بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۱
کد خبر : ۱۰۵۸۹۱
دادوستدهاي ديروز بازار فرابورس روان بود اما عدد شاخص 5 پله پايين آمد. 
شاخص آيفكس بازارهاي فرابورس روز گذشته با افت 5واحدي به عدد 90/667 واحد رسيد. هرچند با وجودي كه شاخص آيفكس منفي شد اما معاملات، خوب و پر گردش بود. البته در ابتداي ساعات معاملاتي، براي برخي از سهام‌ همچون سهام لاوان اگر چه فشار فروش حاكم بود اما در پايان اين نماد دوباره داراي صف خريد شد. 
بازار ديروز در حالي با مثبت شدن دادوستدها پي گرفته شد كه بیشترین حجم معاملات به خرید و فروش 7/8 میلیون سهم پالایش نفت لاوان به ارزش 167 میلیارد و 500 میلیون ریال اختصاص داشت. در همین حال، سهام این شرکت با رشد 5/4درصدی رو‌به‌رو بود و قیمت هر سهم به 19 هزار و 221 ریال رسید. پس از آن، معامله 7/8 میلیون سهم ذوب‌آهن در بازار به ارزش 7/35 میلیارد ریال در پله دوم قرار گرفت. همچنین شرکت‌های افرانت، بیمه میهن و پالایش نفت لاوان بیشترین افزایش قیمت را داشتند. بیشترین کاهش قیمت نيز نسبت به ساير شركت‌ها نصيب مهندسی ساختمان تاسیسات راه‌آهن شد.
براساس این گزارش، بازار امتیاز تسهیلات مسکن نوسان قیمت داشت. این در حالی است که امتیاز تسهیلات مسکن اسفند 89 با 3/1 درصد رشد به قيمت 374 هزار و 724 ریال و امتیاز تسهیلات مسکن خرداد 92 با بیشترین کاهش به قيمت 376 هزار و 91 ریال رسید. از سوی دیگر در بازار ابزار‌های نوین مالی، بیشترین حجم معاملات به ترتیب به خرید و فروش 53هزار و 620 برگه اجاره امید، 37 هزار و 790 برگه اوراق اجاره ماهان 2 و 35 هزارو 150برگه گواهی سپرده انصار اختصاص داشت. در مجموع در بازار ديروز 5/39 میلیون سهم و اوراق به ارزش 7/688 میلیارد ریال در 12 هزار و 540 نوبت از سوی خریداران مورد معامله قرار گرفت. 

برنامه‌هاي فرابورس تشريح شد
درهمين‌حال، مدير‌عامل فرابورس ايران به تشريح برنامه‌هاي فرابورس ايران در خصوص افزايش سرمايه و سامانه معاملات بازار پايه پرداخت. به گزارش روابط عمومي فرابورس ايران، امير ‌هاموني با بيان اينكه سرمايه فرابورس در نيمه مهر ماه افزايش مي‌يابد، افزود: برنامه افزايش سرمايه فرابورس از 200 به 300 ميليارد ريال است كه از محل سود انباشته سال جاري و اندوخته احتياطي انجام مي‌شود و بر اين اساس براي هر دو سهم فرابورس يك سهم جايزه به سهامداران خواهد رسيد.
وي با اشاره به اينكه زمان اين مجمع با هماهنگي هيات مديره تعيين مي‌شود، تاكيد كرد: در حال حاضر عملكرد شركت فرابورس گوياي آن است كه اين شركت از بودجه در نظر گرفته شده جلوتر است و توانسته سود بالاتري را براي هر سهم تاكنون محقق كند، با اين حال اگر ثبت افزايش سرمايه به سرعت صورت گيرد، بعد از مجمع، بودجه فرابورس با سرمايه جديد نيز اعلام مي‌شود.

بازار پايه‌اي‌ها بخوانند
مدير عامل فرابورس ايران در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه سامانه معاملاتي بازار پايه فرابورس از ابتداي مهرماه راه‌اندازي مي‌شود، تصريح كرد: اين نرم‌افزار مراحل پاياني راه‌اندازي را طي مي‌كند و با انجام چند تست ديگر اين سامانه از اوايل مهرماه راه‌اندازي مي‌شود، تا امكان انجام معامله براي حدود 100 شركت درج شده در اين بازار به سهولت فراهم شود.
هاموني گفت: اين نرم‌افزار اين قابليت را دارد كه خريدار و فروشنده به راحتي همديگر را پيدا كنند و نام كارگزاران نيز در اين سيستم قابل مشاهده است و افراد حقيقي و حقوقي مي‌توانند براي خريد و فروش‌هاي خود وارد مذاكره شوند.وي افزود: مكانيزم كشف قيمت در اين بازار مبتني بر توافق يا مذاكره است و با راه‌اندازي اين بازار، گردش معاملات با افزايش همراه است. زيرا خريدار و فروشنده مي‌توانند به راحتي همديگر را پيدا كنند و با هم لينك شوند.
هاموني در خصوص مشخصات فني اين سامانه گفت: اين سامانه به لحاظ فني قابليت ثبت سفارش به صورت 24 ساعته را داراست و حتي روزهاي تعطيل هم سفارش در اين سامانه ثبت مي‌شود. همچنين اين سامانه مي‌تواند براي معامله در ساعت 9 تا 2:30 طراحي شود اما نيازمند اصلاح دستورالعمل است تا ساعت معاملات را تغيير دهيم،در غير اين صورت در اين سامانه نيز از ساعت 9 تا 12 معاملات انجام مي‌شود.همچنين براي رويت قيمت‌ها نيز، اين سيستم نيازمند اصلاح دستورالعمل‌ها است و در اين سيستم در حال حاضر فقط معامله‌گران مي‌توانند قيمت‌ها را ببينند.
مديرعامل فرابورس ايران در ادامه درخصوص انتقال شركت‌ها در بازارهاي فرابورس تصريح كرد: يكي از اقداماتي كه در بخش مديريت ناشران فرابورس انجام مي‌شود به پايش بازارها و ناشران در بازارهاي مختلف مربوط است كه به ارتقاي شركت‌هاي فرابورسي منجر مي‌شود. بر همين اساس پترول با ارائه گزارش 12 ماهه سال مالي منتهي به شهريور امسال و پيش‌بيني بودجه براي سال مالي منتهي به شهريور 93 مي‌تواند از بازار پايه ارتقا پيدا كند و به بازار دوم راه يابد.
اما در ديگر اخبار روز گذشته، شرکت «لیزینگ آریادانا» به عنوان یکصد و چهل‌و‌پنجمین نماد معاملاتی، از 20 شهریور در بازار پایه درج شد. اين در شرايطي است كه پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری سپهر کاریزما به‌عنوان دومین صندوق قابل‌ معامله در بورس و نخستین ETF فعال در سهام، از روز يكشنبه 24شهریور از طریق کارگزاران عضو فرابورس ایران آغاز می‌شود و به مدت چهار روز کاری ادامه خواهد داشت.
شرکت سبدگردان کاریزما به عنوان مدیر، شرکت تامین سرمایه سپهر، بازارگردان؛ شرکت مشاور سرمایه‌گذاری نیکی‌گستر، متولی و موسسه حسابرسی و خدمات مدیریت سخن حق، به عنوان حسابرس این صندوق معرفی شده‌اند. همچنين تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری قابل انتشار سپهر کاریزما 50 میلیون واحد و تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری ممتاز این صندوق برای پذیره‌نویسی نیز یک میلیون واحد اعلام شده است.

يك آي‌تي ديگر به فرابورس مي‌آيد
در همين حال، اخبار رسيده حاكي از آن است كه مقدمات ورود شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی به فرابورس طی شده و به‌ زودی شاهد ورود یکی دیگر از شرکت‌های فعال حوزه فناوری اطلاعات (IT) در بازار سرمایه ایران خواهیم بود. 
ارائه راه‌‌حل‌های جامع نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، خدمات پشتیبانی، عرضه محصولات و تولید نرم‌افزارها در حوزه‌های دولت الکترونیک و نیز بانکداری، حمل و نقل و کسب و کار الکترونیک از جمله فعالیت‌های این شرکت محسوب می‌شود. 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر