بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۴
کد خبر : ۱۰۵۲۵۷
معاون کل سازمان توسعه تجارت از احتمال لغو برخی از محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های صادرات کالا در آینده نزدیک خبر داد.

کیومرث فتح‌الله کرمانشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اینکه سال گذشته به دلیل چند نرخی شدن ارز و وجود ارز رانتی مجبور شدیم ممنوعیت و محدودیت‌هایی را روی صادرات برخی کالاها اعمال کنیم، افزود: در حال حاضر که در قانون بودجه ارز رسمی 2450 تومان تعیین شده و ارز مرجع نیز فقط به چند قلم کالای استثنایی به منظور تامین کالای اساسی موردنیاز مردم داده می‌شود می‌توان راجع به حذف ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های صادراتی برخی کالاها تصمیم‌گیری کرد.

وی افزود: سال گذشته برخی کالاها با ارز رانتی وارد کشور شدند و درست نبود که ما به آنها اجازه صادرات بدهیم. همچنین در راستای بحث جلوگیری از خام فروشی نیز صادرات برخی کالاها دچار ممنوعیت و یا پرداخت عوارض شد.

او با بیان اینکه اگر کالایی با ارز رانتی وارد کشور نشده باشد و صادرات آن خام فروشی هم نباشد نباید جلوی صادرات آنرا گرفت،‌ افزود: در همین راستا اخیرا عوارض 15 درصدی صادرات ماکارونی حذف شد. چرا این صنعت هم‌اکنون مواد اولیه خود را با قیمت آزاد تامین می‌کند و لزومی ندارد که مانع صادرات آن شویم.

وی گفت: در مورد سایر کالاها نیز قرار است طی جلساتی درباره حذف ممنوعیت و یا عوارض صادراتی آنها تصمیم‌گیری کنیم که این کار با هدف تسهیل تجارت و در راستای حفظ منافع ملی، تجار و صادرکنندگان انجام می‌شود.

معاون کل سازمان توسعه تجارت با اشاره به کاهش 8 درصدی صادرات غیرنفتی کشوردر پنج ماهه امسال گفت: در همین مدت واردات کالا نیز 26 درصد کاهش یافت که عمده دلیل این کاهش مربوط به افت واردات مواد اولیه صنایع بوده است. چرا که با واردات مواد اولیه تولید ظرفیت‌های خالی صنایع نیز تکمیل می‌شود.

این مقام مسئول همچنین درباره احتمال حذف ممنوعیت صادراتی برخی محصولات پتروشیمی نیز توضیح داد: تصمیم‌گیری درباره حذف ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های صادراتی شامل محصولات پتروشیمی نیز خواهد بود. اگرچه پتروشیمی‌ها ابتدا باید نیاز بازار داخلی را تامین و سپس اقدام به صادرات کنند. ضمن اینکه به طور کلی تصمیم‌گیری درباره لغو ممنوعیت صادرات محصولات پتروشیمی مانند سایر کالاها بوده و اگر کالایی با ارز رانتی وارد کشور نشده باشد و مشکل تنظیم بازار نیز نداشته باشد صادرات آن آزاد می‌شود.

کرمانشاهی افزود: ما اعلام کرده‌ایم که ستاد تنظیم بازار یک بار برای همیشه نیاز بازار داخلی را به محصولات پتروشیمی اعلام کند تا شرکت‌های پتروشیمی بتوانند برای صادرات مازاد نیاز بازار برنامه‌ریزی کنند.

وی تاکید کرد: باید شرایط در تجارت کشور به گونه‌ای شود که صادرات و واردات همه کالاها به راحتی انجام شود اما به دلیل شرایط ویژه کشور سال قبل محدودیت‌هایی در این حوزه اعمال شد.

به گزارش ایسنا آبان ماه سال گذشته سازمان توسعه تجارت صادرات 52 قلم کالا را ممنوع اعلام کرد که با واکنش‌های مختلفی روبرو شد. نتیجه این اعتراض‌ها به اعمال اصلاحات در فهرست ممنوعیت‌های صادراتی منجر شد و در بخشنامه‌ای که 17 آبان ماه مصوبه شد تعداد کالاهای صادرات ممنوع از 52 به 39 کاهش یافت و علاوه بر آن صادرات 34 قلم کالا هم مشمول عوارض شد. به این ترتیب در مجموع 73 قلم کالا مشمول ممنوعیت یا محدودیت صادراتی شدند.

در بین اقلامی که به طور کلی مشمول ممنوعیت صادرات شدند می‌توان به کالاهایی مانند گندم، گوشت قرمز، شکر خام، جو، ذرت دامی، کنجاله سویا، انواع دانه‌های روغنی، شیرخشک، انواع روغن‌های خام و خوراکی، شمش فولادی، شمش آلومینیوم، قراضه فلزات، دام زنده سبک و سنگین، لاستیک خودرو، انواع چوب، پوست خام، انواع پنبه، دوده کربن، انواع کاغذ، انواع ضایعات پلیمری، جوش شیرین و چند قلم کالای دیگر اشاره کرد.

در همین حال کالاهایی مانند زعفران، انواع شکلات، انواع فرآورده‌های گوشتی، انواع مربا و شربت، لبنیات، انواع شیرینی، باتری، شیر، تخم‌ مرغ خوراکی، پیراهن، میلگرد، ماکارونی، چای، خوراک دام و علوفه فرآوری شده، ورق فولادی، کنسانتره و گندله سنگ‌آهن، نان، انواع نبات، مفتول سیمی، برنج، حبوبات، کاتد مسی و سبوس نیز مشمول عوارض صادراتی شدند.

در تیر ماه امسال تغییراتی در فهرست کالاهای دچار محدودیت و یا ممنوعیت صادرات رخ داد که از آن جمله می‌توان به کاهش تعداد کالاهای مشمول ممنوعیت صادرات به 13 قلم اشاره کرد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر