بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۶
کد خبر : ۱۰۴۲۳۵
حدیث موسوی: روز گذشته تقاضای مقاطع در بازار آزاد کماکان بر مدار کاهشی چرخید، به گونه‌ای که نشانه‌ای از بهبود در روند معاملات مشاهده نشد.
در حالی که برخی از معامله‌گران افزایش 20 تومانی نرخ دلار در روز پنج‌شنبه را نشانه خوبی برای افزایش قیمت‌ها و به تبع آن تحرک تقاضا در روز شنبه عنوان می‌کردند، اما بعضی دیگر از فعالان بازار معتقد بودند، این نوسانات جزئی در نرخ انواع ارز تغییر چندانی در بازار آهن ایجاد نکرده و روند بازار همان روال کاهشی اخیر خواهد بود. به هر حال این روزها رکود تقاضا جزو انفکاک‌ناپذیر بسیاری از بازارهای کالایی همچون آهن شده است. 
تحت این شرایط بسیاری از تجاری که سود مورد انتظار خود را از این بازار به دست نمی‌آورند و با کمبود شدید نقدینگی دست به گریبانند همان طور که سال گذشته به سمت بازارهای ارز و سکه متمایل شده بودند در خلال مدت اخیر به سمت سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار ترغیب شده‌اند. شاخص کل بورس که در بازه سه ماهه یعنی از ابتدای خرداد ماه تا پایان مرداد، از حدود 44 هزار واحد به نزدیک 60 هزار واحد رسیده است اگر به رشد پی‌در ‌پی خود ادامه دهد به طور یقین تعداد بیشتری از معامله‌گران عمده در بازار آهن را در شرایط فعلی رکود به سمت این نهاد مالی خواهد کشید. البته این موضوع در حالی است که برخی از کارشناسان معتقدند اگر برنامه‌های اقتصادی دولت مطابق با وعده‌ها عملی شود و در معیشت مردم، تولید و بازارهای گوناگون گشایشی به سمت رونق و گذر از رکود حاصل شود، حتی اگر شاخص بورس به کانال 70 هزار واحد هم پا گذارد شاید دیگر هر صنف و تاجر پیشه‌ای تنها در حوزه تخصصی خود به فعالیت اقتصادی بپردازد. تحت این شرایط است که صاحبان سرمایه صرفا دارایی مازاد بر نیاز مصرفی خود را در بورس به کار می‌گیرند نه اینکه مانند مورد اخیر تجار آهن فروش از دارایی‌های اصلی خود که باید صرف خریدهای انباری می‌شد برای خرید سهام که با ریسک‌های گوناگونی در امر سود و زیان روبه‌رو است، استفاده کنند.  

هفته گذشته در بازار آهن چه گذشت؟
به گزارش مرکز خدمات فولاد ایران قیمت بیلت هفته گذشته نزولی بود و با 10 تومان کاهش به 1765 تومان به ازای هر کیلو در بندر انزلی رسید. به‌رغم آنکه واردات بیلت کاهش یافته اما به علت افت تقاضا انتظار تغییر قیمت ضعیف به نظر می‌رسد، ضمن آنکه نرخ ارز هم در هفته قبل نزولی بوده است. البته همین امر اجازه نداده که قیمت ثابت بماند و از سوی دیگر روند کسادی بازار مقاطع هم باعث شده بازار بیلت در آرامش باشد. به علاوه قیمت مقاطع هم از اول هفته روند نزولی داشت؛ به گونه‌ای که این روند تا پایان هفته ادامه یافت. عواملی همچون روند نزولی قیمت ارز، سردرگمی و ترس از کاهش دستوری قیمت‌ها و همچنین توقف تقاضا از جمله عواملی بوده‌اند این کاهش قیمتی را رقم زده‌اند. در همین حال در هفته گذشته شایعه شد که احتمال کاهش قیمت محصولات ذوب آهن اصفهان در بورس در برنامه دولت است همین امر حالت انتظار را در بازار تشدید کرد. ترس از افت قیمت در بورس باعث شد که اکثر بنکدارها کالاهای خود را عرضه کنند، درحالی‌که موجودی انبارها بسیار ضعیف است و تولید کارخانه‌ها هم کاهش یافته است. شایعات بسیاری در بازار در مورد کاهش نرخ ارز هم وجود دارد این مطلب باعث فرار سرمایه‌ها از بازار آهن و حرکت آنها به سمت بورس شده است. در سال گذشته بازار شاهد افت قیمت 200 تومانی به ازای هر کیلو میلگرد در ماه‌های مهر و آبان بود. بسیاری از دست‌اندرکاران با اتکا به این تجربه و نگران از تکرار آن ترجیح می‌دهند به سیاست صبر و انتظار ادامه دهند.
در هفته‌های گذشته بازار شاهد دو ورشکستگی کوچک بود، ولی همه تجار نگران توسعه این امر هستند؛ به خصوص آنکه در ماه‌های گذشته عده زیادی از تجار برای فرار از زیان، کالاهای خود را با چک‌های دو ماهه عرضه کرده‌اند. به همین علت نگرانی از ماه‌های آینده بسیار زیاد است. اگر قیمت در بورس کاهش یابد محققا فعالیت عده زیادی در بازار فولاد با مشکل روبه‌رو خواهد شد. هفته گذشته بازار شاهد رسیدن قیمت‌های تک ظرفیت به قیمت‌های فروش کارخانه بود. این در حالی است که انبارها تقریبا از موجودی خالی شده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر