بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۰
کد خبر : ۱۰۵۲۳۸
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در ساعات پایانی بیست و چهارمین همایش بانکداری اسلامی که از روز سه‌شنبه 12 شهریور ماه فعالیت خود را در مؤسسه عالی بانکداری آغاز کرده تا روز چهارشنبه 13 شهریور ماه ادامه داشت، رؤسای فعلی و پیشین بانک مرکزی گرد هم آمدند تا درباره سیاست‌های پولی و مالی و ضرورت هماهنگی آن با اقتصاد کشور بحث و بررسی کنند.
در این میزگرد ولی‌الله سیف، محمود بهمنی، طهماسب مظاهری، محمدحسین عادلی و مجید قاسمی حضور پیدا کردند و هرکدام با دفاع از عملکردشان در زمانی که در بانک مرکزی بودند به بیان مشکلات سال‌های اخیر نظام بانکی و اقتصاد ایران پرداختند.
خبرگزاری تسنیم در ادامه مشروح صحبت‌های 5 رئیس‌کل بانک مرکزی ایران بعد از انقلاب در این میزگرد اقتصادی را منتشر کرده است؛
* توصیه‌های رئیس‌کل پیشین بانک مرکزی به سیف/ بسته سال 90 ارز تک‌نرخی را به باد داد
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مجید قاسمی در میزگرد بانکداری اسلامی با محور سیاست‌های پولی و مالی، ضرورت هماهنگی و آثار آن در اقتصاد کشور که با حضور رؤسای فعلی و پیشین بانک مرکزی در بیست و چهارمین همایش بانکداری اسلامی در حال برگزاری است، اظهار داشت: اگر استقلال بانک مرکزی را تنها در حرف مورد اهمیت قرار دهیم و بعد در اجرا به آن بی‌توجه باشیم اصلاً خوب نیست، به‌عنوان نمونه الآن نرخ سود در اختیار رئیس‌کل بانک مرکزی نیست بلکه این نرخ در شورای پول و اعتبار تعیین می‌شود.
وی با بیان اینکه گرچه شورای پول و اعتبار از ارکان بانک مرکزی است اما تحت فشار دولت قرار گرفته بود، افزود: باید شورای پول و اعتبار تخصصی و از فشار دولت خارج شود.
قاسمی به تعیین دستوری نرخ سود در سال 90 و اثرات منفی آن در اقتصاد ایران اشاره و تصریح کرد: در سال 90 نرخ سود دستوری تعیین شد و همین عامل باعث شد که سیاست تک‌نرخی کردن ارز که از سال 81 آغاز شده بود به‌یک‌باره متوقف شود.
* بسته سال 90 تک‌نرخی کردن ارز را از بین برد
رئیس‌کل پیشین بانک مرکزی تصریح کرد: با تدوین بسته سیاست نظارتی سال 90 دستاورد چندساله تک‌نرخی شدن ارز از بین رفت، البته دو بار بانک مرکزی تغییر نرخ سود را به شورای پول و اعتبار برد ولی با موافقت اعضا همراه نبود.
قاسمی ضمن تأکید بر اینکه افرادی که باعث شدند این اتفاقات در بازار ارز بیفتد باید پاسخگو باشند، گفت: نامکشوف نبود که کاهش نرخ سود موجب فشار آمدن به نرخ ارز خواهد شد ولی باز هم آقایان در بسته سال 90 کار خود را کردند.
وی با اشاره به اینکه اگر بانک مرکزی اجازه داشته باشد وظایف خود را در مقام پولی عمل کند بسیاری از اشکالات اقتصادی ایران برطرف خواهد شد، تصریح کرد: باید کمک کنیم بانک مرکزی وظیفه خود را به‌خوبی انجام دهد.
قاسمی در ادامه به بیان توصیه‌هایی به بانک مرکزی پرداخت و گفت: در مرحله اول باید کنترل تورم در دستور کار این بانک قرار گیرد چرا که اگر تورم کنترل نشود سرمایه گذاری مولد در کشور انجام نمی‌شود و ثبات نسبی به وجود نمی‌آورد.
مدیرعامل بانک پاسارگاد به‌عنوان دومین توصیه به تدوین سیاست‌های پولی اشاره و تصریح کرد: سیاست‌های پولی باید طوری تنظیم شود که به سایر بازارها نیز توجه جدی شده باشد از جمله بازار ارز، بازار سرمایه و همچنین تعیین نرخ سود عقود مبادله‌ای.
وی یکی از اشکالات عمده چند سال گذشته را در کاهش دستوری نرخ سود عقود مبادله‌ای دانست و گفت: عقود مبادله‌ای کلید سرمایه در گردش واحدهای تولیدی است و نباید چند سال قبل کاهش پیدا می‌کرد.
* تورم یعنی کمرنگ شدن قدرت خرید مردم از ایرانشهر تا پیرانشهر
قاسمی هم مانند وزیر اقتصاد معتقد است 40 درصد تورم به‌خاطر اجرای طرح مسکن مهر بوده است، وی در این میزگرد تأکید کرد که ضریب فزاینده پولی افزایش یافته موجب شده نقدینگی و تورم به‌صورت سرسام‌آوری افزایش پیدا کند.
وی گفت: تورم به‌معنای کمرنگ شدن قدرت خرید مردم از ایرانشهر تا پیرانشهر است؛ مطالبات غیرجاری نیز مشکلات اساسی است که در سیستم بانکی به‌خاطر بیماری اقتصاد ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه مطالبات معوق به 80 هزار میلیارد تومان رسیده است، تصریح کرد: این آمار به‌معنای این است که 20 درصد نقدینگی کشور مطالبات غیرمعوق است؛ همچنین انتشار 50 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت نیز باعث ایجاد رکود تورمی شده است.
قاسمی استقلال بانک مرکزی را به‌معنای استقلال از سیاست‌های کلی کشور و نظام ندانست و گفت: استقلال بانک مرکزی به‌معنای استقلال در ابزارهای پولی است.
مدیرعامل بانک پاسارگاد همچنین از رئیس‌کل بانک مرکزی خواست تا درباره مابه‌التفاوت ارز مرجع و مبادله‌ای و پرداخت تعهدات ارزی واردکنندگان کالاهای اساسی تصمیم گیری کند و ادامه داد: این موضوع اخیراً در دیوان محاسبات مصوب شده که کالاهای اساسی با ارز مرجع وارد کشور شود ولی هنوز مورد اجرا  قرار نگرفته است.
رئیس کانون بانک‌های خصوصی در خاتمه به برداشت از حساب بانک‌ها نیز اشاره و تصریح کرد: برداشت از حساب بانک‌ها به‌جا نبود، استدعا می‌کنم پول و حقوق مردم به بانک‌ها بازگردانده شود.
رئیس‌کل پیشین بانک مرکزی بر لزوم هماهنگی معاونت مدیریت برنامه‌ریزی، وزارت امور اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی تأکید کرد و ضمن بیان اینکه استقلال بانک مرکزی تنها با قانون به وجود نمی‌آید، اظهار داشت: با نگاهی اجمالی به قوانین کشورهای مختلف می‌توان به این نتیجه رسید که استقلال بانک مرکزی در کشورهای مختلف تحت‌الشعاع دستگاه‌های دیگر قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه در آمریکا استقلال بانک مرکزی بسیار وسیع و حتی رئیس جمهور نیز با وجود انتصاب رئیس‌کل امکان عزل آن را ندارد، تصریح کرد: در مواقعی با اعمال فشار و یا جنگ در آمریکا فقط امکان عزل رئیس‌کل بانک مرکزی وجود دارد اما این امر هم نتوانسته‌ است استقلال کامل این نهاد بانکی را به‌وجود آورد.
قاسمی اضافه کرد: در ژاپن با وجود آنکه رئیس‌کل بانک مرکزی از جانب وزیر امور اقتصادی و دارایی انتخاب می‌شود اما از استقلال قابل توجهی در اعمال سیاست‌های خود برخوردار است.
وی با اشاره به اینکه شخصیت رئیس‌کل بانک مرکزی بر استقلال این نهاد پولی نقش مؤثری دارد، افزود: در زمان ریاست بنده به‌خاطر دارم که چکی از جانب دولت برای پرداخت حقوق کارکنان به بانک مرکزی ارسال شده بود که با وجود آنکه این چک با امضای وزیر اقتصاد بود و حتی کسری بودجه نیز در آن منظور شده بود به‌عنوان این مطلب که بانک مرکزی سیستم بانکی نبوده و فقط بانک مرکزی است این چک را برگشت دادم.
قاسمی با اشاره به اینکه رئیس‌کل باید در اعمال سیاست‌های بانک مرکزی شخصیت و استقلال قابل توجهی را داشته باشد تصریح کرد: بانک مرکزی سیستم بانکی نیست که بتوان به آن تصمیمات الزام‌آوری را تحمیل کرد.
وی ضمن بیان این مطلب که در زمان جنگ نیز وزیر اقتصاد دو روز در بانک مرکزی مستقر بود و در نهایت نتوانست مبالغ مورد نظر خود را از بانک مرکزی دریافت کند، گفت: در آن دوران تمام تلاش خود را بر حفظ استقلال بانک مرکزی انجام دادم و حتی می‌توانم بگویم که تا حدود زیادی نیز به موفقیت‌هایی دست پیدا کردم.
قاسمی اظهار عقیده کرد: اگر 4 رئیس‌کل پیشین بانک مرکزی در شرایط فشار حافظ استقلال بانک مرکزی بودند باید بگویم شرایط به‌سمت دیگری سوق پیدا می‌کرد.
وی ضمن تأکید بر اینکه بانک مرکزی تنها مسئول کنترل تورم نیست، گفت: تأمین رشد اقتصادی کشور نیز باید جهت کنترل نقدینگی موجود در جامعه در صدر وظایف بانک مرکزی قرار گیرد.
قاسمی با بیان "به‌اعتقاد بنده برداشت پول از حساب بانک‌ها اقدامی غیرقانونی بوده است" گفت: به‌خلاف عقیده آقای بهمنی که در مواردی برداشت این وجوه را از حساب‌ها قانونی دانسته بود باید بگویم در نامه‌های متعددی بر غیرقانونی بودن این فعالیت تأکید کردیم، اما نتوانستیم به نتایج مطلوبی دست پیدا کنیم.
رئیس‌کل پیشین بانک مرکزی یکی از دلایل عدم اجرای بانکداری اسلامی را در کشور عدم توجه به عقود مبادله‌ای دانست و اظهار داشت: سال گذشته در 3 مرحله اوراق مشارکت به جامعه عرضه شد اما بر اساس آمارها فقط 47 درصد از این اوراق به فروش رفته، حال در این میان باید این سؤال مطرح شود که چگونه می‌توان در این شرایط عقود مبادله‌ای با نرخ 14 درصد را به فروش رساند.
قاسمی ضمن تأکید بر اینکه اقتصاد کشور در شرایط نابهنجاری قرار دارد، اظهار داشت: دولت جدید به‌اعتقاد بنده حق دارد که نمی‌تواند 210 میلیارد تومان از هزینه‌ها را خرج کند که باید این اقدام را در بیان این عدم‌ناتوانی مورد قدردانی قرار داد.
* عادلی: معیار تعیین نرخ سود بانکی مورد تجدیدنظر قرار گیرد
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمدحسین عادلی در ادامه میزگرد بانکداری اسلامی با موضوع سیاست‌های پولی و مالی ضرورت هماهنگی و آثار آن بر اقتصاد کشور که در حاشیه بیست و چهارمین همایش بانکداری اسلامی با حضور رؤسای فعلی و پیشین بانک مرکزی برگزار شده بود، در پاسخ به این پرسش "هم اکنون مشکل بزرگ کسری بودجه در سیستم اقتصادی کشور در حال گسترش و فشارهای متعددی بر بانک مرکزی وارد می‌آید، به‌اعتقاد شما نقش بانک مرکزی برای کاهش این فشارها چیست؟" اظهار داشت: امروز همه مسئولان اقتصادی کشور از جمله وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه در تحمل فشارهای اقتصادی کشور نقش مؤثری را ایفا می‌کنند اما باید بگویم خط مقدم تمام مشکلات و فشارها بانک مرکزی است.
وی با اشاره به اینکه معضل اصلی بانک مرکزی تورم و کنترل آن است، افزود: تورم به‌معنای جلوگیری از کاهش ارزش پول کشور و کنترل نقدینگی موجود در جامعه است. البته این امر کنار دیگر مشکلات سیستم بانکی کشور شامل معوقات بانکی و برداشت‌ها از حساب بانک‌ها از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.
عادلی مشکل اصلی سیستم بانکی کشور را تورم بالا دانست و ضمن بیان این مطلب که این امر هزینه‌های تولید را افزایش و در نهایت با کمبود عرضه محصولات مختلف در نهایت تورم را در جامعه به‌وجود می‌آورد، تصریح کرد: برای چاره‌جویی این معضل بزرگ طی سال‌های اخیر اقدام به واردات محصولات نمود‌ه‌ایم که باید بگویم این امر نه‌تنها نتوانست راهکاری برای کنترل تورم باشد بلکه معضلاتی را نیز هم‌راستای خود به‌وجود آورد.
وی مهمترین وظیفه بانک مرکزی را برای کنترل تورم کاهش رشد نقدینگی عنوان کرد و گفت: بانک مرکزی باید علاوه بر رشد نقدینگی و راه‌اندازی واحدهای تولیدی با ارائه تسهیلات باید حفظ ارزش پول ملی کشورمان را نیز حفظ کند.
رئیس‌کل پیشین بانک مرکزی معتقد است بانک مرکزی باید شاخص سرمایه‌گذاری را که نرخ سود را تعیین می‌کند، به‌نحو مطلوبی مدیریت کند چرا که در صورت عدم اجرای این امر با ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی نمی‌تواند راهکار مناسبی را برای تعیین نقدینگی واحدهای تولیدی کشور به‌وجود آورد.
عادلی اضافه کرد: معیار نرخ سود باید توسط بانک مرکزی به‌نحو ویژه‌ای مدیریت شوند تا سرمایه‌گذاری‌ها هم‌راستای آن بتوانند تمهیدات لازم را داشته باشند به‌نحوی که بتوان به بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری‌های لازم را ارائه نمود.
وی ضمن تأکید بر اینکه برای کاهش نقدینگی باید نرخ سود بانکی را به‌صورت منطقی تعیین نمود، گفت: در این مسیر موضوعاتی از جمله بانکداری ربا نیز مطرح می‌شود که باید بگویم پول و مفهوم ربا باید در شرایط فعلی بازتعریف شده و در روند فرآیندی کلی مورد بازبینی قرار گیرد.
به‌اعتقاد عادلی نرخ سود را باید به‌عنوان شاخص سرمایه‌گذاری قرار داد تا به‌دنبال آن بانک مرکزی با تأمین منابع واحدهای متقاضی مدیریت لازم را در بازار انجام دهد.
این کارشناس بانکی در پاسخ به این پرسش "در حال حاضر استقلال بانک مرکزی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟" نیز اظهار داشت: استقلال مفهومی است که باید توسط دست‌اندرکاران ذی‌نفع اقتصاد کشور مورد شناسایی و درج قرار گیرد.
وی افزود: مفهوم استقلال بانک مرکزی را باید تمام دستگاه‌ها و مسئولان درک و درست اجرا کنند کما اینکه در شرایط فعلی با حضور دولت یازدهم امیدهایی مبنی بر استقلال بانک مرکزی برای اتخاذ تصمیمات وجود دارد.
عادلی در ادامه به قانون بدون ربا اشاره کرد و گفت: در آن قانون سیاست‌های پولی و مالی باید به تصویب هیئت دولت برسد که بنده به این امر معترضم چرا که اجرای این مصوبه استقلال بانک مرکزی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.
وی ضمن بیان این مطلب که در بودجه امسال و برنامه پنجم توسعه باید این امر مورد بازبینی قرار گیرد، گفت: شورای عالی پول و اعتبار نیز باید از کارشناسان بانکی به‌اضافه رئیس‌کل بانک مرکزی و متخصصین تشکیل شود تا بتوانند تصمیمات مؤثری را اجرا کنند.
عادلی ضمن گلایه از اینکه تصمیمات شورای پول و اعتبار ضمانت اجرایی کافی نداشته و می‌توان از جانب دستگاه‌های دیگر مورد نقض قرار گیرد، تصریح کرد: در دوره‌های گذشته شوراهای عالی در کشور به‌وجود آمده بودند که بر اساس قانون مجلس امکان ورود و یا دخالت در تصمیم‌گیری‌های آنها را نداشت، به‌اعتقاد بنده شورای پول و اعتبار نیز باید در تدوین سیاست‌های پولی و مالی کشور مستقل بوده همانند این شوراها بدون دخالت هیئت دولت و مجلس وظایف خود را انجام دهد. البته نباید در مواقعی اصرار زیادی بر عدم سلطه دولت بر استقلال بانک مرکزی داشته باشیم چرا که در صورت رفع این سلطه ممکن است بانک مرکزی به بخشهای دیگری که فاقد تخصص لازم هستند وابسته گردد.
وی اصلاح قوانین را به‌عنوان راهکاری برای حفظ استقلال بانک مرکزی پیشنهاد کرد و گفت: در حال حاضر با صحبت‌های رئیس دولت به نظر می‌رسد شناخت و درک مناسبی از استقلال بانک مرکزی به‌وجود آمده است که امیدوارم با اتخاذ تصمیم‌های مؤثر بتوانیم در آینده نرخ سود بانکی را تصحیح و نقدینگی کشور را کاهش و ارزش پول ملی را حفظ کنیم.
* مظاهری: به سه‌قفله کردن خزانه و رفتن از بانک مرکزی افتخار می‌کنم
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، طهماسب مظاهری سومین رئیس‌کلی بود که در میزگرد بانکداری اسلامی با موضوع سیاست‌های پولی و مالی ضرورت هماهنگی و آثار آن بر اقتصاد کشور که در حاشیه بیست و چهارمین همایش بانکداری اسلامی با حضور رؤسای فعلی و پیشین بانک مرکزی برگزار شده بود، سخنرانی کرد؛ وی ضمن بیان این مطلب که برگزاری چنین جلساتی می‌تواند راهکار  مؤثری برای سیستم بانکداری کشور باشد، اظهار داشت: نظام اقتصادی کشور 8ساله پرتلاطم و تأسف‌آور را پشت سر گذاشته است که باید برای بازسازی وضعیت فعلی از تجارب متخصصین این حوزه استفاده کنیم.
وی با اشاره به این که موضع دولت یازدهم با دولت گذشته 180 درجه متفاوت است، افزود: به نظر می‌رسد سیستم بانکی کشور باید وظایف کلیدی را جهت انجام سیاست‌های بانکی اتخاذ نمایند به‌نحوی که باید تنظیماتی در رابطه با سهامداران و هیئت مدیره با مدیران عامل صورت گیرد.
وی اضافه کرد: این مفهوم باید برای سهامداران شکافته شود که سهامدار یک بانک صاحب منابع آن بانک نیست. البته باید عده‌ای که اقدام به تأسیس بانک می‌کنند نیز بتوانند خدمات بانکی مؤثری را در اختیار سهامداران خود قرار دهند.
مظاهری با اشاره به این که برای حل مشکلات فعلی سیستم بانکی کشور بخش خصوصی می‌تواند کمک‌های قابل توجهی را به دولت و به‌ویژه بانک مرکزی انجام دهد، تصریح کرد: بانک مرکزی باید بتواند بانک‌هایی را که سهامداران عمومی آن‌ها غیردولتی است تا حد مطلوبی مدیریت کند. البته باید بگویم اجرای این امر با مشکلاتی همراه است که لازمه تحقق آن کمک‌های تمام دستگاه‌ها است.
به‌اعتقاد مظاهری رعایت ضوابط و ارائه اعتبار سهامداران می‌تواند در این مسیر بسیار کارآمد باشد.
وی در رابطه با سه‌قفله کردن سیستم بانکی کشور که در زمان مدیریت وی در بانک مرکزی انتقادات زیادی را به‌همراه داشت، اظهار داشت: منظور من از سه‌قفله کردن این است که باید چاپخانه اسکناس محدود شود، نباید بانک مرکزی بدون مسدودیت اقدام به چاپ  و انتشار پول کند که در راستای آن نقدینگی در سطح جامعه افزایش می‌یابد.
رئیس اسبق بانک مرکزی به ابتکارات دولت برای کنترل نقدینگی و چاپ اسکناس در بانک مرکزی اشاره کرد و افزود: تمام تلاش خود را نمودیم تا جلوی انتشار اسکناس را بگیریم حتی به موفقیت‌هایی نیز رسیدیم و در پایان در اختیار رئیس‌کل بانک مرکزی آقای بهمنی قرار دادیم.
مظاهری با تأکید بر این که در مرداد ماه سال 84 نقدینگی کشور حدود 70 هزار میلیارد تومان بود، افزود: این رقم در مرداد 86 به 140 هزار میلیارد تومان رسید که بر همین اساس  نقدینگی در 50 سال فعالیت بانک مرکزی 70 هزار میلیارد تومان و در دو سال معادل 50 سال افزایش پیدا کرد.
به‌اعتقاد وی پیش‌بینی می‌شد که در صورت اعمال سیاست‌های مستمر نقدینگی موجود در جامعه از 140 هزار میلیارد به 300 هزار میلیارد تومان برسد.
وی  اضافه کرد: با اعمال سیاست‌هایی مانع افزایش نقدینگی شدیم و به‌نوعی خزانه کشور را قفل کردیم. به همین دلیل حدود 150 هزار میلیارد تومان نقدینگی کشور محقق شد که این رقم در مقایسه با 300 هزار میلیارد تومانی که قرار بود اجرایی شود رقم بسیار قابل قبولی بود.
وی ضمن بیان این مطلب که در صورت استمرار سیاست‌های دولت فروپاشی اقتصاد اتفاق می‌افتاد، اظهار داشت: بنده با سه‌قفله کردن و با اعتقاد به این امر مانع از افزایش نقدینگی در کشور شدم.
مظاهری در ادامه این میزگرد در خصوص بانکداری بدون ربا نیز اقدام به بیان نکاتی کرد و افزود: ظرفیت سیستم بانکی کشور برای اجرای بانکداری بدون ربا بسیار بالاست حتی در این مسیر قانون بانکداری بدون ربا نیز نهایی شد، البته گفته شده بود که این قانون برای 5 سال اجرا می‌شود و بعد از آن اشکالات اصلاح می‌شود اما این قانون تا حد مطلوبی قابلیت در سیستم بانکی کشور را پیدا نکرد.
وی اضافه کرد: البته در سال‌های اخیر با ادغام سه قانون اداره بانک‌ها، درصدد تنظیم قانونی تحت عنوان تحول نظام بانکی برآمدیم و با ارائه آ ن به رئیس‌کل جدید بانک مرکزی درصدد اجرای مؤثر بانکداری بدون ربا در کشور شده‌ایم.
وی ضمن بیان "پس از ادغام سه قانون مذکور متوجه شدیم دولت با اجرای این ادغام درصدد قانونی جلوه دادن فعالیت‌ها و دخالت‌های خود در سیستم بانکی کشور است"، گفت: تا حد توان مانع  اجرای این امر شدیم و حتی آقای بهمنی نیز با اتخاذ سیاست‌هایی مانع دخالت های دولت و دست‌اندازی آن به منابع مردم شد.
مظاهری در خصوص بحث نرخ ارز و سیاست‌های دولت یازدهم در تحقق تک‌نرخی شدن ارز در کشور نیز گفت: بعد از جنگ و در دوره‌های آقای هاشمی و دومین سال نخست ریاست خاتمی تک‌نرخی شدن ارز محقق شد و کشور توانست تورم را تا حدی کاهش دهد. در این دولت نیز درصدد این هستیم با به‌کارگیری سیاست‌های مؤثر مانع افزایش تورم و چندنرخی شدن ارز شویم.
* بهمنی: رئیس فدرال رزرو هم بیاید همین آش و همین کاسه است
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بعد از 3 رئیس‌کل پیشین بانک مرکزی نوبت به سکاندار بانک مرکزی در دولت نهم و دهم رسید؛ محمود بهمنی در میزگرد بانکداری اسلامی با موضوع سیاست‌های پولی و مالی، ضرورت هماهنگی و آثار آن بر اقتصاد کشور که در حاشیه بیست و چهارمین همایش بانکداری اسلامی با حضور رؤسای فعلی و پیشین بانک مرکزی برگزار شده بود، به ایراد سخنانی در دفاع از عملکرد خود در بانک مرکزی طی 5 سال گذشته پرداخت و اظهار داشت: خدا را شاکرم که توفیق داد بنده قطار را به‌خوبی هدایت کنم، البته از نظر خودم، و در ایستگاه آخر پیاده شوم. من شاگرد تمام این بزرگوارانم (رؤسای فعلی و پیشین بانک مرکزی).
وی درباره انتقادات وارده به استقلال بانک مرکزی این‌طور توضیح داد که استقلال بانک مرکزی با تعویض مدیران حل نمی‌شود بلکه باید در قوانین و مقررات تغییراتی اعمال شود؛ حتی اگر رئیس فدرال رزرو را بیاورند و در بانک مرکزی بگذارند همین آش و همین کاسه خواهد بود.
رئیس‌کل سابق بانک مرکزی ادامه داد: اینکه رئیس بانک مرکزی را رئیس‌جمهور انتخاب می‌کند استقلال رئیس‌کل بانک مرکزی را از بین می‌برد چرا که با ارسال یک پیام از طریق یک تاکسی یا یک فکس به‌راحتی می‌توانند رئیس‌کل بانک مرکزی را تغییر دهند.
بهمنی با انتقاد از بخشی بودن شورای پول و اعتبار تصریح کرد: اینکه اکثریت شورای پول و اعتبار اعضای هیئت دولت هستند به‌خودی خود استقلال بانک مرکزی و این شورا را زیر سؤال می‌برد؛ گاهی در جلسات شورای پول و اعتبار شاهد بودیم که در بسیاری مقاطع فقط دست یک نفر و یا دست دو نفر بالا می‌رفت، این استقلال نیست.
بهمنی ضمن تأکید بر اینکه باید اصلاح ساختاری در بالاترین رکن بانک مرکزی یعنی شورای پول و اعتبار انجام شود و بعد در انتخاب رئیس‌کل این بانک تجدید نظر صورت گیرد، افزود: اول اتومبیل را باید تجهیز کنند و بعد با آن به مسافرت چند صد کیلومتری بروند.
وی گفت: یک‌زمانی آقای قاسمی، آقای عادلی، آقای مظاهری و یا حتی بنده در بانک مرکزی به‌نحوی عمل کردیم که شرایط روز می‌طلبید؛ اقتصاد یک علم انسانی است، بر همین اساس با انسان‌های زنده سر و کار دارد و با علم فیزیک و شیمی متفاوت است.
بهمنی با اشاره به اینکه در اقتصاد باید بر اساس شرایط و ضوابط تصمیم‌گیری صورت گیرد، افزود: اگر آقای کنز هم بیاید نمی‌تواند الآن کاری کند؛ به‌عنوان نمونه امروز تصویب می‌کنند که ارز 1226 به کالای اساسی پرداخت شود ولی همان روز قانون بودجه را با ارز 2470 تومان تصویب می‌کنند ولی باز هم می‌گویند ارز 1226 به کالای اساسی پرداخت کنید.
وی در همین ارتباط با کنایه بر اینکه بچه 40 سالش تمام شد ولی هنوز از شیرش نمی‌گیرند، افزود: وقتی با کسری بودجه مواجه شده‌ایم چطور می‌خواهند با پرداخت 1226 که خود به کسری بودجه می‌افزاید اقتصاد را سروسامان دهند.
بهمنی ضمن تأکید بر اینکه نقدینه‌خواهی جامعه صددرصد افزایش یافته است، تصریح کرد: نمی‌توان نقدینه‌خواهی جامعه را کنار افزایش نقدینگی نادیده گرفت. اگر تورم را بتوان در بلندمدت مهار کرد باید این کار انجام شود تا اینکه خروج از رکود در دستور کار قرار گیرد.
*خاطره بهمنی از اعتراضات به سیستم بانکی/ گفتم آقای احمدی‌نژاد شما پدر مایید
رئیس‌کل سابق بانک مرکزی در ادامه به انتقادات واردشده به سیستم بانکی طی سالهای اخیر در شهر قم اشاره و تصریح کرد: سیستم بانکی جای تخریب نیست چرا که تخریب این سیستم خطر بزرگی برای اقتصاد است. آن زمان انتقادات به سیستم بانکی در قم افزایش یافته بود و آقای مظاهری می‌خواستند بروند و این مشکل را حل کنند ولی من گفتم: اجازه بدهید من بروم. کسی می‌تواند بگوید صلح امام حسن ارزش کمتری از جنگ امام حسین دارد؟
به گزارش تسنیم، در همین زمان طهماسب مظاهری رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی از بهمنی خواست تا توضیح دهد که در جلسه هیئت دولت در قم چه گفته است، که بهمنی این‌طور توضیح داد: رفتم و بر اساسی که سیستم کمتر آسیب ببیند به‌صورت بینابین صحبت کردم.
اما طهماسب مظاهری در این ارتباط تصریح کرد: آقای بهمنی رفتند در جلسه هیئت دولت قم گفتند: آقای احمدی‌نژاد، شما پدرما هستید، پدر با بچه‌اش این‌طور صحبت می‌کند. صدایش می‌کند می‌گوید: فلان رفتار را انجام بدهید.
بهمنی در ادامه با تأکید بر اینکه باید از تخریب سیستم بانکی پرهیز شود، تصریح کرد: جامعه ما بانکداری مشارکتی را نپذیرفته است. فردی در پاسداران سراغ دارم که از پروژه 400 درصد سود برد ولی 21 درصد سود به بانک برگرداند.
وی با تأکید بر اینکه نرخ سود باید بر اساس نرخ بازدهی سرمایه باشد، خطاب به آقای قاسمی درباره برداشت شبانه از حساب بانک‌ها گفت: همان زمان هم گفتم این پول را برنمی‌گردانم. 2 هزار میلیارد دیگر علاوه بر 3 هزار میلیارد تومان باید برداشت شود.
وی گفت: اگر حُسنی در بانک مرکزی بوده همکاران من انجام دادند اما اگر کم و کسری بوده متوجه شخص بنده است.
* سیف: تحقق بانکداری اسلامی در گروی اختیار بانک مرکزی برای تعیین نرخ سود است
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، ولی‌الله سیف رئیس‌کل فعلی بانک مرکزی در دولت یازدهم آخرین فرد سخنران میزگرد بانکداری اسلامی با موضوع سیاست‌های پولی و مالی، ضرورت هماهنگی و آثار آن بر اقتصاد کشور که در حاشیه بیست و چهارمین همایش بانکداری اسلامی با حضور رؤسای فعلی و پیشین بانک مرکزی برگزار شده بود ضمن قدردانی از حضور رؤسای اسبق بانک مرکزی در این میزگرد اظهار داشت: بانکداری بدون ربا این روزها به‌دلیل ناکارآمدی، افزایش هزینه عملیات‌ها و افزایش بوروکراسی عملیات بانکداری، ناموفق جلوه داده می‌شود در حالی که باید بگویم این امر درست نیست.
وی با اشاره به اینکه باید شرایط و سیاست‌ها به‌سمت بانکداری بدون ربا متمرکز گردد، افزود: در سخنرانی‌های متعدد بر بانکداری بدون ربا تأکید کردم که تکرار این امر را باید بر اهمیت بیش از پیش این امر در خصوص بانکداری کشور عنوان نمود.
رئیس‌کل بانک مرکزی ضمن بیان این مطلب که در شرایط فعلی سیاست‌گذار پولی از ابزار سیاستی همانند نرخ سود در بانکداری بدون ربا برخوردار نیست، گفت: در بانکداری بدون ربا باید نرخ سود بانکی به‌عنوان ابزار روشن در اختیار سیاست‌گذاران قرار گیرد تا بتوان هم‌راستای آن به موفقیت‌های مطلوبی دست پیدا کرد.
به گزارش تسنیم، بیست و چهارمین همایش بانکداری اسلامی با قرائت بیانیه‌ای از سوی کوروش پرویزیان رئیس مؤسسه عالی بانکداری عصر چهارشنبه 13 شهریورماه به کار خود پایان داد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر