بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۰
کد خبر : ۱۰۵۲۳۰
محبوبه مغاني: جو هيجاني ناشي از وقوع جنگي ديگر در خاورميانه در هفته‌اي كه گذشت بازار سرمايه را يك دست سرخ‌پوش كرد. اگرچه مخالفت مردم در كشورهاي غربي سبب شده تا برخي از تحليلگران به‌رغم اعلام يك مسوول كاخ سفيد مبني بر ورود آمريكا حتی بدون وجود هيچ حامي به خاك سوريه؛ 
احتمال جنگ گسترده را در سوريه كمرنگ توصيف كنند. با اين حال به تعويق افتادن هرگونه حمله نظامي حتي محدود در سوریه، بازار سرمايه را با سردرگمي مواجه كرده است. مساله ای که  سبب به تعويق افتادن عرضه سهام پتروشيمي جم در فرابورس شد و در نهايت از بازدهي شاخص بورس تهران به ميزان 99/0 درصد كاست. اما در عرصه بین‌المللی فارغ از مباحث و مسائل مربوط به سوریه، در ايالات متحده آمريكا افزايش توليد بخش كارخانه‌اي ماه اوت به بالاترين سطح خود در سال گذشته و افزايش مخارج ساخت‌و‌ساز اين كشور در ماه ژوئيه، انتظار عقب‌نشيني بانك مركزي آمريكا در 17 سپتامبر درخصوص تصميم‌گيري در کاهش خرید دارایی‌ها توسط این بانک را تقويت كرد.
اما در اتحاديه اروپا؛ به‌رغم بهبود شاخص اعتماد اقتصادي در ماه اوت در منطقه يورو،  مازاد تجاري آلمان و فرانسه در ماه ژوئيه از كاهش برخوردار شد. از سوي ديگر به‌رغم انتظار تكرار تعهد بانك مركزي اروپا به حفظ نرخ‌هاي بهره پايين،  نرخ بهره از سوي بانك مركزي اين منطقه كاهش يافت.
این گزارش‌ها در کنار تاخير حمله احتمالي آمريكا به سوريه و همچنين بهبود وضعيت اقتصادي چين و اروپا تقاضا براي طلا را كاهش داد. اما پس از موفقيت رييس‌جمهور آمريكا در جلب حمايت‌هاي دو نماينده بانفوذ حزب جمهوري‌خواه در كنگره درخصوص حمله محدود آمريكا به سوريه، روز چهارشنبه قيمت طلا از افزايش برخوردار شد. اگرچه در اين بين كشف و افشاي آزمايش سيستم موشكي مورد حمايت آمريكا از سوي رژيم صهيونيستي در درياي مديترانه توسط روسيه نيز در افزايش قيمت جهاني طلا بي‌تاثير نبود، اما در نهايت روز گذشته  رشد تراز تجاري آمريكا و ايجاد خوش‌بيني نسبت به آينده اقتصادي آمريكا قيمت طلا را افزايش داد.
در این میان معاملات جهاني نفت در ابتداي هفته گذشته پس از مخالفت پارلمان انگليس به درخواست ديويد كامرون براي مشاركت اين كشور در حمله احتمالي آمريكا به سوريه و موكول شدن هرگونه حمله نظامي به سوريه تا پايان تعطيلات تابستاني واشنگتن در 9 سپتامبر با کاهش آغاز شد.  اگرچه در اين ميان مديرعامل شركت فرانسوي توتال پيش‌بيني كرد كه نگراني‌ها در مورد احتمال حمله نظامي آمريكا و غرب به سوريه سبب افزایش قيمت‌هاي جهاني نفت در كوتاه‌مدت خواهد شد اما در بلندمدت قیمت نفت در سطوح 100 تا 110 دلار به ازاي هر بشكه تثبيت خواهد شد. در عین حال برخی دیگر از تحلیلگران عنوان کرده‌اند که در صورت حمله نظامي به سوريه و سرايت آن به ديگر كشورهاي خاورميانه، قيمت جهاني  طلاي سياه به 200 دلار نيز افزايش خواهد یافت. این تحلیل‌ها پس از آن مطرح شد که برخی از منابع آگاه در کاخ سفید اعلام کردند که آمريكا قبل از حمله به سوريه به وضعيت دقيق بازار نفت خواهد پرداخت تا به اين واسطه براي برداشت از ذخاير استراتژيك اين كشور با هدف مهار رشد قيمت نفت تصميم‌گيري كند.
يادآور مي‌شود كه آمريكا در سال 2011 ميلادي در واكنش به بحران عرضه نفت در پي اوج‌گيري بيداري اسلامي، بخشي از ذخاير نفت خود را در بازار عرضه كرده بود. با این حال تعطيل شدن بزرگ‌ترين پالايشگاه نفت در ليبي نیز در  افزايش قيمت نفت بی‌تاثیر نبود، اما در ادامه نوسانات قیمت نفت  بهبود شرايط اقتصادي در پي انتشار آمار رسمي شاخص مديران خريد چين و افزايش فعاليت صنعتي در منطقه يورو مانع از رشد قیمت نفت شد و حتی از این قیمت نیز کاست. 
اگرچه بلافاصله پس از آن با كاهش عرضه جهاني نفت و حمايت قانون‌گذاران آمريكايي از اقدام نظامي عليه سوريه، نگراني‌ها در مورد قطع عرضه نفت در بيشتر مناطق خاورميانه، بهاي نفت را افزايش داد.
یاد‌آور مي‌شود که ظرفيت صادرات ليبي به دليل افزايش سلطه گروه‌هاي مسلح  بر اين بخش، به میزان 10 درصد كاهش يافته است. در آخرین روز هفته‌ای که گذشت  قيمت نفت خام تحت تاثير خبر كاهش ذخاير نفت خام در آمريكا در 5 منطقه متوالي از افزايش برخوردار شد، اما در بازار داخلي؛ نرخ تورم 39 درصدي در 12 ماهه منتهي به مردادماه،  تاكيد بر عدم كمبود ارز و عدم انحلال مركز مبادلات ارزي، تاكيد مسكو براي برگزاري هرچه سريع‌تر نشست 1+5 و عدم تغيير نرخ سود سپرده‌هاي بانكي از جمله اخبار در عرصه اقتصادي كشور محسوب مي‌شوند؛ اخباری که سبب شد تا هر دلار آمريكا در مركز مبادلات ارزي از 24 هزار و 812 ريال به 24 هزار و 830 ريال و هر يورو از 32 هزار و 808 ريال به 32 هزار و 754 ريال تغيير يابد.
اما در بازار مسكن؛ با شروع تخليه حباب قيمت مسكن در هفته‌هاي اخير، گروهي از تحليلگران معتقدند، «افت تدريجي» در بازار حاكم شده و مسير بازگشت قيمت‌ها براي مدت مشخصي ادامه دارد اما در مقابل اين نظريه گروهي ديگر اين كاهش را «يكباره» توصيف مي‌كنند و پايين آمدن قيمت مسكن را واكنش هيجاني و زودگذر به تغيير و تحولات سياسي از جمله تغيير كابينه مي‌دانند. اين در حالي است كه رييس اتحاديه مشاوران املاك تهران به خريداران توصيه كرده است تا 2 ماه ديگر براي انجام معاملات دست نگه دارند. از سوي ديگر معاون وزير راه و شهرسازي ادامه كاهش قيمت مسكن را تا پايان سال پيش‌بيني و اعلام كرد: امسال، سال وفور عرضه مسكن است، به طوري كه در نيمه نخست سال ثبات و آرامش به گونه‌اي وارد بازار مسكن شد که قيمت‌ها را در تابستان 4 درصد نسبت به فصل بهار كاهش داد، بر این اساس پيش‌بيني مي‌شود اين شرايط تا پايان سال نيز ادامه‌دار باشد. اما در بازار سرمايه پس از خروج 52 درصدي معامله‌گران از بازار سرمايه، حجم و ارزش معاملات به ترتيب از كاهش 60 و 68 درصدي برخوردار شد. بر اين اساس پس از كاهش 54 درصدي دفعات معامله در هفته منتهي به سيزدهم شهريورماه امسال يك ميليارد و 683 ميليون سهم و حق‌تقدم به ارزش 6 هزار و 197 ميليارد ريال مورد معامله قرار گرفت تا پس از كاهش 581 واحدي شاخص بورس تهران رقم اين شاخص در 58 هزار و 146 واحد متوقف شود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر