد چشمگيري مواجه شد به طوري كه نمادهاي «ثغرب» و «آس‌پ» بيشترين حجم معاملات را به خود اختصاص دادند.
همزمان با رونق معاملات اين گروه نمادهاي باغميشه و ثشرق متوقف شدند. در اين ميان تسهيلات بانك مسكن نيز از شرايط مثبت بازار بي‌نصيب نمانده و رشد معاملات را تجربه كردند و همچنين بيشتر امتيازات تسهيلات بانك مسكن با رشد قيمت به كار خود پايان دادند.
از سوي ديگر بانك دي نيز روز گذشته پس از برگزاري مجمع عمومي عادي سالانه و تقسيم سود با 25 درصد نوسان مثبت بازگشايي شد و دادوستد 5/22 ميليون سهم ارزش 5/31 ميليارد ريال را به ثبت رساند. معاملات ديروز ذوب‌آهن نيز با نوسان اندك به جابه‌جايي 20ميليون سهم منجر شد.
روز گذشته سهام شركت‌هاي كوچك نيز با استقبال از سوي سهامداران مواجه شدند به طوري كه نمادهاي سرمايه‌گذاري ميراث‌فرهنگي، ليزينگ ايرانيان، توكاريل و گروه بيمه‌اي با نوسان مثبت و صف خريد روبه‌رو شدند. «شتران» نيز ديگر نمادي بود كه بازار ديروز را با صف خريد ترك كرد. به اين ترتيب شاخص ifex توانست با رشد 8 واحدي در محدوده 621 واحد به كار خود پايان دهد.
عرضه‌های جدید در فرابورس 
افزون بر اين، عرضه‌های داغ فرابورس در روزهای آتی، آخرین وضعیت صندوق‌های قابل معامله و جزئیات جدیدی از بورس ایده از مهم‌ترین موضوعاتی بود كه مدیرعامل فرابورس در گفت‌وگو با «سنا» به تشریح آن پرداخت. 
امیر‌هامونی در این گفت‌وگو‌، با اشاره به عرضه‌های جدید در فرابورس، به عرضه اولیه پتروشیمی کرمانشاه و پتروشیمی جم اشاره کرد و گفت: شرکت پتروشیمی جم و پالایش نفت کرمانشاه، مراحل درج و پذیرش را پشت‌سر گذاشته‌اند که امیدواریم عرضه اولیه  این دو سهم به نقدشوندگی بازار کمک شایانی داشته باشد.
وی افزود: مراحل پذیرش شرکت پترول (گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان) منوط به احراز چند مورد از درخواست‌های هیات پذیرش ازجمله ارائه بودجه 92 و 93، زمانبندی دقیق از اجرای طرح‌های نیمه‌تمام در گروه پترول بود که طی چند روز گذشته این اطلاعات ازجانب شرکت ارسال شد و هم‌اکنون پترول، در حال اتمام مراحل تکمیلی برای عرضه اولیه است.
هامونی گفت: برای عرضه اولیه سهام پتروشیمی جم در انتظار انعکاس صورت‌های مالی و بودجه، صورت‌های مالی 3 ماهه و بودجه 92 بر اساس عملکرد سه ماهه در کدال هستیم که اگر این مهم صورت بگیرد، طی دو روز کاری عرضه اولیه این شرکت را در فرابورس انجام خواهیم داد.
مدیرعامل فرابورس فرابورس درخصوص راه‌اندازی صندوق‌های قابل معامله گفت: آسام، نخستین صندوق سرمایه گذاری قابل معامله (ETE) است که از هفته گذشته فعالیت خود را در بازار سرمایه آغاز کرد.
وی افزود: این صندوق‌ها بر اساس قانون توسعه ابزارهای مالی، معاف از مالیات هستند که به اين ترتیب نسبت به سهام مزیت قابل‌توجهی دارند.
هامونی با اشاره به بحث مهم نقدینگی فراوان و ضعف در سازوکارهای تامین مالی در اقتصاد گفت: طبق آمار منتشر شده توسط بانک مرکزی، هم‌اکنون 460 هزار میلیارد تومان نقدینگی در دست مردم است، در حالی که فعالان اقتصادی و شرکت‌ها با مشکل تامین مالی رو‌به‌رو هستند که ورود صندوق‌های قابل معامله به بازار سرمایه موجب تعادل در میزان نقدینگی کشور خواهد شد.
هامونی همچنين از فراهم شدن شرایط لازم برای راه‌اندازی بورس ایده، در قالب بازار دارایی‌های فکری در فرابورس خبر داد و گفت: تمام مصوبات قوانین و مقررات تامین شده و با مخترعین و تمام ارکان بورس ایده که فعال هستند از جمله وکلای Patent مذاکره شده است و این بازار، بزودی راه‌اندازی خواهد شد.
مدیرعامل فرابورس سازو کار و جزئیات بورس ایده را تشریح و اظهار كرد: دو نوع عرضه در این بازار خواهیم داشت که یکی از آنها عرضه خود Patent خواهد بود و نوع دوم عرضه حق اختراع طرح است.
وی در این رابطه توضیح داد: بحث اول عرضه Patent یا حق اختراع طرح‌های صنعتی و تجاری در قالب سهام شرکت سهامی خاص است و نوع دوم عرضه Patent یا طرح و حقوق مادی و معنوی آن به اندازه 20 درصد که به‌صورت بلوکی در بازار ایده خواهد بود. وی درخصوص مراحل قانونی و دستورالعمل‌های این بازار بیان كرد: بحث معاملات در این بازار، سه هفته قبل در شورای‌عالی بورس مصوب و اوراق مبتنی‌بر دارایی فکری به‌عنوان ابزار مالی جدید تحت قانون توسعه ابزارها شناخته و ابلاغ شد و در حال حاضر، فقط موضوع دستورالعمل این معاملات باقی می‌ماند که سازمان بورس در حال حاضر، در حال نهایی‌کردن این دستورالعمل است.
مدیر عامل فرابورس با اشاره به موفقیت اوراق امتیاز تسهیلات مسکن ابراز كرد: سال 89 بررسی‌های لازم در خصوص اوراق تسهیلات مسکن توسط شورای عالی بورس انجام شد تا بدین ترتیب معاملات تسهیلات مسکن از بازاری بی‌ثبات و دلال‌محور به بازار نظام‌مند فرابورس با حضور ناظرین ارشد انجام گیرد.
وی ادامه داد: از زمان آغاز معاملات این اوراق در فرابورس تاکنون 210 هزار نفر از هموطنان از این طریق خانه‌دار شدند و از بانک مسکن وام دریافت کردند.
فرابورس در یک قدمی عضویت 
در  FEAS 
امیر‌هامونی در پایان، به پیگیری‌های صورت‌گرفته در عرصه بین‌الملل اشاره کرد و گفت: فرابورس برای نخستین‌بار به همراه سایر ارکان بازار سرمایه کشور، در نمایشگاه تخصصی invest در آلمان شرکت کرد که این تجربه در شرایطی که تحریم اقتصادی بر کشور حکمفرما بود، بسیار ارزنده بود.
وی ادامه داد: در سال گذشته، شاهد برگزاری دوره‌های آموزشی فدراسیون بورس‌های اروپایی و آسیایی FEAS در ایران بودیم که فرابورس یک روز کامل میزبان مقامات این فدراسیون بود و با حضور خوب و ارائه مناسب توانست موافقت اصولی عضویت در FEAS را به‌دست آورده و به‌زودی با تکمیل مدارک درخواستی، شاهد عضویت فرابورس در این فدراسیون خواهیم بود.
مدیرعامل فرابورس در ادامه در خصوص بازدید این نهاد از هلدینگ بورس اسپانیا بیان كرد: بازدیدهایی از مجموعه هلدینگ بورس اسپانیا داشتیم که مذاکرات خوب و سازنده‌ای در این میان صورت گرفت و امیدواریم برپایه این مذاکرات، در آینده نزدیک شاهد انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین فرابورس و هلدینگ BME مادرید با محوریت بحث‌های آموزشی و پژوهشی به‌منظور راه‌اندازی بازارهایDUAL  (معامله سهام برخی شرکت‌های حاضر در بورس اسپانیا در فرابورس و سهام برخی شرکت‌های حاضر در فرابورس در بورس اسپاینا) باشیم.
وی در پایان، از تدوین برنامه راهبری فرابورس ایران تا 10 سال آینده خبـر داد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر