بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۵
کد خبر : ۱۰۴۳۲۳

* جزایری: عبور از خط‌قرمز سوریه پیامدهای شدید برای کاخ سفید دارد

تهران دوباره به محور مذاکرات سوریه تبدیل می‌شود. از رایزنی‌های گسترده دیپلماتیک وزیر خارجه و میزبانی از معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل تا هشدارها و خط و نشان‌های دیپلماتیک و نظامی نسبت به مداخله احتمالی در این کشور از جمله نشانه‌هایی است که گواهی می‌دهد جمهوری‌اسلامی ایران علاقه‌مند است دوباره به بازیگر تاثیر‌گذار در این تحولات تبدیل شود.
ورود ناآرامی‌ها و جنگ داخلی در سوریه به فاز استفاده از سلاح شیمیایی که در هفته گذشته بسیاری از مردم بی‌گناه این کشور را به کام مرگ کشانده است نگرانی‌های گسترده‌ای را در عرصه بین‌المللی به وجود آورده است و بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی را به ضرورت دستیابی به راهکاری برای توقف جنگ داخلی در سوریه رسانده است.
هرچند در این میان بعضی کشورها هم در موضعی متفاوت بار دیگر نسخه مداخله نظامی را به عنوان راهکار توقف جنگ در سوریه ارائه کرده‌اند. ایالات متحده آمریکا از جمله آن کشورهاست که حتی براساس آنچه چاک هیگل وزیر دفاع این کشور اعلام کرد، ناوهای نظامی این کشور در سواحل مدیترانه آرایش نظامی گرفته است. وی مدعی شد که «پنتاگون توان نظامی خود را در آب‌های اطراف سوریه در حالتی دارد که اگر رییس‌جمهوری ایالات متحده تصمیم به اجرای گزینه‌ای نظامی درباره دمشق بگیرد، سربازان آماده اجرا باشند.»
این خط و نشان وزیر دفاع آمریکا با پاسخ و واکنش مقامات دیپلماتیک و نظامی جمهوری‌اسلامی ایران روبه‌رو شد. در همین حال عباس عراقچی سخنگوی وزارت خارجه ایران، با مردود دانستن هرگونه مداخله کشورهای خارجی در امور داخلی سوریه که به تشدید درگیری خشونت‌آمیز و کشتار مردم انجامیده است، گفت: از منظر جمهوری‌اسلامی ایران بحران سوریه نه بر مبنای منویات و مطالبات چند کشور خاص، بلکه تنها با مذاکره سوری – سوری و نظر مردم این کشور و درنهایت از طریق گفت‌وگو و روش‌های مردم‌سالارانه قابل حل و فصل است. جدا از این موضع دیپلماتیک تهران، بعضی مقامات نظامی هم نسبت به خط و نشان آمریکایی واکنش نشان دادند. البته موضع معاون امور بسیج و فرهنگ دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح بیشتر به تهدید شباهت داشت. مسعود جزایری با اشاره به اظهارات اخیر آمریکایی‌ها پیرامون سوریه تاکید کرد آمریکا محدوده خط‌قرمز جبهه سوریه را می‌داند و هرگونه عبور از خط‌قرمز سوریه پیامدهای شدید برای کاخ سفید در پی خواهد داشت.
وی افزود: جنگ تروریستی موجود در سوریه محصول طراحی و برنامه‌ریزی آمریکا و ارتجاع منطقه علیه مقاومت است و با وجود جبهه وسیع دشمن، دولت و ملت سوریه ضمن مقاومت و مقابله با این تهاجم گسترده، پیروزی‌های خوبی نیز به دست آورده‌اند.
جزایری تصریح کرد: هر یک از همدستان آمریکا و رژیم صهیونیستی در جنگ تروریستی علیه سوریه با مشکلاتی مواجه شده‌اند و کسانی که بر دامنه این آتش می‌افزایند از انتقام ملت‌ها در امان نخواهند بود.
این سخنان دیروز به سرعت با بازتاب گسترده‌ خبرگزاری‌های خارجی روبه‌رو شد. خبرگزاری فرانسه نخستین پایگاه خارجی بود که سخنان جزایری را مورد توجه قرار داد. این خبرگزاری نوشت یکی از فرماندهان ارشد نظامی ایران، هشدار داده که در صورت مداخله در سوریه به واسطه ادعای استفاده از سلاح شیمیایی، آمریکا با پیامدهای شدیدی روبه‌رو خواهد شد. روزنامه «تلگراف» نیز از جمله مطبوعاتی بود که به این موضوع پرداخت و نوشت، در حالی که آمریکا برای انجام اقدام نظامی علیه سوریه آماده می‌شود، ایران نسبت به «پیامدهای شدید» چنین کاری هشدار داده است. «دیلی میل»، دیگر روزنامه انگلیسی است که به سخنان جزایری پرداخته و این سخنان را به مثابه پیام هشداری از سوی ایران برای آمریکا دانست. روزنامه «واشنگتن‌پست» نیز ضمن اشاره به هشدار جزایری‌ نوشت: وی جزییاتی ‌‌از این پیامدهای شدید ارائه نکرده، ولی گفته واشنگتن خود به‌خوبی از این خطوط قرمز آگاه است.
«تایمز اسراییل» دیگر روزنامه‌ای بود که به این سخنان پرداخت و نوشت به گفته یکی از فرماندهان سپاه پاسداران ایران، واشنگتن باید نسبت به گذر از خط‌قرمز در سوریه محتاط باشد. اما از میان مطبوعات و رسانه‌های غیرغربی که به این سخنان پرداخته‌اند، می‌توان به خبرگزاری «شانگهای دیلی» چین اشاره کرد که به نقل از جزایری نوشت: «آمریکا نسبت به خطوط قرمز سوریه به‌خوبی آگاه است و هرگونه گذشتن از این خطوط قرمز، پیامدهای شدیدی برای آمریکا خواهد داشت.»
به گزارش خبرآنلاین، خبرگزاری «ترند»، سایت «کانال ۴» تلویزیون انگلیس و سایت خبری «اسراییل هایوم» از جمله دیگر مطبوعات و رسانه‌هایی بودند که به فاصله تنها چند ساعت، سخنان جزایری را بازتاب دادند.
درباره تحولات سوریه، جمهوری‌اسلامی خود را صرفا محدود به موضع‌گیری نکرد و وزارت خارجه رایزنی‌هایی را با بعضی مقامات خارجی از جمله وزیر خارجه سوریه و ایتالیا داشت. در همین حال وزیر امور خارجه سوریه در تماس تلفنی خود با محمدجواد ظریف ادعای مطرح شده مبنی بر استفاده دمشق از سلاح شیمیایی را رد کرد و گفت که گروه‌های تکفیری و تروریستی مرتکب این جنایت شده‌اند. «ولید معلم» معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه سوریه با اشاره به این‌که ادعای مطرح شده درباره استفاده دمشق از سلاح شیمیایی، ترفند جدید دشمنان دولت و ملت سوریه است، این ادعا را قویا رد کرد. معلم تاکید کرد که دولت متبوعش با هیات تحقیق سازمان ملل که هم‌اکنون در سوریه به سر می‌برد، همکاری کرده و فرصت بازدید از نقاطی که از سوی این گروه‌ها، مورد حمله شیمیایی قرار گرفته است را فراهم خواهد کرد.
ظریف نیز در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن محکوم کردن استفاده از سلاح شیمیایی توسط گروه‌های تروریستی، به کارگیری این‌گونه سلاح‌ها را به هر شکل آن، مخالف اصول انسانی و مقررات بین‌المللی دانست و ضرورت مقابله با این‌گونه اقدامات غیرانسانی را خاطرنشان کرد.
محمدجواد ظریف همچنین در گفت‌وگو با اما بونینو وزیر امور خارجه ایتالیا درباره بحران سوریه و استفاده از سلاح شیمیایی علیه مردم بی‌دفاع این کشور بحث و تبادل‌نظر کرد. ظریف در این تماس تلفنی، هرگونه استفاده از سلاح‌های شیمیایی را مخالف اصول انسانی و مقررات بین‌المللی دانست و آن را قویا محکوم کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به گزارش‌هایی که استفاده از این سلاح‌ها توسط گروه‌های تروریستی در سوریه را تایید می‌کند، افزود: ما در تماس نزدیک با دولت سوریه هستیم و آن دولت اطمینان داده است که هرگز از این سلاح‌های ضدبشری استفاده نکرده و کمال همکاری را با کارشناسان سازمان ملل برای بازدید از مناطق آسیب‌دیده انجام خواهد داد. ظریف تاکید کرد که جامعه بین‌الملل باید در مقابل استفاده تروریست‌ها از سلاح‌های شیمیایی واکنش جدی نشان داده و این اقدام را محکوم کند. خانم اما بونینو نیز در این تماس تلفنی استفاده از سلاح‌های شیمیایی را محکوم کرد و خواستار انجام تحقیقات سازمان ملل شد.
دامنه رایزنی‌های جمهوری‌اسلامی ایران دیروز با میزبانی از معاون دبیرکل سازمان ملل گسترده‌تر شد. جفری فلتمن دیپلمات بلندپایه آمریکایی دیشب به تهران آمد تا در گفت‌وگو با محمدجواد ظریف وزیر خارجه جمهوری‌اسلامی ایران به نقشه راهی برای توقف درگیری‌های و جلوگیری از تکرار حملات شیمیایی در سوریه شود.
جفری فلتمن دیپلمات ارشد آمریکایی و معاون سیاسی بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل قرار است در جریان دیدار با مقامات جمهوری‌اسلامی ایران درباره تحولات سوریه، مصر و لبنان رایزنی خواهد کرد. او اخیرا سفری به بعضی دیگر از کشورهای خاورمیانه داشته است. فلتمن عالی‌ترین مقام آمریکایی است که بعد از پیروزی انقلاب و البته به عنوان معاون دبیرکل سازمان ملل به ایران سفر کرده است. وی پیش‌تر برای شرکت در اجلاس سران عدم تعهد به‌عنوان همراه بان‌کی‌مون به تهران آمده بود. گفته می‌شود مارتین نسیرکی سخنگوی سازمان ملل نیز او را در این سفر همراهی کرد. او سال گذشته نیز به عنوان عضو هیات همراه بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل برای شرکت در اجلاس سران جنبش عدم تعهد به تهران آمد و همراه با بان‌کی‌مون دیداری نیز با رهبر معظم انقلاب داشت. فلتمن در سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ سفیر آمریکا در لبنان بوده و در دوره‌ای نیز معاون وزیر امور خارجه این کشور بوده است و در زمان عزیمت به تهران مشاور بان‌کی‌مون بود. فلتمن کارشناس مسائل شرق و غرب آسیاست، مدتی نیز در کنسولگری آمریکا در سرزمین‌های اشغالی فلسطین حضور داشته است. از دیگر سوابق وی می‌توان به دستیار ویژه سفیر آمریکا در تل‌آویو و کارشناس ارشد مسائل سیاسی و اقتصادی آمریکا در تونس هم می‌توان اشاره کرد. وی دانش‌آموخته دانشگاه رشته‌های تاریخ، هنر، حقوق و دیپلماسی در آمریکاست.
فلتمن با زبان عربی آشنایی نسبی دارد
جفری فلتمن از سال ۱۹۸۶ میلادی در وزارت امور خارجه آمریکا فعالیت خود را آغاز کرد و مامور ارشد این وزارتخانه محسوب می‌شود؛ وی پیش از این‌که مشاور دبیرکل سازمان ملل شود، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور شرق نزدیک (خاورمیانه) بوده است.
فلتمن همواره متهم به دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه به‌خصوص در زمان حضورش در لبنان و در مقطع جنگ‌های 33روزه بوده که دبیرکل حزب‌الله لبنان انتقادات شدیدی نسبت به او مطرح کرده بود.
فلتمن اخیرا سفری دوره‌ای به خاورمیانه داشت و با حضور در مصر و قطر و بعضی دیگر از کشورهای منطقه به عنوان معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل با مقامات کشورها رایزنی کرد. گفته می‌شود دستور کار سفر فلتمن به تهران رایزنی درباره تحولات سوریه به‌خصوص اقدام اخیر تروریست‌ها در استفاده از سلاح شیمیایی است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر