بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۷:۱۶
کد خبر : ۱۰۵۶۰۳
دنياي اقتصاد- استقبال آمریکا از پیشنهاد روس‌ها مبني بر کنترل نهادهای بین‌المللی بر سلاح‌های شیمیایی سوریه و موافقت رسمی مقامات سوری با این پیشنهاد، بهای طلا را در بازارهای جهانی با کاهش مواجه کرد و در بازار داخلی هم موجی از ریزش قیمت‌ها را سبب شد. رییس‌جمهور آمریکا دیروز قبل از آغاز سخنرانی رسمی خود در مقابل اعضای کنگره و سنا با خبرگزاری‌های آمریکایی گفت‌وگو کرد و با استقبال از پیشنهاد روسیه اعلام کرد در صورتی که این پیشنهاد عملی شود، اقدام نظامی علیه سوریه متوقف خواهد شد. روس‌ها پیشنهاد داده‌اند که سلاح‌های شیمیایی در سوریه تحت کنترل سازمان‌های بین‌المللی قرار گیرد و ولیدالمعلم نخست وزیر سوریه نیز از موافقت سوريه با این پیشنهاد خبر داده است. طی 12 روز گذشته بازارهای مالی و کالایی داخلی و خارجی از بیم حمله آمریکا به این کشور دچار نوسان قیمت بوده‌اند. در بازارهای جهانی بهای طلا ضمن نزدیک شدن به 1362 دلار، تا غروب دیروز به 1365 دلار رسید که نسبت به روز دوشنبه تقریبا 22 دلار افت ثبت کرد. در بازار داخلی نیز دلار با 65 تومان افت تا 3220 تومان بر تابلوها کاهش یافت. سکه نیز با 40 هزار تومان کاهش تا یک میلیون و 80 هزار تومان پایین آمد.
در پی تحولات جدید بین‌المللی صورت گرفت 
شکست قیمت‌ها در بازار 
گروه بازار پول - پیشنهاد جدید روس‌ها در مورد بحران سوریه قیمت‌های داخلی را شکست. استقبال رییس‌جمهور آمریکا از این طرح موجب شد که بازارهای سهام رشد کنند و در مقابل بازارهای طلا و کالایی در جهان با کاهش مواجه شوند. بهای طلا در بازارهای جهانی با افت قیمت تا مرز 1365 دلار پایین آمد. بازار داخلی هم روز گذشته در پی این خبر با افزایش عرضه روبه‌رو بود و تقریبا خریدار عمده‌ای برای ارز و سکه به صرافی‌ها و سکه فروشی‌ها مراجعه نکرد. برخی از خریداران نیز منتظر رسیدن قیمت‌ها به «کف» هستند تا در کمترین سطح قیمت اقدام به خرید کنند. در فضای اقتصادی داخلی تازه‌ترین صحبت‌های رییس‌کل بانک مرکزی نیز به خبری در‌خصوص بازنگری در تمامی بخشنامه‌های ارزی دولت دهم معطوف شده است. 
همان‌طور که در روزهای قبل اشاره شد فعالان بازار داخلی نیز کاملا اوضاع منطقه و تصمیمات غربی‌ها درخصوص برخورد احتمالی با دولت سوریه را زیر نظر دارند و خبر مثبتی مانند پیشنهاد روس‌ها بسیار مورد توجه قرار گرفته است. 
روسیه پیشنهاد داده تا تسلیحات شیمیایی سوریه تحت نظارت سازمان‌های بین‌المللی قرار گیرد. این پیشنهاد که در اجلاس G20 نیز بین اوباما و پوتین مورد بررسی قرار گرفته بود، روز گذشته به طور رسمی‌تری از سوی روس‌ها مطرح شد و به دنبال مذاکرات روز دوشنبه وزیر خارجه روسیه با ولید المعلم همتای سوری خود، این پیشنهاد شرایط رسمی‌تری به خود گرفته است. رییس‌جمهور آمریکا نیز دیروز در گفت‌و‌گو با چندین خبرگزاری آمریکایی با استقبال از این پیشنهاد، اعلام کرد در صورتی که این پیشنهاد عملی شود، حمله‌ای صورت نخواهد گرفت. اوباما همچنین گفته است که کنگره به این زودی‌ها برای حمله به سوریه تصمیم‌گیری نمی‌کند. افت ریسک حمله به سوریه درحالی بازارهای جهانی را با کاهش مواجه کرده که زمزمه‌های کاهش حجم خرید اوراق قرضه فدرال رزرو نیز دلیل مضاعفی برای کاهش قیمت طلا شده است. فدرال رزرو آمریکا پیش از این اعلام کرده بود که تا بهبود چشم‌انداز بازار کار و اشتغال و کاهش نرخ بیکاری به 5/6 درصد به اجرای برنامه محرک پولی ادامه خواهد داد. 
متوقف شدن احتمالی برنامه محرک پولی آمریکا نگرانی‌های زیادی بین کشورهای نوظهور و در حال توسعه نیز به وجود آورده است. 
نرخ بیکاری آمریکا در ماه آگوست به 3/7 درصد رسیده که این رقم پایین‌ترین میزان در 4 سال اخیر است. 
روز گذشته بازار داخلی به شدت از شرایط به وجود آمده بین‌المللی متاثر شد. بهای طلا دربازارهای جهانی دیروز تا 1365 دلار در هر اونس افت کرد و تقریبا 22 دلار کاهش ثبت کرد. این کاهش موجب شد تا بهای سکه در بازار داخلی تا 1 میلیون و 80 هزار تومان کاهش یابد که از این رو، روز گذشته سکه طرح جدید تقریبا 40 هزار تومان افت قیمت ثبت کرده است. همچنین قیمت دلار آمریکا به عنوان ارز اصلی بازار، دیروز به 3220 تومان رسید و 65 تومان از ارزش خود را از دست داد. در بازار طلا نیز بهای هر گرم طلای 18 عیار خام با کاهش بیش از 3 هزار تومانی روبه‌رو بوده است. 
روند کاهشی قیمت دلار در حالی است که انتظار می‌رود بازار همچنان به نرخ‌های قبل از هیاهوی بحران اخیر سوریه بازگردد. دلار درآن زمان 3180 تومان تا 3150 تومان فروخته می‌شد. 
خبرهایی از بازنگری در بخشنامه‌های بانک مرکزی 
در تحولی دیگر ولی‌الله سیف، رییس‌کل بانک مرکزی دیروز در جمع خبرنگاران در حاشیه نشست شورای گفت‌وگوی دولت با بخش خصوصی با تاکید بر اینکه فعالان بخش خصوصی باید از آینده پیش‌بینی‌هایی داشته باشند، گفت: کمیته‌ای ویژه در بانک مرکزی تشکیل شده است که بازنگری در تمام بخشنامه‌ها را در دستور کار خود قرار داده است که طی دو ماه آینده عملیاتی خواهد شد و در این زمینه شفاف‌سازی‌هایی صورت خواهد گرفت. البته این به این معنا نیست که پرونده‌های مختومه شده در بانک مرکزی یک بار دیگر مورد رسیدگی و بازنگری قرار خواهد گرفت. 
این خبر البته از این منظر که ممکن است مصوبه شورای پول واعتبار در خصوص افزایش سرمایه صرافان نیز مورد بازنگری قرار گیرد، قابل‌اعتنا است. صرافان به عنوان بازوهای عملیاتی بانک مرکزی در انتقال ارز به سایر نقاط دنیا درشرایط ویژه فعلی از بابت این مصوبه که در آخرین جلسه شورای پول و اعتبار دولت دهم تصویب شد نگرانند و خواهان ابطال و لغو آن هستند. در این خصوص تازه‌ترین خبرها حکایت از این دارد که معاون اول رییس‌جمهور طی نامه‌ای به رییس‌کل بانک مرکزی از وی خواسته تا این مصوبه به طور کلی مورد بازنگری جدی قرار گیرد. با سخنان روز گذشته سیف، به نظر می‌رسد که این مصوبه نیز در شمول موارد مد نظر وی قرار گرفته باشد. 
حرکت طلا به سمت 1200 دلار 
همچنین طبق نمودار تکنیکال تحلیلگران اقتصادی پیش‌بینی کردند در حال حاضر هدف میان مدت طلا 1275 دلار است که در صورت رسیدن طلا به این سطح، این فلز دامنه 1200 دلار را تجربه خواهد کرد. به گزارش سایت طلا به نقل از سی ان بی سی، قیمت جهانی طلا از چهارشنبه گذشته تاکنون 5 درصد کاهش یافته است و تحلیلگران اقتصادی معتقدند بهای اونس طلا بیش از این کاهش خواهد یافت. بر این اساس، «دیویس» تحلیلگر تکنیکال موسسه مالی RBC معتقد است بهای طلا از ماه ژوئن تاکنون تا 22 درصد رشد داشته است. 
تحلیلگران اقتصادی علت رشد اخیر قیمت جهانی طلا را تحولات سیاسی در خاورمیانه و انتشار اطلاعات اقتصادی از آمریکا عنوان کردند. 
زمانی که قیمت طلا در ماه آوریل و مه ‌سال‌جاری میلادی با سقوط شدیدی مواجه شد سطح اصلی الگوی مثلثی در نمودار تکنیکال طلا شکسته شد که در واقع نشانگر روند معکوس بهای طلا بود. تحولات سیاسی در خاورمیانه به‌ویژه سوریه روند کاهشی قیمت طلا را تغییر داد و منجر به رشد بهای این فلز شد. 
به نقل از این منبع خبری در حال حاضر هدف میان مدت طلا 1275 دلار است که در صورت رسیدن طلا به این سطح، این فلز دامنه 1200 دلار را هم تجربه خواهد کرد؛ بنابراین گزارش هدف نهایی روند نزولی قیمت جهانی طلا 1200 دلار است با این حال در صورت رشد بهای طلا، بهای این فلز در کوتاه مدت به 1427و سپس به 1487 و 1530 دلار افزایش خواهد یافت. پس از رسیدن قیمت طلا به 1530 دلار انتظار می‌رود بهای این فلز مجددا با کاهش روبه‌رو شود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر