بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۷:۱۱
کد خبر : ۱۰۴۵۱۱
مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: در تلاش هستیم با رسیدگی بیشتر شیوه اجرایی معاملات بازار براساس قواعد و مقررات مشخص تری انجام شود.
به گزارش همشهری، روز گذشته نماد شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی در یک اقدام ناگهانی مشمول آیین‌نامه گره‌های معاملاتی شد و معاملات سهام این شرکت بدون محدودیت دامنه نوسان مجاز شناخته شد بر همین اساس قیمت سهام این شرکت یکباره 12درصد افزایش یافت. این در حالی است که پیش از این اعلام شده بود که به‌دلیل آنکه میزان سهام شناور آزاد این شرکت در بورس بسیار کم است بازکردن سقف دامنه نوسان قیمت سهام این شرکت تا زمانی که سهامداران عمده سهام بیشتری را در بورس عرضه نکنند امکان ندارد.

اما دیروز درحالی‌که مدت‌هاست سهام این شرکت با صف خرید سنگین سهامداران روبه‌روست یکباره و بدون اطلاع قبلی بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت مورد معامله قرار گرفت. این موضوع تعجب فعالان بازار را برانگیخت چرا که فقط در مبادلات روز گذشته 436تقاضا برای خرید33میلیون و 270هزار سهم کشتیرانی جمهوری اسلامی در شرکت‌های کارگزاری به ثبت رسیده بود. در چنین شرایطی و در حالی‌که سهامداران عمده این شرکت هنوز سقف سهام شناور آزاد این شرکت را در بورس رعایت نکرده‌اند قیمت سهام این شرکت مورد مبادله قرار گرفت و با افزایش زیادی مواجه شد، این موضوع نقد شدید فعالان بازار را در پی داشت.

فعالان بازار در عین حال به محدود‌بودن ثبت قیمت در سیستم معاملات آنلاین برای سهام پالایشگاه نفت بندرعباس که روز یکشنبه پس از ارائه اطلاعیه شفاف‌سازی‌ در بورس باز شد اعتراض داشتند. معامله‌گران آنلاین در این روز نمی‌توانستند سهام این شرکت را بالاتر از قیمت 1275تومان خریداری کنند و سیستم معاملات چنین اجازه‌ای را به آنها نمی‌داد.

در همین رابطه محمود خواجه نصیری، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با همشهری ضمن ارائه توضیحاتی در این‌باره از ارائه راهکارهایی برای قاعده‌مند‌ترشدن شیوه اجرایی معاملات بورس‌ها خبر داد و گفت: تصمیم‌گیری در مورد اجرای آیین‌نامه گره‌های معاملاتی برعهده شرکت بورس اوراق بهادار است و بورس تهران در این زمینه اختیار دارد بنابر این سازمان بورس در این‌باره نمی‌تواند براساس قانون در مورد چگونگی اجرای آن تکلیف کند.

او افزود: با وجود این در تلاش هستیم تا با هماهنگی با بورس تهران به راهکارهایی برای قاعده‌مندشدن شیوه اجرای معاملات در بورس دست یابیم. توصیه ما به بورس این است که تا می‌تواند معاملات را به شیوه قاعده‌مندتری که براساس مقررات خاصی است اجرا کند.خواجه نصیری با تأکید بر اینکه بحث اجرای آیین‌نامه گره‌های معاملاتی در حیطه اختیارات شرکت بورس است، ادامه داد: به‌نظر می‌رسد هر چقدر بورس تهران بتواند قاعده‌مند‌تر حرکت کند بیشتر به نفع بازار است، این موضوع را ما با شرکت بورس نیز مورد بررسی قرار دادیم.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر