بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۷:۰۵
کد خبر : ۱۰۵۵۰۴
دنياي اقتصاد- همزمان با تحولات جدید در عرصه بین‌المللی، نشانه‌های آشکاری از بازگشت رونق به بازار سهام و نيز ثبات قیمتی در بازارهای غیر‌رسمی ارز و سکه دیده می‌شود. در بورس اوراق بهادار با اینکه گفته می‌شود ریسک حمله احتمالی آمریکا به سوریه می‌تواند بازار را تحت‌تاثیر قرار دهد؛ اما شرایط جدیدی که به واسطه حجم بالای معاملات به وجود آمده، فعالان بازار را امیدوار کرده که افت بازار چه از نظر شاخص و چه از نظر اصلاح قیمت در برخی از صنایع پایان گرفته است، ضمن اینکه حضور پر رنگ سهامداران حقوقی در معاملات دیروز بازار سهام نیز، نشانه‌ای مثبت برای پایان روزهای منفی بورس قلمداد شد. همزمان در بازار غیر‌رسمی ارز و سکه نیز کاهش تقاضای کلان که با گران شدن عملیات واردات تشدید شده است؛ شرایطی را فراهم کرده که ثبات قیمتی به بازار برگردد. در حال حاضر، برخی مجوزهای افزایش قیمت کالاهای تولیدی در شرکت‌های بورسی به افزایش قیمت سهام این شرکت‌ها منجر شده و جذابیت بازار سهام را بیشتر کرده است؛ در این شرایط سرمایه‌گذاری روی سکه و ارز به حاشیه رانده شده و انتظار برای ثبات قیمتی در بازار غیر‌رسمی را افزایش داده است.
جنب پل حافظ 
نشانه‌هاي بازگشت بازار 
گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد شرایط معاملاتی بهتری بود هر چند که تداوم وضعیت نامناسب شرکت مخابرات ایران در کنار افت نماد پالایشگاه اصفهان در بازگشایی همچنان مانع از رشد شاخص شد. روز گذشته شروع معاملات با خرابی سیستم معاملاتی همراه بود که همین امر نیز موجب شد بازار با تاخیری نیم ساعته فعالیت خود را شروع کند. 
در بازار دیروز شاخص بورس 162واحد افت کرد و به مرز 57 هزار و 35 واحد رسيد تا زيان سرمايه‌گذاران از ابتداي شهريور به 8/3 درصد افزايش يابد. افت روز گذشته شاخص در شرایطی ثبت شد که سه نماد مخابرات، پالایشگاه اصفهان و مپنا در مجموع 285واحد تاثیر منفی داشتند که همین امر نیز در برابر رشد دیگر نمادها موجب افت شاخص شد. در اين زمينه معاون بازار شرکت بورس اوراق بهادار گفت: جهت‌گیری روز دوشنبه بازار مثبت بود و عمده دلیل افت شاخص بازگشایی نماد «شپنا» بود اما باتوجه به اینکه بخشی از سرمایه‌گذاران به نقدینگی سهام بازگشایی شده نیاز داشتند، فشار فروش در این سهم افزایش یافت و همین موضوع منجر به افت شاخص و تغییر جریان در بازار شد. 
صحرایی با اشاره به حجم بالای معاملات گفت: فرصت مناسبی برای خرید بود و بسیاری از سرمایه‌گذاران که دید میان‌مدت و بلندمدت دارند، توانستند انتخاب‌های مناسب و خوبی داشته باشند و حضور پررنگ سهامداران حقوقی نشانه مثبتی برای پایان روزهای منفی بازار است. معاون بازار شرکت بورس اوراق بهادار با اشاره به اینکه بازار در حال تغییر جهت است، اظهار كرد: افت بازار چه از نظر اصلاح شاخص  و چه از نظر اصلاح قیمت در برخی صنایع به پایان رسیده است، اما با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از این افت به دلیل ریسک سیستماتیک و آثار و تبعات ناشی از تهاجم احتمالی آمریکا به سوریه رقم خورده است، همچنان این ریسک می‌تواند بازار را تحت تأثیر خود نگه دارد. 
صحرایی در پایان تاکید کرد: سرمایه‌گذاران اگر نگاه کوتاه مدت برای کسب سود را کنار بگذارند و با نگاه میان‌مدت و بلندمدت وارد بازار شوند، تحت تاثیر افت‌های مقطعی از بازار خارج نمی‌شوند، چون بازار سهام در مقایسه با سایر بازارهای رقیب همچنان از شرایط ممتاز و متفاوتی در سوددهی و نقدینگی برخوردار است. 
اين در حالي است كه مخابرات ایران، بدون تردید بدترین عملکرد در هفته‌های اخیر بازار را رقم زده است و در خلال دو هفته اخیر با بیش از 20درصد افت نزدیک به 2هزار و 862میلیارد تومان زیان را برای سهامداران این شرکت به همراه آورده است. سهامداران عمده مخابرات ایران و شرکت‌های تابعه حمایت و بازارگردانی جدي را با وجود گره معاملاتي در اين نماد صورت نداده‌اند که همین مساله نیز افت شدید ارزش این شرکت را به همراه آورده است. 
در همين حال در روزهای اخیر، دولت دکتر روحانی لغو برخی از پر حاشیه ترین واگذاری‌های دولتی را شروع کرده است. روز گذشته مهندس چیت چیان وزیر نیرو در شبکه خبر با بیان لغو واگذاری مهاب قدس خاطرنشان کرد: پیش‌پرداخت  پروژه راه‌آهن گرگان _ بجنورد و بجنورد _ مشهد به میزان 600 میلیارد تومان است، اما در  مجموع ارزش اموالی که طی این اقدام واگذار می‌شد بیش از 12 هزار و 600 میلیارد تومان است در حالی که ارزش پیش‌پرداخت 600 میلیارد تومان عنوان شده بود، بنابراین با تدبیری که صورت گرفت مصوبه قبلی لغو شد. چیت‌چیان با بیان اینکه پروژه راه‌آهن اجرا می‌شود، گفت: جلوی واگذاری سهام شرکت را گرفتند و قرار شد 15 درصد پیش‌پرداخت از جای دیگر پرداخت شود. 
از سوي ديگر سهامداران شرکت پتروشیمی اصفهان نیز روز شنبه در نامه‌ای به ريیس جمهوری خواهان لغو واگذاری پتروشیمی اصفهان شدند؛ انتظار می‌رود دولت در قالب کمیته‌ای به درخواست سهامداران و کارکنان این شرکت‌ها در لغو واگذاری‌های صورت گرفته  توجه کند. در تحولات کلان نگاه کارشناسان همچنان به سوی بحران سوریه است در این زمینه نظر کنگره آمریکا در مورد بحران سوریه امروز در اختیار بازار قرار خواهد گرفت. 
در گروه مالی، سازمان بورس و اوراق بهادار با افزایش سرمایه 400 درصدی شرکت بیمه البرز موافقت کرد. در اطلاعیه  ارسالی اداره نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار،‌ تعداد سهام قابل انتشار 3 میلیارد سهم، ارزش اسمی هر سهم 1000 ریال، مبلغ افزایش سرمایه 3 هزار میلیارد ریال، محل افزایش سرمایه مازاد تجدید ارزیابی دارايی‌های ثابت (زمین و ساختمان) و موضوع افزایش سرمایه افزایش ظرفیت سهم نگهداری مجاز، قبول اتکایی، افزایش سهم بازار و بهبود ضریب توانگری مالی اعلام شده است. 
در گروه واسطه‌گری مالی یکی از صف‌های فروش بدون تحرک در هفته‌های اخیر مربوط به سرمایه‌گذاری بیمه بوده است. در مورد شرایط این شرکت مدیر سرمایه‌گذاری‌های شرکت سرمایه‌گذاری صنعت بیمه در گفت‌وگو‌ با بورس نیوز عنوان کرد: ارزش روز پرتفوی بورسی «وبیمه» در حال حاضر و با احتساب ارزش افزوده 600 میلیون تومانی، مبلغ 20 میلیارد تومان را به خود اختصاص می‌دهد. عبدالله عالی شوندی در ارتباط با وضعیت پرتفوی بورسی «وبیمه» اظهار كرد: این شرکت طی سال جاری سهام شرکت‌های سیمانی سرمایه پذیر را که سرمایه‌گذاری در آنها با بازدهی اندک همراه بوده، واگذار کرده و درآمدهای حاصل از آن را به سمت سرمایه‌گذاری در صنایع مطرح بورسی همچون فعالان گروه محصولات شیمیایی سوق داده است. همچنین فروش سهام شرکت‌های خودرویی موجود در پرتفوی بورسی نیز در برنامه کاری «وبیمه» قرار دارد. در این گروه، شرکت سرمايه‌گذاري ملي ايران با سرمایه‌ای معادل 290 میلیارد تومان اطلاعات و صورت‌های حسابرسی شده مالی میاندوره‌ای 6 ماهه منتهی به 31 خرداد 92 را منتشر کرده است. 
این شرکت برای هرسهم در دوره 6 ماهه مبلغ 214 ریال سود خالص محقق نموده که در مقایسه با دوره مشابه سال مالی گذشته 69 درصد افزایش داشته است. همچنین شرکت سرمایه‌گذاری پردیس نیز طی نامه‌ای اعلام کرده این شرکت یک قطعه ملک واقع در خیابان میرداماد را از طریق مزایده واگذار کرده که از محل این واگذاری به ازای هر سهم مبلغ 165 ریال با سرمایه 50 میلیارد تومان به سود هر سهم در سال مالی منتهی به 30 آذر 92 اضافه خواهد شد. 
«پردیس» در گزارش دوره 6 ماهه برای هر سهم با سرمایه 32 میلیارد و 500 میلیون تومان مبلغ 243 ریال سود خالص محقق كرده بود که در مقایسه با دوره مشابه سال مالی گذشته 71 درصد افزایش داشته است. در گروه خودرویی آمار تولید خودرو نشان‌دهنده کاهش تولید است. به گزارش «ایسنا»، تولید انواع خودرو در مردادماه امسال 1/35 درصد و در پنج ماهه نخست امسال 5/44 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است. در مجموع بازار دیروز شرایط مناسبی تجربه کرد که به‌رغم افت شاخص نشانه‌هايی از امیدواری به بهبود شرایط بازار را ایجاد کرده است. دیروز ارزش معاملات نیز به 113میلیارد تومان رسید که 7/17 درصد آن‌را معامله 17میلیون سهم پالایشگاه بندرعباس تشکیل داد.از 274نمادی که به روی تابلو رفتند 134نماد با کاهش قیمت و 137نماد با رشد ارزش همراه شدند. 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر