بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۶
کد خبر : ۱۰۶۴۶۶
 همایون دارابی: ‌بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته تحت تاثیر شرایط مناسب سیاسی و انتظار برای انتشار گزارش‌های 6 ماهه توانست رکورد جدیدی را به ثبت برساند. در بازار دیروز شاخص به مدد عرضه‌های سنگین و همچنین بازگشایی مناسب نماد هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تامین «تاپیکو» توانست از مرز 62هزار واحد عبور کرده و در محدوده 62هزار و 53واحد آرام بگیرد. شاخص دیروز يك هزار و 89 واحد رشد روزانه را معادل 79/1 درصد تجربه کرد که همین امر سبب شد بازدهی بازار از ابتدای سال به بیش از 63درصد برسد. با توجه به اینکه تنها یک روز به پایان نیمه نخست سال جاری باقی مانده است، کارنامه بورس در این مدت فوق‌العاده ارزیابی می‌شود. 
در بازار دیروز، معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که نزدیکی پایان فصل تابستان موجب شده است همچنان بازار با فعالیت بیشتر معامله‌گران حقوقی دارای سال مالی منتهی به پایان شهریور ماه مواجه باشد. اما این فعالیت بیشتر و عرضه‌های صورت گرفته برای شناسایی سود نتوانست بازار را منفی کند و در نهایت شاخص توانست رکورد تاریخی جدیدی را با ورود به كانال 62 هزار واحد به ثبت برساند. 
روز گذشته همچنان نگاه معامله‌گران به سوی تحولات سیاسی بود؛ جایي که صفحه اول تمامی مطبوعات به موضوع سفر دکتر روحانی به نیویورک و احتمال ملاقات ایشان و باراک اوباما ريیس‌جمهوری آمریکا اختصاص داشت. همین امر که افول بازار ارز، طلا و املاک را به همراه آورده است در کفه دیگر خود توانست زمینه ساز رکوردشکنی بازار سهام را فراهم کند. 
در بازار دیروز خبرهای مربوط به تحریم‌ها نیز در صدر خبرها بود؛ در مهم‌ترین خبرها یک مقام آگاه در شبکه بانکی در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس با اشاره به لغو تحریم تعدادی از بانک‌های کشور توسط دادگاه اتحادیه اروپا، اظهار كرد: احتمال لغو تحریم سوئیفت و اتصال مجدد بانک‌های لغو تحریم شده زیاد است. وی افزود: هم‌اکنون شرکت‌هایی که به واسطه تحریم بانک‌های ایرانی، مشتریان خود را از دست داده بودند، با رای دادگاه، به دنبال جذب مجدد این بانک‌ها و افزایش گستره نفوذ خود در بازار هستند. 
این مقام مسوول‌ تاکید کرد: احتمال لغو تحریم‌های سوئیفت در شرایط کنونی زیاد است زیرا شکایت بانک‌های ایرانی پذیرفته شده است، البته اتصال به سوئیفت مدتی زمان می‌برد. 
اين در حالي است كه ديروز در گروه بانكي بيشتر نمادها با صف‌هاي خريد سنگين معاملات خود را آغاز كردند. هرچند صف‌هاي خريد بانكي در ميانه ساعت معاملات با عرضه‌هاي سنگين مواجه شد اما اين گروه نيز در جهش شاخص نقش داشتند. در همین حال دیروز در حالی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مشمول ضوابط رفع گره و رشد 12درصدی شد که مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی با اشاره به رفع انسداد از حساب‌های کشتیرانی در اروپا، گفت: به بهانه تحریم‌ها بسیاری از مطالبات کشتیرانی از سوی شرکت‌های اروپایی پرداخت نمی شد اما با ابطال تحریم‌ها در هفته گذشته کشتیرانی ایران می‌تواند مطالبات خود را وصول کند. محمدحسن داجمر در گفت‌وگو با خانه ملت با بیان اینکه تحریم‌های اعمال شده از سوی شرکت‌های اروپایی علیه کشتیرانی در هفته گذشته با حکم دادگاه اروپایی ابطال شد، افزود: بر اين اساس نه تنها کشتیرانی ایران می‌تواند مطالبات خود را وصول کند بلکه جریان یورو که به کشور متوقف شده بود، از سر گرفته و تسهیل خواهد شد. بنابراين گزارش، نوسان 12‌درصدي ديروز كشتيراني نيز نتوانست از صف خريد اين نماد بكاهد و تنها يك ميليون از سهام كشتيراني معامله شد. 
در گروه پتروشیمی دیروز خبر توقف تولید بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی با اهمیت تلقی شد. در صورتي كه این خبر واقعیت داشته باشد شرکت‌های زیر مجموعه هلدینگ خلیج فارس از فشار تولید بنزین به جای محصولات با‌ارزش‌تر راحت خواهند شد. 
در همين حال ديروز شركت‌هاي پالايشگاهي در بيشتر نمادها با افت قيمت مواجه بودند. در این گروه دیروز هلدینگ تاپیکو در بازگشایی پس از تقسیم سود نقدی بازدهی مناسبی را برای معامله‌گران به همراه آورد.تاپیکو دیروز 182واحد بر شاخص تاثیر مثبت داشت. 
در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن 285میلیارد تومان سهام مورد معامله شد. از 281نمادی كه روی تابلو رفتند نیز 86 نماد با کاهش قیمت و 188نماد با رشد قيمت معامله ‌شدند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر