بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۵
کد خبر : ۱۰۴۲۶۴
معاون وزیر نفت با تشریح جزئیات طرح‌های جدید افزایش تولید گاز ایران از آغاز شمارش معکوس برای راه‌اندازی یک پالایشگاه جدید گازی تا چند روز آینده خبر داد و اعلام کرد: در طول چند سال گذشته با وجود عدم افزایش تولید گاز در بخش بالادستی معادل 2 فاز جدید پارس جنوبی بدون ساخت پالایشگاه جدید به ظرفیت پالایش گاز کشور افزوده شده است.
جواد اوجی در گفتگو با مهر در تشریح مهمترین برنامه های توسعه ای صنعت گاز ایران و تکمیل زنجیره های ارزش در این صنعت استراتژیک گفت: از ابتدای برنامه پنجم توسعه تاکنون همزمان با ساخت خطوط لوله فشار قوی تاسیسات تغذیه و شبکه گاز شهری و روستایی ظرفیت‌هایی به منظور افزایش فراورش و تولید گاز در سطح پالایشگاه‌ها به طور همزمان انجام شده است.

معاون وزیر نفت با اعلام اینکه در طول چهار سال گذشته تاکنون حدود 7 هزار کیلومتر شبکه انتقال فشار قوی و شبکه تغذیه گاز در استان های سراسر کشور، طراحی، ساخت و به بهره داری رسیده است، تصریح کرد: همچنین در طول چند سال گذشته چندین تاسیسات تقویت فشار گاز همچون تاسیسات تقویت فشار ساوه به عنوان بزرگترین ایستگاه گازی خاورمیانه به منظور افزایش پایداری شبکه انتقال گاز راه اندازی شده است.

جزئیات افزایش ظرفیت پالایش گاز ایران

مدیرعامل شرکت ملی گاز درباره مهمترین طرح های افزایش ظرفیت پالایشی با یادآوری اینکه در طول چهار سال گذشته هیچ گونه افزایش تولیدی در بخش بالادستی صنعت گاز حاصل نشده است، اظهار داشت: با این وجود با تعریف برنامه های فنی و عملیاتی، گلوگاههای پالایشی در سطح پالایشگاههای گاز کشور شناسایی و برای آنها پروژه های عملیاتی تعریف شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه در این مدت تمامی پالایشگاههای گاز پارس جنوبی با ساخت خط لوله هایی به یکدیگر لوپ و متصل شده اند، تبیین کرد: بر این اساس هم اکنون یک شبکه پالایشی یکپارچه گازی در منطقه عسلویه ایجاد شده است تا امکان استفاده حداکثری از گاز تولید شده در بخش بالادستی پارس جنوبی فراهم شود.

وی با یادآوری اینکه هم اکنون پالایشگاههای فاز 6 تا 8 پارس جنوبی به تمامی پالایشگاههای موجود در این منطقه متصل شده است، تاکید کرد: از این رو به طور متوسط روزانه حدود 20 میلیون متر مکعب گاز امکان پالایش در پالایشگاههای پارس جنوبی وجود دارد.

اوجی همچنین از انتقال بخشی از گازهای ترش فازهای 6 تا 8 پارس جنوبی به پالایشگاههای فجر جم و بیدبلندیک خبر داد و افزود: با اجرای این طرح هم حدود 34 تا 35 میلیون متر مکعب به ظرفیت پالایش گاز طبیعی کشور افزوده شده است بدون آنکه هزینه های کلان سرمایه گذاری برای ساخت پالایشگاههای جدید انجام شده باشد.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه در مجموع در طول چهار سال گذشته بدون احداث پالایشگاه جدید معادل 1.5 تا 2 فاز پارس جنوبی به ظرفیت پالایش گاز ایران اضافه شده است، یادآور شد: هدف از افزایش این ظرفیت پالایشی تامین پایدار گاز مشترکان به ویژه در فصول سرد و پیک مصرف و همچنین جبران کمبود خوراک پالایشگاه گاز کشور بوده است.

مدیرعامل شرکت گاز همچنین از اعمال یکسری تغییرات جدید فنی و عملیاتی در فاز 1 و 2 پالایشگاه پارسیان خبر داد و گفت: با اجرای این طرح هم ظرفیت پالایش گاز حدود 5 میلیون متر مکعب در روز افزایش یافته است.

افزایش ظرفیت انتقال گاز به 730 میلیون مترمکعب

این مقام مسئول با اعلام اینکه هم زمان با افزایش ظرفیت پالایش، ساخت خطوط لوله و توسعه شبکه انتقال گاز هم در دستور کار قرار داشته است، بیان کرد: هم اکنون ظرفیت انتقال گاز طبیعی کشور به حدود 730 میلیون متر مکعب و ظرفیت پالایش گاز طبیعی در پیک تولید به حدود 540 میلیون متر مکعب در روز افزایش یافته است.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی گاز همچنین با اشاره به اینکه در شرایط فعلی 20 تا 25 درصد ظرفیت مازاد انتقال بیش از ظرفیت تولید در سطح کشور ایجاد شده است، ادامه داد: در کنار افزایش ظرفیت انتقال و تولید گاز، ساخت و راه اندازی مخازن ذخیره سازی گاز طبیعی هم یکی از سناریوهای در دست اجرای شرکت گاز است.

شمارش معکوس افتتاح یک پالایشگاه جدید گاز

اوجی با تاکید بر اینکه سال گذشته طرح ذخیره سازی گاز طبیعی در مخزن سراجه قم افتتاح شد از آغاز شمارش معکوس برای راه اندازی بخش تزریق و پالایش ( بخش پایین دستی) طرح ذخیره سازی گاز شوریجه خراسان خبر داد و اظهار داشت: پیش بینی می شود به زودی پالایشگاه جدید 20 میلیون متر مکعبی شوریجه خراسان در مدار بهره برداری قرار گیرد.

معاون وزیر نفت در تشریح مهمترین طرح های افزایش سهم گاز طبیعی در سبد مصرف سوخت صنایع و نیروگاه‌های کشور هم توضیح داد: هم اکنون بیش از 54 هزار واحد صنعتی و نزدیک به 70 نیروگاه به شبکه انتقال گاز کشور متصل هستند به طوری که سالانه به طور متوسط نزدیک به 70 میلیارد متر مکعب گاز در صنایع کشور مصرف می شود.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه افزایش گازرسانی به صنایع نیروگاه‌ها منجر به کاهش مصرف فرآورده‌های نفتی به ویژه گازوئیل در این واحدها خواهد شد، بیان کرد: از این رو علاوه بر صرفه جویی های اقتصادی و ارزی، توسعه گازرسانی به نیروگاهها و صنایع دستاوردهای زیست محیطی و کاهش آلایندگی های محیطی را هم به همراه داشته است.

توسعه صنعت گاز با وجود بی پولی‌ها

اوجی همچنین با بیان اینکه در طول 3 سال گذشته تاکنون بودجه های شرکت ملی گاز به حداقل کاهش یافته است، گفت: در سالهای قبل شرکت ملی گاز سهمی از فروش میعانات گازی و قراردادهای بیع متقابل برای اجرای پروژه های جدید گازی در اختیار داشت که هم اکنون از این منابع مالی هیچ سهمی را در اختیار نداریم.

وی با اعلام اینکه تامین منابع مالی طرح های جدید صنعت گاز صرفا از محل اخذ تسهیلات و وام های بانکی انجام گرفته است، تاکید کرد: این در حالی است که پس از اجرای فاز اول قانون هدفمندی یارانه ها با وجود پرداخت قبوض گاز توسط مردم اما سهم بسیار ناچیزی از منابع حاصل از فروش گاز به مشترکان از خزانه تحویل شرکت گاز شده است .

معاون وزیر نفت در پایان با یادآوری اینکه با وجود تمامی کسری و کاهش شدید منابع مالی اما توسعه صنعت گاز در بخش میان دستی و پایین دستی متوقف نشده است، خاطر نشان کرد: در حال حاضر ایران یکی از بزرگترین شبکه های انتقال و پالایش گاز طبیعی در منطقه خاورمیانه و جهان را در اختیار دارد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر