بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۷:۱۰
کد خبر : ۱۰۵۵۹۸
همایون دارابی: رفع نگرانی سیاسی از فراز بورس تهران دیروز موجب شد شاخص بورس اوراق بهادار به بیش از یک هفته افت یکپارچه خود پایان دهد.
در حالی که نگرانی از بحران سوریه موجب شده بود در تمام بازارهای مالی جهانی افت چشمگیری رخ دهد از عصر روز دوشنبه، مطرح شدن پیشنهاد روسیه و استقبال ایالات متحده از این پیشنهاد، موجب شد تا در تمام بازارها شرایط بهبود یابد. در حالی که دیروز در بورس‌های منطقه از جمله دبی نیز شاخص‌ها تا بیش از 7درصد رشد را تجربه کردند، بورس تهران دیروز رشد قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرد  و با رشد یک هزار و 155واحدی به مرز 58هزار و 190رسید. این تغییر فضا و بهبود انگیزه معامله گران باعث شد تمامی نمادهای عمده با صف خرید همراه شوند.
 این رشد قابل ملاحظه همچنین در فضایی ایجاد شد که کاهش قیمت‌ها در خلال روزهای اخیر موجب شده است سرمایه‌گذاران اشتیاق مناسبی را برای خرید سهام ارزان به ویژه در گروه پتروشیمی، نفت و فلزی- معدنی و بانک‌ها نشان دهند و با صف خرید همراه شوند. این امر به ویژه در گروه بانکی که در روزهای اخیر با بیشترین افت همراه شده بودند با نمود بیشتری همراه بود و نمادهایی نظیر بانک ملت، تجارت و پاسارگاد با صف خرید همراه شدند. این فضا حتی باعث شد بانک سینا نیز با جمع‌آوری صف فروش 40میلیون سهمی به تعادل برسد. 
در تحولات سیاسی مهم در مورد بحران سوریه، ريیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که درباره چگونه واکنش نشان دادن به رای منفی احتمالی کنگره درباره حمله به سوریه، تصمیم نگرفته است. این صحبت‌ها در حالی بیان شد که قرار است امروز کنگره آمریکا در این زمینه تصمیم‌گیری کند. در همین حال‌رهبر اکثریت دموکرات‌ها در مجلس سنای آمریکا رای‌گیری اولیه درباره طرح حمله نظامی به سوریه را به تعویق انداخت. با این تحولات احتمال رخداد جنگ در منطقه بسیار کاهش یافته است.
در همین حال در تحولات سیاسی داخلی، رییس‌جمهور دیروز در همایش ائمه جمعه اعلام کرد که شاید در هفته‌های آینده اولین مذاکرات در ارتباط با موضوع هسته‌ای در نیویورک صورت گیرد.به گزارش انتخاب، دكتر حسن روحانی گفت: شاید در هفته‌های آینده اولین مذاکره در مورد پرونده هسته‌ای در نیویورک صورت بگیرد و بعد مذاکرات با گروه 1+5 در جایی که مشخص می‌شود، ادامه پیدا ‌کند.انتظار می‌رود کاهش نگرانی هسته‌ای بتواند زمینه رشد بازار را در آستانه انتشار گزارش‌های شش ماهه فراهم کند. در تحولات داخلی نیز براساس مصوبه جلسه شورای عالی بورس كه به ریاست علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی و با حضور سایر اعضای شورا در محل وزارت اقتصاد برگزار شد، علی صالح آبادی در سمت ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار ابقا شد. این مساله موجب شده است ساختار بازار با ثبات همراه شود.
در گروه پتروشیمی دیروز اعلام انتخاب معاون پتروشیمی وزارت نفت تاثیر مثبتی بر بازار داشت.براساس حکم مهندس زنگنه، عباس شعری مقدم که پیش از این مدیرعامل شرکت‌های پتروشیمی بندرامام و آریاساسول بوده است، مدیریت شرکت ملی پتروشیمی را بر عهده گرفت. در همین حال انتظار می‌رود امروز مدیرعامل شستا نیز معرفی شود، گفته می‌شود فیاض بخش از مدیران گروه پاسارگاد مدیریت این هلدینگ بزرگ را برعهده مي‌گيرد. 
در گروه شیمیایی، صنایع شیمیایی سینا در بازگشایی با 17درصد رشد همراه شد.شرکت صنايع شيميايي سينا با سرمایه‌ای معادل 2 میلیارد و 362 میلیون و 500 هزار تومان پیش بینی حسابرسی نشده درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 29 اسفند 92 براساس عملکرد واقعی دوره 3 ماهه را منتشر كرده‌است.«شسینا» که پیش از این عایدی خالص هر سهم را مبلغ 502 ریال پیش بینی کرده بود گزارش اخیر خود را با اعلام سود 768 ریالی و تعدیل مثبت 53 درصدی همراه ساخته است.در گروه خودرویی دیروز شایعات در مورد تغییرات شرکت‌های خودرویی مطرح بود، گفته می‌شود براساس آن‌هاشم یکه زارع به جای جواد نجم الدین سکان هدایت ایران خودرو را به دست خواهد گرفت.در گروه معدنی، شرکت ذغال سنگ نگین طبس با سرمایه‌ای معادل 6 میلیارد تومان طی نامه‌ای اقدام به شفاف سازی کرده است.مدیر‌عامل «کطبس» در این نامه در خصوص افزایش نرخ 20 درصدی زغال‌سنگ خام که در برخی از رسانه‌ها منتشر شده است اعلام کرده براساس تجارب سنوات گذشته هر ساله ایمیدرو این افزایش نرخ حدود 20 درصدی را اعمال می‌کرده و لذا در هنگام تدوین بودجه سال مالی 92 افزایش نرخ مذکور لحاظ شده است.بنابراین EPS پیش‌بینی شده شرکت تغییر خاصی نخواهد داشت و کماکان مبلغ 575 ریال برای سال مالی 92 مورد تاکید شرکت است. در مجموع، بازار دیروز بازار مثبتي بود که در آن 223میلیارد تومان سهام معامله شد که 3/29 درصد آن را معاملات 53میلیون سهم پالایشگاه بندرعباس تشکیل داد. از 281نمادی بر روی تابلو رفتند نیز 45نماد با کاهش قیمت و 233نماد با افزايش قيمت همراه شدند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر