بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۲
مدیر بازاریابی و فروش داخلی ذوب آهن عنوان کرد:

2 پارامتر مهم در افزایش سودآوری "ذوب"

قیمت های کنونی فروش محصولات "ذوب" در کف قیمتی است. با توجه به پیش بینی های شرکت از افزایش نرخ فروش محصولات در نیمه دوم سال جاری و همچنین رشد تقاضا و فروش محصولات، به نظر می رسد افزایش سودآوری "ذوب" امری دور از ذهن نباشد.
کد خبر : ۱۰۵۸۵۱
با توجه به راه اندازی بخشی از طرح های توسعه ای "ذوب" و رشد تولیدات این شرکت، امید فعالان بازار سرمایه به آینده این مجموعه بورسی و روند رو به رشد سودآوری آن بیش از پیش افزایش یافته است. حال آنکه باید دید با توجه به افزایش میزان تولیدات این شرکت، وضعیت فروش و بازار محصولات آن در چه شرایطی به سر می برد و آیا تقاضای خرید برای تولیدات این مجتمع فولادی وجود دارد یا خیر؟

در همین ارتباط مدیر بازاریابی و فروش داخلی شرکت ذوب آهن اصفهان در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: در حال حاضر تولید روزانه "ذوب" حدود هفت هزار تن می باشد که این میزان در سال گذشته هشت هزار تن بوده است، اما طی سال جاری به دلیل انجام تعمیرات اساسی در ابتدای سال، با اندکی کاهش تولید رو به رو بودیم که امیدواریم این امر در نیمه دوم سال جبران شود.

شریف ادامه داد: البته توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که کاهش میزان تولید شرکت در مقایسه با سال گذشته اثر چندانی بر وضعیت سودآوری "ذوب" نداشته، چراکه از ابتدای سال جاری تاکنون شرایط بازار فروش محصولات نیز با رکود همراه بوده است.

وی در خصوص عوامل مؤثر بر رکود بازار فروش محصولات تیرآهن و میلگرد تولیدی شرکت ذوب آهن گفت: یکی از عوامل اثرگذار بر رکود بازار محصولات از ابتدای سال تاکنون بحث انتخابات و آثار روانی شدیدی بوده که بر تقاضای بازار گذاشته است. به گونه ای که اغلب خریداران و تجار چشم انتظار مشخص شدن دولت جدید و برنامه های آن بودند.

این مقام مسئول اضافه کرد: در حال حاضر نیز دو پارامتر بسیار اثرگذار می تواند تعیین کننده وضعیت بازار محصولات در نیمه دوم سال جاری باشد. بحث ثبات نرخ ارز و همچنین مشخص شدن بودجه عمرانی دولت برای امسال، همان دو عامل مهمی هستند که در صورت تصمیم گیری مناسب پیرامون آنها می توان به رشد قیمت محصولات در شش ماهه دوم سال جاری امیدوار بود.

شریف در خصوص چگونگی اثرگذاری دو پارامتر مطرح شده بر وضعیت سودآوری "ذوب" اظهار داشت: در بحث نرخ ارز، اغلب سرمایه گذاران و خریداران به دنبال ثبات این نرخ هستند، به گونه ای که عدم ثبات آن موجب ایجاد نوسانات شدید در قیمت و فراری دادن خریداران و سرمایه گذاران این نوع محصولات می گردد.

شریف افزود: با توجه به صحبت ها و برنامه های دولت جدید در خصوص نرخ ارز، به نظر می رسد در نیمه دوم سال جاری بتوان شاهد ثبات نسبی این پارامتر در قیمت های بالای 3000 تومان به ازای هر دلار بود.

وی ادامه داد: در بررسی میزان بودجه های عمرانی نیز باید گفت مشخص شدن بودجه مدنظر دولت جهت اجرای پروژه ها یکی دیگر از عوامل اثرگذار بر تقاضای محصولات فولادی همچون تیرآهن و میلگرد است که با عنایت به صحبت های معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور پیرامون عدم کاهش بودجه پروژه های عمرانی کشور، در صورت تحقق این امر می توان شاهد رشد تقاضای محصولات ذوب آهن باشیم.

مدیر بازاریابی و فروش داخلی شرکت ذوب آهن اصفهان با اشاره به قیمت های کنونی محصولات تولیدی "ذوب" گفت: قیمت های کنونی فروش محصولات "ذوب" در کف قیمتی است. چراکه وقتی شمش فولاد خوزستان طی چهارشنبه هفته گذشته به قیمت یک هزار و 638 تومان در بورس کالا معامله می شود، به طور قطع قیمت محصول تولید شده از آن همانند میلگرد و تیرآهن در نرخ هایی بالاتر ارزش خواهند داشت.

این در حالی است که از ابتدای سال تاکنون میانگین قیمت فروش محصولات به ترتیب برای تیرآهن دو هزار و 37 تومان و برای میلگرد یک هزار و 790 تومان بوده است.

این مقام مسئول با ابراز امیدواری نسبت به آینده "ذوب" اظهار داشت: با توجه به پیش بینی های شرکت از افزایش نرخ فروش محصولات در نیمه دوم سال جاری و همچنین رشد تقاضا و فروش محصولات، به نظر می رسد افزایش سودآوری "ذوب" امری دور از ذهن نباشد. حال آنکه باید دید دولت جدید در خصوص دو عامل اثرگذار عنوان شده چه تصمیماتی خواهد گرفت.

شریف در خاتمه به بیان نرخ های فروش محصولات طی سال جاری و همچنین برآوردهای آینده در خصوص آنها پرداخت، که به شرح جدول ذیل آورده شده است.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر