بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۴
گفتگوی بورس نیوز با کارشناسان و تحلیلگران پیرامون روند قیمتی ارز

بهای دلار به چه سمت و سویی تمایل دارد؟

متغیرها و عواملی همچون کاهش فروش نفت و درآمدهای حاصل از فروش محصولات وابسته به آن، محدودیت در دریافت منابع ارزی جدید در کنار آثار احتمالی اجرای برنامه های اقتصادی دولت جدید و نیز بروز جنگ و بحران های منطقه ای، که هر یک می توانند در تشدید نوسان قیمت این ارز اثرگذار باشند.
کد خبر : ۱۰۵۰۰۷
بهای دلار در حالی چند روزی است دوباره با نوساناتی همراه شده و نگاه برخی معامله گران و سرمایه گذاران را به خود جلب کرده که این ارز متغیرهای زیادی را برای انتخاب روند آتی خود زیر ذره بین دارد.

متغیرها و عواملی همچون کاهش فروش نفت و درآمدهای حاصل از فروش محصولات وابسته به آن، محدودیت در دریافت منابع ارزی جدید در کنار آثار احتمالی اجرای برنامه های اقتصادی دولت جدید و نیز بروز جنگ و بحران های منطقه ای، که هر یک می توانند در تشدید نوسان قیمت این ارز اثرگذار باشند.

سه هزار تومان کف قیمتی دلار

در همین ارتباط مدیر عامل شرکت کارگزاری بانک آینده در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: در خصوص بهای دلار دو بحث مطرح است، اول قیمت پیش بینی شده توسط کارشناسان و تحلیلگران برای این ارز و دوم آنچه در واقعیت برای آن اتفاق می افتد، دلاری به قیمت بالای 3000 تومان است، چرا که شرکت ها بهای دلار را بر مبنای نرخ اتاق مبادلاتی در حساب های خود برآورد کرده اند، حال آنکه در واقعیت کارشناسان و تحلیلگران نیز فروش صادراتی شرکت ها را با دلار سه هزار تومان محاسبه می کنند.

حسین خزلی خرازی افزود: به نظر بنده نیز افت قیمت دلار به زیر این محدوده بعید به نظر می رسد و می توان این محدوده را به عنوان کف قیمتی این ارز دانست. اما تعیین سقف قیمتی برای آن به پارامترهای متعددی بستگی دارد. هرچند به نظر می رسد دولت اجازه ندهد تا در شرایط فعلی بهای آن از مرز 3500 تومان عبور کند.

وی در بیان این پارامترهای اثرگذار گفت: تحریم های بین المللی، حجم فروش و انتقال درآمدهای نفتی کشور و مسایلی از این دست در تعیین سقف قیمتی این ارز اهمیت دارد. اما با توجه به اینکه دلار بالای 3500 تومان اثرات روانی و شوک قیمتی شدیدی را در بازار ایجاد می کند، به نظر می رسد دولت اجازه ندهد قیمت ها از این ارقام بالاتر رود.

این کارشناس بازار سرمایه پیرامون آثار بحران های منطقه ای و جنگ احتمالی سوریه بر نرخ دلار اظهار داشت: این امر در صورت بروز نمی تواند شرایط کشور را از وضعیت کنونی بدتر کند و ارتباط چندانی نیز به اقتصاد ایران ندارد. اما آنچه برای ما اهمیت بیشتری دارد، بحث تحریم های بین المللی است. هرچند در بازه زمانی بلندمدت نیز سیاست های نظام و دولت در تعیین بهای دلار بر مدیریت شناور شده ارزی است.

وی افزود: اگر تحریم ها حذف و شرایط مبادلات بین المللی ایران راحت تر شود، باید به سمت راه اندازی بورس ارز رفته و نرخ را به طور کامل شناور کنیم تا به طور واقعی قیمت ها در نظام عرضه و تقاضا مشخص شود. حال آنکه به دلیل عدم حاکمیت شرایط عادی، در حال حاضر نمی توان کار را به این فرآیند سپرد.

خزلی خرازی به اثرات احتمالی جنگ احتمالی سوریه بر بهای ارز و نیز روند معاملات بورس نیز اشاره کرد و گفت: چنین اخبار و ریسک هایی همواره در بازار وجود داشته و به عنوان نمونه می توان حمله آمریکا به عراق در سال 1380 را نام برد که منجر به اشغال این کشور با حضور تمام متحدان این قدرت غربی در منطقه گردید و جنگی تمام عیار بود. حال آنکه بورس ایران تنها حدود یک هفته روند منفی به خود گرفت و پس از آن به راه خود ادامه داد. در خصوص جنگ احتمالی سوریه نیز همین طور است و به نظر می رسد آثار مقطعی و روانی کوتاه مدت آن نیز به پایان برسد.

وی ادامه داد: در این شرایط حتی به نظر می رسد حمله موشکی نیز اتفاق نیفتد، چراکه از دو روز قبل اخبار پیرامون این موضوع طور دیگری پیش رفته که انتظار می رود جنگی در کار نباشد. از این رو آثار این ریسک سیستماتیک چند روزه بوده و رفتاری که طی چند روز اخیر مشاهده شد، طبیعی بود.

مدیر عامل شرکت کارگزاری بانک آینده به یک نکته روانشناسی نیز در این باره اشاره کرد و ابراز داشت: نکته مهم در زمان بروز بحران، رفتار شناسی بازار است. در زمان بروز بحران هایی از این دست لایه اول سرمایه گذارانی که سهام خود را می فروشند، افرادی ریسک گریز هستند که از انتشار یک خیر ترسیده اند و واهمه دارند عواقب جنگ دامن گیر سرمایه گذاری آنها نیز شود که البته تعداد این گروه از سرمایه گذاران اندک است. اما دلیل لایه های بعدی سهامداران که در این اوضاع فروشنده سهام هستند، تحت تأثیر ترس ناشی از بحران جنگ نیست؛ بلکه این افراد به دلیل آنکه می دانند روند بازار گرایش به نزول دارد، دست به فروش سهام می زنند تا در قیمت های پایین تر اقدام به خرید کنند.

خزلی خرازی در ادامه بر نبود امکان استفاده از ابزار فروش استقراضی سهام در بازار سرمایه ایران اشاره کرد و تأکید داشت: در بازار ایران به دلیل نبود ابزار فروش استقراضی، با بروز بحران هایی از این دست چند روز طول می کشد تا بازار به تعادل لازم دست یابد. حال آنکه ابزار Short sell کمک می کند تا در صورت تحمیل هر گونه ریسک سیستماتیک، بازار ظرف مدتی کوتاه حتی کمتر از یک ساعت به تعادل برسد.

خزلی خرازی در خاتمه سخنان خود گفت: این ابزار برای سرمایه گذاران حرفه ای و ریسک پذیر در حالی بسیار کارایی دارد که اگر امکان استفاده از آن در بورس ایران نیز فراهم شود، می توان با استفاده از آن بازار را در چنین شرایطی به سرعت به تعادل لازم رساند. البته ارایه این ابزار هم اکنون در کمیته فقهی سازمان بورس در حال بررسی و طراحی است و انتظار می رود پس از طی مراحل لازم و بررسی های دقیق، بزودی این امکان در اختیار سرمایه گذاران قرار گیرد.

تحلیل تکنیکال نرخ دلار در بازار نقدی ایران

یک تحلیلگر بازار سرمایه نیز در بیان روند حرکتی نرخ دلار به خبرنگار ما گفت: نرخ دلار در حدود 7 ماه اخیر درون یک کانال نزولی محصور بوده و با شیب نسبتاً ملایمی از حوالی قیمت 3900 تومان تا حدود 3000 تومان کاهش یافته است. قیمت این ارز هم اکنون نیز حدود 2 ماه است که در حال نوسان بین سطوح مقاومت نشان داده شده با رنگ های قرمز و آبی می باشد.


پشوتن مشهوری نژاد افزود: ناحیه حمایتی در حال حاضر در محدوده 2950 تا 3060 تومان قرار داشته و ناحیه مقاومتی آن در محدوده 3300 تا 3400 تومان واقع بوده که در دو ماه اخیر قیمت قادر به خروج از این دو ناحیه نشده است.

روند فعلی دلار به صورت نزولی ضعیف و با تمایل به نوسان افقی در حرکت است و تا زمانیکه قیمت در محدوده فوق قرار داشته باشد، انتظار تغییرات شدیدی را نداریم.

وی همچنین گفتک در صورت نزول بهای دلار به زیر سطوح حمایت 3060 و 2950 تومان،‌ انتظار کاهش قیمت تا حوالی 2700 تومان را خواهیم داشت و در صورت افزایش قیمت به سمت بالای سطوح مقاومت 3300 و 3400 تومان امکان آغاز فاز تازه ای از حرکات صعودی با مقصد 3700 تا 3900 تومان برای آن وجود خواهد داشت. هرچند که در حال حاضر باتوجه به آرایش میانگین های متحرک و همچنین با توجه به وضعیت اندیکاتورهای نوسان نما‌، مانند مکدی و شاخص قدرت نسبی،‌ احتمال وقوع سناریوی نزولی به مراتب بیشتر از سناریوی صعودی ارزیابی می گردد.

این تحلیلگر تکنیکالیست در خاتمه سخنان خود گفت: به افرادی که قصد خرید دلار به قصد سرمایه گذاری بر روی این ارز را دارند، توصیه می شود مادامی که قیمت در میان سطوح حمایت و مقاومت نشان داده شده در نمودار بالا محصور و در حال نوسان می باشد، از ورود به بازار و تلاش برای پیش بینی وضعیت آتی قیمت اکیداً خودداری نمایند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر