بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۸
کد خبر : ۱۰۴۹۴۷
 در معاملات روز یکشنبه، به‌رغم رشد شاخص، صنایع کوچک با این روند همراهی زيادي نداشتند و گروه‌هاي پتروشيمي و فلزات اساسي سهم عمده اي در رشد شاخص داشتند.
به نظر مي‌رسد اين دو گروه پس از مدت‌ها از حاشيه‌نشيني بيرون آمده‌اند. علت این امر را می‌توان کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران به شرکت‌های کوچک با توجه به آسیب‌پذیری بیشتر در شرایط نامعلوم سیاسی منطقه دانست. 
به اين ترتيب گروه دارویی روند منفی روزهای اخیر خود را ادامه داد. «دفرا» برترین تقاضا را در این گروه با صف خرید 450 هزار سهمی به خود اختصاص داد. «دعبید» با صف فروش 750 هزار سهمی، بيشترين فشار عرضه را در معاملات روز یکشنبه داشت. همچنین، داروسازی اکسیر كه با توجه به تعدیل EPS، بدون  محدودیت نوسان در روز شنبه بازگشایی شده بود، به علت عدم کشف قیمت دومرتبه روز یکشنبه حراج شد و به این ترتیب بیشترین کاهش قیمت (74/5 درصد) در این گروه را از آن خود کرد. گروه غذایی که پس از ناآرامی‌های سیاسی روند مثبت خود را از دست داده بود؛ روز یکشنبه را تقریبا بدون تغییر پشت سر گذاشت. یکی از علل تاثیرگذار بر این گروه، بلاتکلیفی‌ها در قسمت واردات است. در معاملات روز یکشنبه، بیشترین افزایش قیمت این گروه را «غالبر» به خود اختصاص داد.
گروه رایانه‌ای روند نزولی خود را بدون تغییر باقی گذاشتند؛ در این گروه که عمده خرید و فروش‌ها را افراد حقیقی انجام دادند، همه نمادها منفی بودند که بیشترین کاهش قیمت را «رتاپ» داشت. گروه ساختمانی که روزهای پرنوساني را پشت سر می‌گذارد روز یکشنبه با حدود 9/1 درصد کاهش عدد شاخص جزو منفی‌ترین گروه‌ها بود.«ثفارس» با صف خرید 5/1 میلیون سهمی در میان برترین تقاضاها در نمادهای بورسی بود. همچنین، نماد «ثمسکن» بیشترین حجم معاملات (6/3 میلیون) را در این گروه داشت و حقوقي‌ها فروشنده بودند. گروه حمل‌و‌نقل از جمله شاخص‌های مثبت هفته‌های اخیر است و در روز یکشنبه نیز به همین روند صعودی ادامه داد. علت اصلی این روند را می‌توان رفع گره معاملاتی «حکشتی» در هفته گذشته دانست. این نماد که مدت‌هاست با صف خريد چشمگيري مواجه بوده، با اقبال سهامداران حقیقی روبه‌رو شده است. شركت‌هاي گروه برقی‌ که پس از تشدید ناآرامی‌های منطقه‌ای روند منفی گرفته بود، روز یکشنبه را مثبت به پایان رساندند.
 صنایع جوشکاب یزد با انتشار صورت‌های مالی 9 ماهه و افزایش 57 درصدی EPS با صف خرید به کار خود پایان داد و پس از «بترانس» و «بکام» در مقام سوم از منظر افزایش قیمت قرار گرفت. از سوي ديگر گروه قندی‌ها روند نزولی خود را ادامه دادند؛ «قمرو» و «قشهد» به ترتیب با صف‌های فروش 200 و 100 هزار سهمي بيشترين فشار عرضه‌های این گروه را دارا بودند. نماد «قصفها» که پس از اعلام تعدیل منفی EPS، روز یکشنبه بازگشایی شده بود با صف خرید 160 هزار سهمي معاملات را به اتمام رساند. «قنیشا» در روز دوم حراج پس از اعلام پیش‌بینی سود سال 93 با 41/8 درصد کاهش قیمت، منفی‌ترین نماد این گروه شد. در همين حال گروه لاستیکی‌ها نیز روند منفی روزهای اخیر را ادامه دادند. در این گروه بیشترین کاهش قیمت را ایران یاساتایر و رابر (7/7 درصد) به خود اختصاص داد. گروه ماشین‌آلات و تجهیزات روند منفی پس از ناآرامی‌های سیاسی را ادامه داد.
 «لسرما» با صف خرید 400 هزاری برترین تقاضا را شاهد بود و «تپمپی» بیشترین کاهش ارزش بازار (7/1 میلیارد ریال) را در این گروه داشت. گروه کاشی و سرامیک که پس از دو روز منفی در ابتدای ناآرامی‌ها، دومرتبه از ابتدای هفته روند صعودی خود را احیا کرد و بیشتر نمادهایش روز مثبتی را با صف خرید به پایان رساندند. «کچینی» بیشترین افزایش قیمت این گروه را با حجم 250 هزاری صف خرید داشت. «کنیلو» و «کپارس» نیز به ترتیب با 360 و 300 هزار سهم بیشترین صف‌های خرید را به خود اختصاص دادند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر