بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۳
کد خبر : ۱۰۴۷۱۸
شروین شهریاری
پرسش از خواننده‌ای بدون ذکر نام: با توجه به گزارش اخیر سرمایه‌گذاری صنعت و معدن وضعیت بنیادی شرکت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
پاسخ: سرمايه‌گذاري صنعت و معدن از جمله شرکت‌های گروه واسطه‌گری مالی است كه فعاليت خود را عمدتا در سهام غیر‌مدیریتی شركت‌هاي بورسي و خارج بورسي متمركز 
كرده است.
 مطابق معمول روش ارزیابی شرکت‌های سرمایه‌گذاری، در مورد «وصنعت» بايد از روش محاسبه NAV به ارزش‌‌‌گذاري سهام آن پرداخت. NAV یا همان خالص ارزش دارایی‌ها از حاصل جمع حقوق صاحبان سهام و تغيير ارزش سرمایه‌گذاری‌ها نسبت به بهاي تمام شده به دست مي‌آيد.
 در جدول زير، جزئيات محاسبه NAV براي شركت سرمايه‌گذاري صنعت و معدن بر اساس آخرين اطلاعات رسمی ارائه شده را مشاهده مي‌‌‌‌كنيد.
‌در‌خصوص ارقام جدول و آخرين وضعيت شركت بايد به چند نكته توجه داشت:
1- در اين جدول، رقم حقوق صاحبان سهام از صورت‌های مالی شش ماهه منتهی به 31 خرداد 92 و افزایش ارزش بازار سرمايه‌گذاري‌هاي بورسي از آخرين گزارش وضعيت پرتفوليو (منتهي به 31 تیر 92) استخراج شده است.
 همچنين، سود قابل توجه 34 میلیارد تومانی فروش سهام درتیر‌ماه طبیعتا در محاسبه حقوق صاحبان سهام شرکت در گزارش شش ماهه لحاظ نشده و به همين دليل بايد رقم آن را در محاسبات به خالص ارزش دارايي‌ها افزود.
 ارزش روز پرتفولیوی خارج بورسی معادل بهای تمام شده است در نظر گرفته شده که با توجه به رکود فعالیت و وجود ذخیره کاهش در بخشی از زیرمجموعه‌ها قابل توجیه به نظر می‌رسد. 
2- بر اساس محاسبات ارائه شده در جدول، سهام «وصنعت» در بازار در شرايط فعلي نزدیک به ارزش ذاتي معامله مي‌شود به طوري كه قيمت روز سهم برابر با 90 درصد از NAV محاسبه شده است. 
از اين منظر، قیمت سهام صنعت و معدن در مقایسه با شركت‌هاي سرمايه‌‌‌گذاري در موقعیت گران‌تری نسبت به خالص ارزش دارايي‌ها قرار مي‌گيرد؛ به اين معنا كه فاصله قيمت از NAV نسبت به متوسط ‌گروه کمتر است. يادآور مي‌شود ميانگين نسبت P/NAV شركت‌هاي سرمايه‌گذاري در بورس تهران در حال حاضر در محدوده 8/0 قرار دارد. 
 3- مطالعه صورت‌‌‌‌هاي مالي سالانه «وصنعت» نشان مي‌‌‌‌دهد كه ارزش بازار سرمايه‌‌‌گذاري‌‌‌‌هاي كوتاه‌مدت و بلند‌مدت در دوره‌هاي قبل با كاهش زیادی رو‌به‌رو شده و همين موضوع شركت را با مساله اخذ ذخيره كاهش‌‌‌‌هاي سنگين در سال‌های مالی گذشته مواجه كرده است
(در مجموع 75ميليارد‌تومان در بخش بورسي). با اين حال، پس از رشد شتابان قیمت سهام زیر‌مجموعه‌ها در چند ماه اخیر، اكنون شركت در بخش سرمايه‌‌‌گذاري‌‌‌‌هاي كوتاه‌مدت بورسی (سريع‌المعامله) و سرمايه‌گذاري‌هاي بلند‌مدت (عمدتا سهام ليزينگ صنعت و معدن) با كسري ذخيره مواجه نيست.
 همین مساله، موجب بازگشت 72 میلیارد تومان (48 تومان به ازای هر سهم) از ذخایر مزبور در شش ماهه نخست سال مالی جاری به صورت سود و زیان شده است و تنها قریب به سه میلیارد تومان دیگر (دو تومان به ازای هر سهم) ذخیره انباشته در بخش بورسی وجود دارد که آن هم احتمالا تا پایان سال به حساب سود دوره جاری شرکت باز می‌گردد.  
4- از ابتداي سال مالي جاري (30 آذر 91)، فعاليت «وصنعت» در بازار سهام با تغييرات چشمگیری رو به رو شده است. در اين راستا، رشد قيمت سهام زيرمجموعه‌ها (به وي‍ژه سیمان فارس و خوزستان، آتيه دماوند و ليزينگ صنعت و معدن)  در كنار افزايش قابل ملاحظه خريد و فروش در سبد سهام این شرکت سرمایه‌گذاری به چشم مي‌خورد. 
در همين راستا، سرمایه‌گذاری صنعت و معدن با یک رویکرد جسورانه با فضای رونق فزاینده در بازار سهام مواجه شده، به عنوان مثال، مالکیت 12 درصدی خود را در سهام آتیه دماوند به 3 درصد کاهش داده است و از رهگذر همين اقدام، به سود جالب توجه 24 میلیارد تومانی (16 تومان به ازای هر سهم) دست یافته است.
 همچنین، مالکیت 18 درصدی در شرکت لیزینگ صنعت و معدن در اثر عرضه‌های خرد در بازار به محدوده 10 درصد کاهش یافته که از این محل، علاوه بر شناسایی سود یک میلیارد تومانی، 21 میلیارد تومان از منابع «وصنعت» نیز آزاد شده است.
 بر اين اساس، قریب 400 ميليارد تومان خريد و فروش سهام تنها در هفت ماه نخست سال مالی جاری توسط شركت انجام شده كه اين عمليات به كسب سود خالصي معادل 54 ميليارد تومان (36 تومان به ازای هر سهم) 
انجاميده است.
 در عين حال، در راستاي فروش سرمايه‌گذاري‌هاي كم بازده، 42 درصد از سهام پارس سوئيچ نيز به صورت بلوكي در زمستان گذشته به فروش رسيده است.
 این کارنامه موفقیت آمیز موجب اقبال گسترده بازار به سهام «وصنعت» در بازار نیز شده به نحوی که رشد قیمت بیش از 180 درصدی سهام از 30 آذر 91 تا‌کنون گواه این مدعاست. تداوم اجراي سیاست فعالانه خرید و فروش سهام در كنار افزايش قيمت سهام سيماني (كه 15 درصد ارزش روز سبد سرمايه‌گذاري‌ها با محوريت سيمان فارس و خوزستان را تشكيل مي‌دهد)، می‌تواند زمینه‌ساز حفظ توجه سرمایه‌گذاران به سهام «وصنعت» باشد. 
5- شركت در شش ماه سپري شده از سال مالي جاری (منتهي به 30 آذر 92) 765 ريال سود خالص به ازاي هر سهم تحصيل كرده است كه اين عملكرد، نويد كسب سود خالصي بيش از یک‌هزار ریال به ازای هرسهم در سال مالي جاري را با عنایت به عملکرد خرید و فروش سهام در تیر ماه مي‌دهد.
 البته باید توجه داشت در صورت دستیابی «وصنعت» به این سود رویایی، حدود نیمی از آن مرهون بازگشت ذخیره کاهش ارزش سرمایه‌گذاری‌ها است که یک سود تکراز ناپذیر در سنوات آتی به شمار می‌رود. 
بنابراین، می‌توان گفت تنها حدود 50 تومان از سود خالص هر سهم مربوط به عملیات مستمر شرکت (درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها و سود خرید و فروش سهام) بوده و در صورت حفظ رونق بازار، تکرار یا افزایش این بخش از سودآوری در سال‌های مالی آتی برای «وصنعت» قابل تصوراست.

Shervin.shahriari@turquoisepartners.com
اشتراک گذاری :
ارسال نظر