بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۴
مستطيل شيشه اي تالار

هنرنمایی دیگری از ناظر بازار

و اما طی روز جاری نحوه بازگشایی نماد معاملاتی "شاوان" نیز خود حاوی نکات حائز اهمیتی بود که بار دیگر نشان دهنده هنرنمایی و عملکرد ضعیف ناظر بازار بود. چراکه با توجه به توقف طولانی مدت این سهم و عدم رشد قیمتی آن از ابتدای سال جاری تاکنون، موضوع هجوم تقاضا برای خرید این سهم امری قابل پیش بینی بود.
کد خبر : ۱۰۴۹۹۷
با اتمام ساعات معاملات روز سه شنبه 92.06.12 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 205 واحد منفی به رقم 45338 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 533 واحد رشد عدد 105183 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 94 واحد نزول به رقم 58962 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 1561 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز پالایش نفت بندرعباس با 105 واحد افزایش شاخص، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل مخابرات ایران با 72 واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

براساس گزارش بورس نیوز، معاملات امروز تالار شیشه ای در حالی پیگیری شد که کماکان عمده توجه سرمایه گذاران به سمت گروه پالایشی معطوف بود و بازگشایی "شاوان" بعد از حدود شش ماه توقف نماد و با ارایه گزارش پیش بینی بودجه درآمدی سال 92، این شرکت در گزارش های مذکور سود هر سهم خود را مبلغ 282 تومان برآورد کرده که در دوره سه ماهه نخست سال جاری موفق به پوشش 18 درصدی آن شده است.

به نظر می رسد آنچه بیش از هر چیز موجب اشتیاق سهامداران برای فعالیت در صنعت پالایشی می گردد، اتکای آنها بر ارزش جایگزینی شرکت های فعال در این صنعت همچون پالایش نفت لاوان است. حال آنکه در این بین توجه به پتانسیل های سودآوری شرکت ها و میزان توانایی آنها برای تقسیم سود نقدی نیز از جمله مواردی است که به نظر می رسد در کنار ارزش جایگزینی باید مورد توجه قرار گیرد.

و اما طی روز جاری نحوه بازگشایی نماد معاملاتی "شاوان" نیز خود حاوی نکات حائز اهمیتی بود که بار دیگر نشان دهنده هنرنمایی و عملکرد ضعیف ناظر بازار بود. چراکه با توجه به توقف طولانی مدت این سهم و عدم رشد قیمتی آن از ابتدای سال جاری تاکنون، موضوع هجوم تقاضا برای خرید این سهم امری قابل پیش بینی بود. حال آنکه سوال اساسی اینجاست که آیا در نظر گرفتن سقف محدویت نوسان 50 درصدی برای قیمت سهامی که حجم دستورهای خرید و فروش در زمان بازگشایی آن به تعادل نمی رسد امری حرفه ای است؟

چه بسا بازگشایی "شاوان" با این اوصاف برای سرمایه گذاران هیچ تفاوتی با بسته بودن این نماد معاملاتی نداشت. از همین رو دقایقی بعد از پایان زمان معاملات، ناظر بازار با توجه به وضعیت عرضه و تقاضای بازار در خصوص سهم "شاوان" معاملات روز جاری را ابطال و بازگشایی نماد معاملاتی مذکور را با نوسان قیمتی باز به فردا موکول کرد.

نکته دیگر آن که به طرز عجیبی در بازگشایی این نماد فرابورسی برای سهام مذکور حجم مبنای 450 هزار سهمی در نظر گرفته شده بود. در حالی که "شاوان" سهامی فرابورسی و فاقد حجم مبنا می باشد.

بعد از گذر از گروه پالایشی، در ابتدای معاملات روز جاری تقاضای خریداران برای سهام معدنی ها و فلزی ها نیز قابل توجه بود؛ اما به تدریج با نزدیک شدن به پایان ساعات معاملات، از حجم تقاضای این گروه کاسته و به میزان عرضه سهام در آن افزوده شد.

در این میان شرکت های فعال در گروه روی و فولاد بهتر از سایر هم گروهی های خود معامله شدند به گونه ای که "کروی" با حجم معاملات بیش از 3 میلیونی سهام خود و "ذوب" با معاملاتی فراتر از 24 میلیون سهم در زمره پیشتازان این صنعت بودند.

در گروه پتروشیمی نیز همانند معدنی ها شاهد افزایش تقاضا در ابتدای معاملات و سپس کم رنگ شدن آن بودیم. در این گروه "شپدیس" به دلیل دارا بودن P/E پایین با رقم زدن ارزش معاملاتی بیش از چهار میلیارد تومان، توانست پرچم لیدری گروه را در دست گیرد؛ هرچند که در نهایت با عرضه سهامداران، سهم مذکور به تعادل قیمتی رسید.

همچنین فعالان بازار امروز با توجه به ارایه گزارش شفاف سازی "پارسان" انتظار بازگشایی نماد معاملاتی مذکور را داشتند که این اتفاق محقق نشد.

شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز پارسیان در این گزارش سود هر سهم سال مالی 92 خود را مبلغ 180 تومان برآورد کرده که حدود 49 درصد آن در دوره عملکرد شش ماهه سال جاری پوشش داده شده است.

همچنین در گزارش مذکور در خصوص وضعیت معاملات شرکت پتروشیمی شیراز و خرید آن توسط "پارسان" شفاف سازی های لازم صورت گرفته است.

از گروه پتروشیمی و معدنی و پالایشی که بگذریم، بانکی ها نیز بعد از چند روز متوالی امروز با جمع آوری صف فروش سهام بانک ملت به اندازه حجم مبنای آن، روبه رو شدند.

اغلب سهام این گروه به جز بانک انصار با وجود جمع آوری بخشی از صف فروشندگان همچنان با فشار عرضه مواجه هستند. "وانصار" نیز مدتی است به دلیل برنامه افزایش سرمایه خود مورد اقبال فعالان قرار دارد.

همچنین طی روز جاری ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی در گفتگو با یکی از خبرگزاری ها، با اعلام این موضوع که اولویت اول برنامه های دولت مهار و کاهش نرخ تورم است، بحث افزایش نرخ سود بانکی را در شرایط فعلی منتفی داشت و تحقق آن در آینده نزدیک را دور از ذهن خواند.

و اما حجم فروش در گروه سرمایه گذاری ها نیز به گونه ای بود که بسیاری از سهام فعال در آن همچون "وبیمه"، وصنعت"، "وساپا" و "وصنا" با تشکیل صف های فروش در کف قیمت روزانه خود مورد معامله قرار گرفتند.

در خصوص این گروه با توجه به اینکه مدیران این شرکت ها از تحلیلگران حرفه ای بازار سرمایه محسوب می شوند، سرمایه گذاران انتظار دارند سهام آنها نیز نسبت به سایر گروه های بازار از ریسک کمتری برخوردار باشند. حال آنکه نه تنها این انتظار برآورده نشده، بلکه طی ماه های اخیر شاهد آن هستیم که در زمان تشکیل صف خرید برای شرکت های این گروه هیچ کس حاضر به عرضه سهام و در مواقع هجوم عرضه سهام و تشکیل صف فروش هیچ فردی حاضر به جمع آوری آن نیست. بنابراین چنین رویه معاملاتی نمایانگر آن است که اگر ریسک این گروه بیش از سایر گروه ها نباشد، کمتر از آنها نیز به نظر نمی رسد.

ساختمانی ها هم طی معاملات امروز چندان پرقدرت ظاهر نشدند و اغلب سهام فعال در آن به جز "آ س پ" و "ثفارس" که به زودی افزایش سرمایه خود را ثبت خواهند کرد، مابقی با صف های فروش مواجه بودند.

در پایان این گزارش می افزاید، بازار معاملات قراردادهای آتی سکه طلا در بورس کالا در حال حاضر با کاهش کمتر از یک درصدی در اغلب سررسیدها پیگیری می شود. حال آنکه قیمت سکه تحویل آذر ماه 92 با افزایش بیش از دو درصدی، یک میلیون و 268 هزار تومان برآورد می گردد.

هر سکه تمام بهار آزادی در بازار آزاد نیز هم اکنون به بهای یک میلیون و 95 تومان خرید و فروش می شود و هر دلار آمریکا در قیمت 3250 تومان در نوسان است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر