بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۷:۱۲
کد خبر : ۱۰۴۳۱۶
 همایون دارابی:‌ بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد استقبال فوق‌العاده معامله‌گران از بازگشت نماد پالایشگاه بندرعباس بود. 
پالایشگاه بندرعباس دیروز پس از 95روز توقف در حالی به تابلو بورس بازگشت که همچنان مساله توقف دراز مدت پالایشگاه‌ها و پس از آن بازگشایی‌های قابل توجه آن برای بازار به یک معضل اساسی تبدیل شده است. در حال حاضر از 6پالایشگاه پذیرفته شده در بورس هنوز سه پالایشگاه متوقف هستند که در این میان، توقف پالایشگاه لاوان به سال 91 باز‌می‌گردد و از آن زمان تا کنون این نماد قابل معامله نیست.
در بازار دیروز پالایشگاه بندرعباس پس از تقسیم سود 600ریالی در مجمع و تعدیل سود ناشی از حذف الزام واریز 26درصد درآمد صادراتی شرکت به خزانه بازگشایی شد که در نهایت با رشد 82درصدی قیمت موجب شد شاخص کل نیز به مدد تاثیر 1600واحدی این نماد، رشد 1610واحدی را تجربه کند. همین امر نیز شاخص را با رشد 7/2 درصدی به رکورد تاریخی جدیدی در كانال 61هزار واحد رساند. بازگشایی نماد پالایشگاه بندرعباس دیروز همچنین کام سهامداران این شرکت را شیرین کرد؛ ارزش بازار «شبندر» با رشد 9هزار و 340میلیارد تومانی به وراي مرز 17هزار میلیارد تومان رسید. در حال حاضر 40درصد سهام پالایشگاه بندرعباس متعلق به سهام عدالت، 28درصد تامین اجتماعی، 21/17 درصد متعلق به دولت و 5/5 درصد آن متعلق به گروه مالی ملت است. از این رو تنها نزدیک به 10درصد سهام این شرکت مجموعا در اختیار سهامداران حقیقی و کارکنان شرکت قرار دارد.
در همین حال بازگشایی پالایشگاه بندرعباس و جهش شاخص بار دیگر موضوع لزوم ساماندهی توقف و بازگشایی نمادهای بورسی را یاد‌آوری کرده است؛ چرا‌که به‌رغم انتشار شفاف سازی در مورد وضعیت پالایشگاه‌های متوقف و از جمله پالایشگاه بندرعباس هیچ اطلاعیه تازه‌ای در مورد شرکت منتشر نشده و حتی موضوع تقسیم سود نیز بدون تغییر باقی مانده و این صورتجلسه مجمع بدون تغییر ثبت شد. در همین حال بازگشایی نماد بندرعباس دیروز موجب شد بازار عملا تحت تاثیر این نماد و معاملات پرحجم آن قرار گیرد دیروز در مجموع 61میلیون سهم پالایشگاه بندرعباس به ارزش کلی 76میلیارد تومان در بازار معامله شد که از این نظر نیز این بازگشایی کاملا جالب توجه بود.
در بازار دیروز کارشناسان بازار با تحولاتی نیز در بیرون بازار مواجه بودند.سخنان وزیر اقتصاد در مورد احتمال تغییر سود بانکی از جمله مهم‌ترین تحولات است که با دقت توسط بازار دنبال می‌شود؛ هر چند با گذشت زمان از میزان تاکید وزیر اقتصاد بر این مساله به دلیل پیچیدگی‌ها موضوع تورم رکودی اقتصاد کشور کاسته می‌شود. دیروز طیب‌نیا در همین ارتباط به برنامه تیم اقتصادی دولت یازدهم برای تعیین نرخ سود اشاره و تصریح کرد: نرخ سود در واقعیت اقتصاد «منفی» است، اما در ظاهر هم اکنون سیستم بانکی، نرخ سود بانکی را دو رقمی اعلام می‌کند. بر همین اساس در دولت جدید برنامه‌های بسیاری برای ساماندهی این وضعیت داریم. در همین حال موضوع تعیین ريیس کل بانک مرکزی نیز موضوع مهمی است که دیروز همچنان بازتاب رسانه‌ای داشت. در حالی که گفته می‌شود دکتر سیف هدایت بانک مرکزی را برعهده می‌گیرد، اما پیچیدگی‌های انتصاب ريیس کل بانک مرکزی همچنان شروع به کار رسمی دکتر سیف را با ابهام مواجه ساخته است.
 دیروز دکتر سیف که انتصابش خبری مناسب برای بانک‌های خصوصی و بورس به شمار می‌رود با اعلام اینکه نرخ سود بانکی کمتر از نرخ تورم معنایی ندارد، گفت: اینکه هم اکنون نرخ ارز در بازار آزاد به 3 هزار و 200 تومان رسیده است، نرخ بی‌راهی نیست، سال به سال نرخ ارز باید تعدیل می‌شد که مانع آن شدیم. در تحولات سیاسی نیز دیروز سلطان عمان به عنوان اولین مهمان خارجی دولت یازدهم در راس هیاتی بلند‌پایه از وزرا و مقامات عمان وارد تهران شد. سفر سلطان قابوس به تهران در راستای روابط دوجانبه دو کشور است و سلطان عمان در این سفر علاوه بر دیدار با ريیس‌جمهور با مقام معظم رهبری نیز دیدار خواهد کرد و در خصوص موضوعات دوجانبه و مسائل مهم منطقه‌ای گفت‌وگو‌ خواهد کرد. در بازار دیروز در گروه نفتی بازگشایی نفت بندرعباس به تشکیل صف خرید و رشد قیمتی دو پالایشگاه دیگر قابل معامله در بازار منجر شد. در این گروه، ایرانول نیز دیروز در حالی گزارش سه‌ماهه خود را با تعدیل 18درصدی راهی تابلو کرد که این نماد در هفته گذشته متوقف شده بود.
در گروه خودرویی دیروز بازار در حالی با تعادل نسبی گروه خودرویی مواجه شد که ایران خودرو دیزل گزارش عملکرد نا امید‌کننده‌ای را برای سه ماهه منتشر کرد. شرکت ایران خودرو دیزل با سرمایه‌ای معادل 160 میلیارد تومان برای هر سهم در دوره 3 ماهه منتهی به 31 خرداد 92 مبلغ 19 تومان زیان خالص محقق كرده که در مقایسه با دوره مشابه سال مالی قبل از 88 درصد افزایش زیان برخوردار بوده است.
در گروه ساختمانی دیروز در حالی نمادهای ساختمانی متعادل و رو به ضعف بودند که شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمال غرب اعلام كرد: برای سال مالی 92 تعدادی قرارداد جهت اجرای پروژه‌های جدید منعقد کرده که آثار مربوط به درآمدهای حاصل از این پروژه‌ها در بودجه سال مالی منتهی به 31 شهریور ماه 93 لحاظ خواهد شد. رییس حسابداری صنعتی شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمال غرب با بیان این مطلب در گفت‌وگو‌ با بورس‌نیوز عنوان کرد: این پروژه‌ها شامل شش پروژه مسکونی و تجاری است که سه پروژه از آن به صورت مشارکتی و مابقی آن توسط خود شرکت به اجرا درخواهند آمد.
 در گروه غذایی دیروز، ريیس مجمع واردات گفت: گندم، جو و نهاده‌های دامی مشمول دریافت ارز 1226توماني هستند و کره، شکر و گوشت قرمز ارز 1226توماني دریافت نمی‌کنند. محمد‌حسین برخوردار در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس در خصوص آخرین وضعیت ترخیص کالاهای اساسی از گمرکات کشور اظهار كرد:  عمده کالاهایی که ارز 1226توماني دریافت می‌کنند نهاده‌های دامی، گندم و جو است. همچنين کره، شکر و گوشت قرمز ارز 1226توماني دریافت نمی‌کند و روغن اگر توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران وارد شود با ارز 1226توماني و اگر توسط بخش خصوصی وارد شود ارز مبادله‌ای دریافت می‌کند. وی دلیل تعلل ترخیص کره در گمرکات را اختلاف نظر بین دریافت ارز مبادله‌ای و ارز 1226توماني بیان کرد و گفت: وارد‌کنندگان کره معتقدند باید ارز 1226توماني دریافت کنند، ولی عمده کره‌ای که وارد کشور می‌شود با ارز مبادله‌ای است.در گروه پتروشیمی عصر دیروز جلسه معارفه پتروشیمی جم برگزار شد؛ انتظار می‌رود این شرکت در هفته جاری احتمالا روز سه شنبه روی تابلو برود.در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت و تحت سلطه کامل پالایشگاه بندرعباس بود که در آن 310میلیارد تومان سهام داد و ستد شد که 24درصد آن را معاملات نماد شبندر تشکیل داد. از 274نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند نیز 155نماد با کاهش قیمت و 115نماد با رشد قيمت معامله شدند و ساير نمادها بدون تغيير قيمت بودند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر