بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۵
مدیر سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری کارآفرینان برتر عنوان کرد:

تعادل در روند آتی بورس با عبور از دوره انتظار

بررسی روند حرکتی شاخص کل از اواخر اسفند ماه سال گذشته تاکنون نشان دهنده رشد مداوم این نماگر بورس می باشد، به گونه ای که طی بازه زمانی مذکور نماد معاملاتی بسیاری از شرکت ها با رشد قیمتی بسیار مناسبی همراه بودند و به موجب آن نیز بازدهی مناسبی نصیب سهامداران و معامله گران شده است.
کد خبر : ۱۰۴۸۳۹
بررسی روند حرکتی شاخص کل از اواخر اسفند ماه سال گذشته تاکنون نشان دهنده رشد مداوم این نماگر بورس می باشد، به گونه ای که طی بازه زمانی مذکور نماد معاملاتی بسیاری از شرکت ها با رشد قیمتی بسیار مناسبی همراه بودند و به موجب آن نیز بازدهی مناسبی نصیب سهامداران و معامله گران شده است. از این رو می توان گفت بازار بورس نیازمند ورود به دوره استراحت و اصلاح قیمتی بوده، حال آنکه انتشار خبرها و گمانه زنی ها پیرامون حمله احتمالی آمریکا به سوریه به این روند حرکتی شدت بیشتری بخشیده بطوریکه طی روزهای گذشته شاهد افت قابل توجه شاخص کل و نیز روند نزولی قیمت سهام اکثر نمادهای بورسی هستیم.

مدیر سرمایه گذاری های صندوق سرمایه گذاری مشترک کارآفرینان برتر با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: عوامل مختلفی می تواند در بروز حرکت کاهشی شاخص کل و افت قیمت ها مؤثر باشد. از جمله این عوامل می توان به انتظار معامله گران و سهامداران برای مشخص شدن سیاست های دولت جدید در خصوص مذاکرات هسته ای و نیز متغیرهای مهم اقتصادی همچون اصلاح بودجه کل کشور و برنامه های دولت جدید جهت جبران کسری بودجه اشاره کرد. چراکه در مجموع تمامی این عوامل مشخص کننده روند حرکتی سودآوری شرکت های مطرح بورسی هستند.

افشین عزیزیان افزود: علاوه بر این، صحبت هایی میان دولت و مجلس شورای اسلامی مبنی بر تک نرخی شدن نرخ ارز در کشور به میان آمده که به نظر می رسد اجرایی شدن این امر آثار با اهمیتی بر بودجه برآوردی شرکت ها در پی داشته باشد. همچنان که طی روزهای اخیر در پی انتشار خبرهای سیاسی مختلف پیرامون منازعات میان آمریکا و سوریه شاهد رشد نرخ ارز و در مقابل افت قیمتی صنایع غیر وابسته به نرخ ارز بیش از صنایع صادرات محور بوده ایم. برهمین اساس می توان گفت که وقوع چنین اتفاقی حساسیت بازار بورس نسبت به نوسانات نرخ ارز را نشان می دهد.

وی پیرامون روند آتی بازار بورس اظهار داشت: همانطور که عنوان شد، شدت ریزش شاخص کل به دلیل اینکه بسیاری از سهامداران و معامله گران در حال تجربه بازار رو به رشد و افزایش قیمت سهام موجود در پرتفوی بورسی خود بودند، بسیار بیشتر از تصور فعالان بازار بوده است. از این رو به نظر می رسد این وضعیت طی روزهای آتی همراه با کاهش حجم عرضه ها از سوی سرمایه گذاران تعدیل گردد، به گونه ای که تعادل در روند معاملات همراه با عبور از دوره انتظار برای مشخص شدن متغیرها و ابهامات اثرگذار بروضعیت سودآوری صنایع فعال، طی روزهای آتی چندان دور از ذهن نخواهد بود.

این مقام مسئول در بیان صنایع پربازده بازار بورس تصریح کرد: به نظر می رسد بتوان انتظار روند صعودی سودآوری فعالان صنایع بانکی و پتروشیمی را طی دوره زمانی میان مدت و بلندمدت داشت. چراکه اظهارات کابینه اقتصادی دولت جدید به ویژه وزیر اقتصاد از اهداف آنان جهت حمایت از سیستم بانکی کشور و تلاش برای سوق دادن حجم نقدینگی به بانک ها به منظور تأمین منابع مالی مورد نیاز شرکت های بزرگ بورسی جهت بهبود روند تولید و اجرای طرح های توسعه ای آنها حکایت می کند. علاوه بر این اگرچه شرکت های پتروشیمی طی سال گذشته بیشترین نفع را از روند رو به رشد نرخ ارز بردند و تکرار چنین رخدادی برای آنها طی سال جاری دور از ذهن به نظر می رسد، اما معامله گران همچنان می توانند به پتانسیل های موجود در این شرکت ها جهت تداوم و تثبیت روند افزایشی سودآوری امید داشته باشند، به گونه ای که می توان صنعت پتروشیمی را در کنار صنعت بانکی با نگاهی بلندمدت در زمره پربازده ترین صنایع قرار داد.

این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه آخرین رقم خالص ارزش دارایی های صندوق سرمایه گذاری کارآفرینان برتر را مبلغ 128 هزار تومان اعلام کرد و گفت: استراتژی این صندوق همواره بر پایه کسب بازدهی مثبت در سطح بازدهی شاخص کل بوده است، چراکه می توان گفت دستیابی به این امر با توجه به وجود هزینه های تحمیلی بر صندوق ها طی انجام معاملات در تالار شیشه ای، یکی از موفقیت های بزرگ برای صندوق های سرمایه گذاری مشترک به حساب می آید. همچنین این صندوق موفق به کسب بازدهی مثبت 50 درصدی طی یک ماهه اخیر شده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر