بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۴
با ارسال نامه ای به دفتر بورس نیوز صورت پذیرفت:

گلایه سهامداران داروسازی اکسیر به ابهامات مالی

جمعی از سهامداران حقیقی شرکت داروسازی اکسیر در اعتراض به برخی ابهامات موجود در نحوه گزارش دهی و ارایه اطلاعات مالی و عملکرد این مجموعه بورسی با ارسال نامه ای، خواستار پیگیری موضوع از سوی مسئولان بازار سرمایه شدند.
کد خبر : ۱۰۵۸۳۶
جمعی از سهامداران حقیقی شرکت داروسازی اکسیر در اعتراض به برخی ابهامات موجود در نحوه گزارش دهی و ارایه اطلاعات مالی و عملکرد این مجموعه بورسی با ارسال نامه ای، خواستار پیگیری موضوع از سوی مسئولان بازار سرمایه شدند.

براساس گزارش بورس نیوز، این نامه اعتراض آمیز که از سوی جمعی از سهامداران حقیقی این شرکت داروساز به دفتر این رسانه خبری ارسال شده، فارغ از مواضع اعلامی سهامداران و بدون تأیید یا رد مواضع مطرح شده و در راستای شفافیت هرچه بیشتر بازار و اطلاع رسانی صرف منتشر می شود.

متن نامه بدین شرح است:

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت مدیریت تحریریه بورس نیوز، خواهشمندم شکوائیه زیر را در صورت صلاحدید بر روی این سایت تحلیلی قرار دهید.

ما ...سهامداران حقیقی داروسازی اکسیر هستیم. با گذشت بیش از یک ماه در مورد ابهامات موجود در گزارشات این شرکت بورسی و پیگیری های مکرری که با سازمان بورس اوراق بهادار و خود شرکت داشته ایم، همچنان ارایه پاسخ به سوالات در هاله ای از ابهام فرو رفته است. از شما تقاضا داریم با انتشار این شکوائیه که برگرفته از سوالات بسیاری از سهامداران حقیقی است، صدای سهامداران بلاتکلیف شرکت را به گوش مسئولان برسانید .

با توجه به اینکه تمامی سهامداران حقیقی با انتشار صورت های مالی شرکت ها در سایت کدال نسبت به تجزیه و تحلیل شرکت اقدام می کنند، تناقض در ارسال اطلاعات شرکت داروسازی اکسیر در سایت کدال و مصاحبه های انجام شده مسئولان و مدیران شرکت با خبرگزاری های رسمی بی اعتمادی نسبت به این گزارشات را تقویت نموده است.

به طور نمونه به موارد زیر اشاره می کنم:

1- مدیر عامل شرکت آقای محسن هاشم در تاریخ 11 تیرماه 1392 با خبرگزاری فارس مصاحبه کرده و اعلام می کند: "میزان صادرات دارو در سه ماهه نخست امسال 3 میلیون و 605 هزار دلار بوده و این داروها به کشورهای اکراین، عراق و یمن صادر شده است.

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920411000513

در حالیکه آنچه در سایت کدال در گزارش 3 ماه نخست سال جاری منتشر شده، صادرات به میزان 1.635.073 دلار بوده است .

2- طبق مصاحبه آقای محسن هاشم با خبرگزاری فارس در تاریخ 91.10.11، ایشان عنوان نموده اند که بیش از 34.949.132 عدد آمپول در 9 ماهه نخست سال در شرکت تولید شده است در حالیکه در گزارش 9 ماهه حسابرسی شده 91، مقدار تولید آمپول 29.842.722 عدد بوده است! (17% کمتر اعلام شده است)

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13911011000877

3- شرکت در گزارش 9 ماهه سال 91 تعداد هورمون رشد فروش رفته را 840.833 عدد و در گزارش 6 ماهه 91 تعداد فروش آن را 851.371 عدد ذکر نموده است. به بیان دیگر شرکت در فاصله 3 ماهه بین انتشار گزارش های 6 و9 ماهه، تعداد فروش منفی 10.538عددی داشته است! در صورتیکه اگر این تعداد هورمون رشد فاسد شده و یا برگشتی شرکت های پخش دارو بوده شرکت موظف است به بازار اعلام کند.

4- شرکت به هیچ عنوان در صورت های مالی میان دوره ای موجودی آماده برای فروش را به بازار اعلام نمی کند. یکی از مواردی که تأثیرگذاری زیادی در تحلیل روند سودآوری شرکت ها می گذارد همین آیتم می باشد.

5- شرکت داروسازی اکسیر واردکننده داروهای (هورمون رشد و انسولین) از شرکت نوونوردیسک کشور دانمارک است. شرکت در پیش بینی اولیه حسابرسی شده میانگین فروش محصولات وارداتی را برای سال مالی جاری 1073864 ریال اعلام می کند و در گزارش 3 ماهه شرکت داروسازی اکسیر که در کدال موجود است، میانگین قیمت فروش رفته داروهای وارداتی که تفکیکی از انسولین و هورمون رشد بوده 76366 ریال ذکر شده است . این رقم فروش نه تنها با پیش بینی اولیه هم خوانی ندارد بلکه از میانگین قیمت های فروش رفته انسولین وارداتی و هورمون رشد وارداتی در سال های 91 و 90 نیز بسیار پایین تر می باشد. در گزارش اصلاحیه جدید نیز قیمت فروش این محصولات برای سال جاری به مبلغ 615732 ریال تنزل یافته است .

6- شرکت در گزارش 3 ماه اولیه سال جاری مقدار فروش رفته هورمون رشد را 1.262.315 عدد ذکر کرده است، بعد از پیگیرهای مکرر این مقدار فروش اصلاح شده و مقدار تولید محصولات در این گروه را به یک گروه دیگر منتقل می کند؛ در صورتیکه که این کار عملا" غیرقانونی است . چگونه ممکن است محصول تولید شده در یک گروه را بعد از فروش رفتن که قیمت بسیار بالایی دارد، به گروهی که قیمت بسیار پایین تر دارد منتقل کرد .

7- هزینه های مالی و اداری که عملا" مربوط به باز پرداخت تسهیلات شرکت می باشد ابتدای سال جاری با افزایش نسبت به سال مالی گذشته مبلغ 172310 میلیون ریال برآورد گردیده بود. اما در گزارش جدید که اصلاحیه گزارش قبلی بوده، این مبلغ به 264500 میلیون ریال افزایش یافته است. بدین ترتیب شرکت بدون اینکه توضیحی نسبت به افزایش 92190 میلیون ریالی این هزینه ها ارائه دهد، اقدام به افزایش هزینه های مالی شرکت کرده است؛ در صورتیکه اگر این مبلغ بر مبنای تسهیلات با سود بانکی 20 درصد باشد. شرکت به احتمال زیاد می بایستی بالای 460 هزار میلیون ریال تسهیلات بانکی دریافت کرده باشد.

8- شرکت داروسازی اکسیر همانند بسیاری از شرکت های دارویی تولید کننده قرص های آنتی بیوتیک است که تنوع محصولات آن در این گروه بیش از 100 قلم می باشد. تمامی شرکت های دارویی بعد از مصوبه افزایش قیمتهای دارو از سازمان غذا و دارو اقدام به افزایش نرخ قیمت فروش قرص های تولیدی خود کرده اند. شرکت دارو سازی اکسیر میانگین قیمت فروش رفته قرص در اطلاعیه کدال شرکت در گزارش 3 ماه سال 92 بطور متوسط 1028 ریال بوده است. حال چگونه ممکن است قرص محصولی تولیدی که هیچ گونه فروش فصلی نداشته و در تمام فصول مورد مصرف بیماران است، بعد از اصلاحیه قیمت های دارو از طرف سازمان غذا و دارو برای 9 ماه باقی مانده سال جاری با قیمت 576 ریال از طرف داروسازی اکسیر به بازار اعلام شود. در حالیکه تمامی قرص های تولیدی شرکت آنچه که در لیست سازمان غذا و دارو اعلام شده است، همگی در تاریخ های 20 خرداد، 4 و 23 تیرماه افزایش نرخ بین 30 الی 50 درصد داشته اند.

9- شرکت در قسمت گروه تولیدی ویال های سفالسپورین هم خطای زیادی در رقم فروش داشته، در حالیکه میانگین قیمت فروش محصولات در این گروه در دوره 3 ماه 24072 ریال بوده است که بعد از اصلاحیه افزایش قیمتهای دارو مجددا" نرخ اعلام شده از طرف شرکت 19500 ریال گردید.

در گروه تولیدی آمپول نیز بدون اینکه هیچ نرخی را برای ماه های آینده با افزایش در نظر گیرد مجدداً همانند نرخ فروش رفته 3 ماهه قیمت این گروه را به بازار اعلام می کند. با توجه به مطالب ذکر شده در بالا چگونه سهامداران می توانند به مصاحبه های مدیران شرکت ها و اطلاعیه های منتشره از سوی آنها در سایت کدال اعتماد داشته باشند!!

در خاتمه می افزاید، خبرنگار بورس نیوز با برقراری تماس تلفنی، سعی کرد پاسخ مدیران این شرکت داروساز را پیرامون ابهامات و موارد عنوان شده از سوی سهامداران آن دریافت کند که متأسفانه مدیر مالی "دلر" از ارایه پاسخ به سوالات خبرنگار ما امتناع کرده و هر گونه صحبت در این خصوص را به مراجعه حضوری سهامدار به شرکت و یا پیگیری از طریق سازمان بورس منوط کردند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر