بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۷:۴۰
کد خبر : ۱۰۵۰۲۸
گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز شاهد کاهش دوباره شاخص به میزان 94واحد بود.

شاخص کل بورس اوراق بهادار دیروز در حالی شاهد این کاهش و ثبت عدد 58هزار و 962واحد برای شاخص کل بود که نگرانی از تحولات سیاسی و همچنین وضعیت نمادهای بانکی مهم‌ترین دلیل شرایط منفي بازار به شمار می‌رود. 
هرچند در ابتداي معاملات ديروز شاخص در امتداد صعود روز يكشنبه با حضور خريداران در بيشتر نمادها همراه بود اما به يكباره بازار با فشار فروش در بيشتر نمادها مواجه شد. به اين ترتيب پس از آنكه شاخص كل با رشد 150 واحدي تا مرز 59 هزار و 200 واحد پيش رفته بود طي يك عقب‌نشيني وارد روند نزولي شد.
بر اين اساس بازار در بيشتر نمادها شاهد عرضه‌هاي سنگين و نوسان منفي بود. در تحولات سیاسی همچنان نگاه‌ها به سوی بحران سوریه است؛ جايی که همچنان جو انتظاری بر تحولات حاکم است اما در حوزه اقتصادی در حالی که انتظار برای تغییر مدیران بانک‌های عمده گروه بانکی را به حاشیه کشانده است، دیروز برگزاری همایش بانکداری با خبرهای مناسبی در مورد وضعیت بانک‌ها همراه بود. ولی‌الله سیف در حاشیه بیست و چهارمین همایش بانکداری اسلامی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: جهت‌گیری نظام بانکی، تحقق تعادل در بازار است که البته این تعادل در حال حاضر وجود ندارد.
سیف در پاسخ به این سوال که آیا نرخ سود در سال جاری تغییر می‌کند، گفت: نرخ سود بانکی فعلا تغییر نمی‌کند، اما اجازه بدهید برنامه‌های اقتصادی براساس تصمیماتی که در مجامع بانکی گرفته می‌شود، اجرا و اعلام شود و به شکل فعلی بیان آنها چندان مطلوب نیست. در همین حال ريیس دفتر ريیس‌جمهور با طرح این  سوال که چرا رابطه دو سویه بخش مالی و بانکی به نحو رضایت بخش نبوده است؟ گفت: مداخلات در سیستم بانکی باید متوقف شود و اصلی ترین نکته در شرایط فعلی اقتصاد این است که آرامش در سیستم اقتصادی ایجاد شود.
نهاوندیان گفت: بانکی که بانکداری دارد حق بنگاه‌داری ندارد و باید به این تناقض پایان داد. انحراف از آنجا آغاز شد که به عملیات غیرمولد وام دادیم، مصرف‌گرایی در توزیع اعتبارات سیستم بانکی ما در هشت سال گذشته غوغا کرد. 
انتظار می‌رود واگذاری بنگاه‌های اقتصادی تابع بانک‌ها موجب افزایش منابع بانک‌ها و چالاکی آنها شود.
در بازار دیروز در گروه پالایشگاهی معامله‌گران پس از هفت‌ماه شاهد بازگشایی نماد لاوان بودند؛ این بازگشایی که برخلاف بازگشایی نمادهای پالایشگاه تهران و دیگر پالایشگاه‌های فرابورس با دامنه نوسان 50درصدی صورت گرفت به تشکیل 55میلیون سهم صف خرید منجر شد تا در نهایت با ابطال معاملات نماد لاوان بار دیگر کشف قیمت این پالایشگاه به معاملات امروز موکول شود.
در همین حال، ناظر معاملات دیروز با افزایش حجم دستورات پالایشگاه لاوان به 100هزار سهم فرصت گشایش مناسب لاوان برای بازار امروز چهارشنبه را فراهم آورد. در مجموع بازار دیروز بازار کاهشی بود که شاخص تحت فشار گروه بانکی با کاهش مواجه شد. ارزش معاملات دیروز به 156میلیارد تومان رسید که 4/25 درصد آن را معامله 2/31 میلیون سهم پالایشگاه بندرعباس تشکیل داد. از 265نمادی که دیروز روی تابلو رفتند نیز 186نماد با کاهش قیمت و 75نماد با رشد ارزش معامله شدند و ساير نمادها بدون تغيير قيمت ماندند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر