بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۴
در گفتگو با دو مقام مسئول بررسی شد:

وضعیت "جم" در آستانه ورود به فرابورس

جم در زمره محدود مجتمع های تولیدکننده اتیلن است که واحدهای تولید آن با تضمین تولید و فروش محصولات رو به رو هستند به این معنا که به دلیل تقاضای مناسب برای محصولات این شرکت تولید این مجموعه با ظرفیت های بالا صورت می گیرد.
کد خبر : ۱۰۶۰۳۸
با توجه به عرضه سهام پتروشیمی جم طی روز آینده آنچه برای فعالان بازار سرمایه اهمیت زیادی دارد، بررسی وضعیت این شرکت و مقایسه آن با دیگر هم گروهی های خود است.

در همین ارتباط مدیر عامل شرکت پتروشیمی جم در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: جم در زمره محدود مجتمع های تولیدکننده اتیلن است که واحدهای تولید آن با تضمین تولید و فروش محصولات رو به رو هستند به این معنا که به دلیل تقاضای مناسب برای محصولات این شرکت تولید این مجموعه با ظرفیت های بالا صورت می گیرد.

انصاری نیک دلیل این ویژگی مثبت را استفاده از تکنولوژی مدرن و جدید در واحدهای تولیدی "جم" دانست و گفت: در حال حاضر اغلب واحدهای تولیدکننده اتیلن با مشکل فرسودگی تجهیزات و خطوط تولید مواجه هستند حال آنکه در این میان شرکت پتروشیمی جم به دلیل استفاده از تکنولوژی مدرن با چنین موانعی رو به رو نیست.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مزیت های این مجموعه در مقایسه با دیگر شرکت های پتروشیمی استفاده از خوراک گاز و مایع به صورت همزمان می باشد چراکه این امر موجب می شود تا از یک سو این شرکت با استفاده از خوراک گاز از حاشیه سود بالایی برخوردار باشد و از سوی دیگر با بهره مندی از خوراک مایع به تولید هرچه بیشتر پلی پروپیلن به عنوان یکی از محصولات اصلی شرکت بپردازد.

مدیر سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی نیز پیرامون عرضه اولیه پنج درصدی سهام پتروشیمی جم به خبرنگار ما گفت: پیش بینی سود 334 تومان و 7 ریالی "جم" برای بودجه سال مالی 92 این شرکت در حالی اعلام شده که این مجتمع با 70 درصد ظرفیت تولیدی خود مشغول به کار بوده و به نظر می رسد پیش بینی عایدی هر سهم محافظه کارانه صورت گرفته باشد.

حمید افتخاری افزود: با توجه به الویت های دولت برای بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی، انتظار می رود با رفع مشکلات مربوط به پتروشیمی پارس در فروش LPG و تولید اتان مصرفی پتروشیمی جم، میزان خوراک دریافتی مورد نیاز این مجتمع افزوده شده و ظرفیت تولید آن رشد کند.

وی ادامه داد: بر این اساس قیمتی که طی روز آتی جهت عرضه اولیه سهم کشف خواهد شد، پایین ترین قیمتی ارزیابی می شود که سهم با سرمایه فعلی می تواند در تاریخ معاملات خود ببیند. از این رو شرایط عرضه سهم، فرصتی مناسب برای سرمایه گذاری کوتاه و میان مدت محسوب می شود و انتظار می رود با توجه به در نظر گرفتن تمامی جوانب امر برای تحقق این برنامه، استقبال مطلوبی از عرضه اولیه صورت گیرد.

مدیر سرمایه گذاری های "وصندوق" پیرامون توان افزایش سودآوری "جم" با بهره برداری از طرح توسعه ای فاز دو در این مجتمع سخن گفت و ابراز داشت: با بهره برداری از این طرح میزان سودآوری پتروشیمی جم به صورت قابل توجهی رشد خواهد یافت، اما با توجه به اینکه زمان بهره برداری از طرح مذکور اواخر سال 93 و اوایل سال 94 خواهد بود، نمی توان در خصوص میزان اثرگذاری آن ارزیابی خاصی ارایه کرد.

افتخاری به برخی نکات موجود پیرامون وضعیت عملکردی جم اشاره کرد و گفت: این مجتمع از بابت زیان پتروشیمی مهر ذخایری در حساب های خود در نظر گرفته که با توجه به تغییر برخی قوانین همچون ابلاغ اصلاحیه استاندارد 16 حسابداری، امید آن می رود تا بخش قابل توجهی از این مبالغ به حساب ها باز گردد.

وی در خصوص نرخ خوراک در نظر گرفته در بودجه سال مالی 92 "جم" گفت: نکته دیگری که در پیش بینی سود هر سهم این شرکت در نظر گرفته شده، نرخ 240 دلار برای خوراک اتان مورد نیاز تولیدات آن بوده که با توجه به اعلام دولت مبنی بر ملغی بودن مصوبات کمیته ویژه دولت قبل، به نظر می رسد این مورد نیز در پیش بینی ها تعدیل گردد.

از سوی دیگر تراز ارزی "جم" مثبت بوده که می توان از این محل نیز انتظار رشد سودآوری را برای این مجموعه داشت.

افتخاری در خاتمه سخنان خود بر تصمیم "وصندوق" برای حمایت همه جانبه از سهم تأکید کرد وافزود: با توجه به جایگاه ویژه ای که این سهم در پرتفوی "وصندوق" داشته، سهامداران عمده عرضه تنها پنج درصد از آن را متعهد شده اند، بطوریکه شرکت پتروشیمی جم با وجود دارا بودن شرایط پذیرش در بازار اول بورس به بازار دوم فرابورس آمده است. تلاش مجموعه نیز بر این امر استوار می باشد تا سهم به قیمتی عرضه شود که برای سرمایه گذاران کوتاه مدت نیز جذاب باشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر