بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۵
مستطيل شيشه اي تالار

پارادوکس آرامش سیاسی

پارادوکس از آنجا آغاز می شود که بهبود اوضاع سیاسی افت بهای ارز را در پی داشته و موجب کاهش قیمت محصولات بسیاری از شرکت ها و به تبع آن کاهش سودآوری آنها می شود. شرکت هایی که اکثر قریب به اتفاق آنها روی شاخص کل اثرگذاری بالایی دارند.
کد خبر : ۱۰۶۵۰۶
با اتمام ساعات معاملات روز یکشنبه 92.06.31 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 56 واحد افت به رقم 47552 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 1736 واحد نزول عدد 109525 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 346 واحد منفی به رقم 61707 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 3427 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز گسترش نفت و گاز پارسیان با 73 واحد افزایش شاخص، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل پالایش نفت بندرعباس با 116 واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

به گزارش بورس نیوز، معاملات امروز در حالی رفته رفته رو به نزول نهاد که افزایش آرامش سیاسی موجب بروز پارادوکسی در روند قیمت ها شده، بگونه ای که تحت تأثیر برقراری ثبات سیاسی خوش بینی ها نسبت به آینده افزایش یافته و این می تواند به رشد نسبت P/E بازار منتهی گردد.

اما پارادوکس از آنجا آغاز می شود که بهبود اوضاع سیاسی افت بهای ارز را در پی داشته و موجب کاهش قیمت محصولات بسیاری از شرکت ها و به تبع آن کاهش سودآوری آنها می شود. شرکت هایی که اکثر قریب به اتفاق آنها روی شاخص کل اثرگذاری بالایی دارند.

از این رو اهالی تالار معتقدند بایستی منتظر ماند و دید که بازار سهام طی چند روز آتی با دو جنبه متفاوت این موضوع چطور کنار می آید؟ بطوریکه به نظر می رسد اگر دلار در محدوده 3000 تومان تثبیت شود، به طور قطع نسبت قیمت به عایدی سهام شرکت ها می تواند رشد کرده و اثرگذاری جنبه مثبت برقراری آرامش سیاسی از جنبه منفی آن بیشتر گردد. حال آنکه با نزول بهای دلار به زیر این سطح و حرکت آن به سمت محدوده قیمتی 2500 تومان، میزان آثار و تبعات منفی این آرامش افزایش می یابد.

به هر نحو روند منفی بازار امروز با برگشت شاخص کل به مدار 61 هزار واحدی و قرمز پوش شدن اکثر نمادهای فعال بازار همراه بود و در این حرکت گروه پتروشیمی بیشترین تأثیر منفی را بر بورس اعمال کرد.

آنچنان که "جم" در چهارمین روز پس از عرضه اولیه متعادل و البته با کاهش قیمت معامله شد و بیش از 27 میلیون سهام آن در بازار مورد داد و ستد قرار گرفت. "شپدیس" و "زاگرس" نیز هر دو تا تشکیل صف های فروشندگان پیش رفتند.

"پارسان" نیز در حالی پس از دو ماه توقف نماد معاملاتی در حالی به تابلوی بورس بازگشت که به اعتقاد تالار نشینان اگر در فضای دیگری مورد بازگشایی قرار می گرفت، به طور قطع بالاتر از این سطوح قیمت می خورد. بدین ترتیب سهام هلدینگ نفت و گاز پارسیان با افزایش قیمت حدود چهار درصدی معاملات خود را دوباره از سر گرفت.

اتفاق دیگر امروز تالار شیشه ای عرضه اولیه 10 میلیون از سهام شرکت داروسازی تولید دارو در بازار اول فرابورس بود که در جریان معاملات، سهم 999 تومان کشف قیمت شد و با سود 1841 ریالی برآوردی سال مالی جاری این شرکت، سرمایه گذاران نسبت 5.4 واحدی را به عنوان P/E به این سهم اختصاص دادند.

گروه بانکی نیز در حالی با قوت گرفتن احتمال لغو تحریم بانک های ایرانی از سوی جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی یا سوئیفت معاملات خود را آغاز کردند که امروز رییس دفتر سوئیفت لغو تحریم ها از این درگاه مهم تبادلات مالی را تکذیب کرد. هرچند پس از برخورد برخی از آنها به محدوده سقف قیمتی میزان عرضه ها افزایش یافت.

در این میان بانک صادرات پس از معامله بیش از 73 میلیون سهمی تنها سهم فعال این گروه بود که توانست از سقف قبلی خود عبور کرده و در پایان نیز معاملات خود را با تداوم صف های خریداران به پایان رساند.

بانک دی نیز معاملات 28 میلیونی سهام خود را با تداوم تقاضای خریداران و به صف نشستن آنها سپری کرد.

سهام دو بانک سینا و اقتصاد نوین نیز با توجه به اینکه همچنان با محدوده سقف قیمتی خود فاصله دارند، تا پایان ساعات کاری امروز شاهد پایداری صف های خرید بودند.

طی روز جاری خودروسازان نیز در حالی روندی مثبت را در تمامی نمادهای خود به نظاره نشستند که به اعتقاد اهالی تالار با رسیدن آنها به بالاترین سطوح قیمتی قبلی، می توان افزایش عرضه سهام را طی روزهای آتی در نمادهای خودرویی نیز انتظار داشت.

انتشار اخبار رفع برخی مشکلات واردات قطعات مورد نیاز خودروسازان و تسهیل روابط آنها با کشورهای اروپایی در پی کاهش تحریم ها، از جمله دلایلی به شمار می رود که رفتار سرمایه گذاران بازار سهام را نسبت به این گروه تحت تأثیر قرار داده است.

در رأس صنعت خودرو، سهام "خبهمن" و "خساپا" قرار داشتند که همزمان با رشد قیمت ها، افزایش حجم معاملات را نیز شاهد بودند. در پایان روز نیز خریداران زیادی برای سهام این گروه در صف ها ایستادند، بطوریکه در نماد معاملاتی سهام ایران خودرو به دلیل عدم عرضه پرحجم، بیش از 80 میلیون تقاضای خرید سهم بدون پاسخ ماند.

در مجموع بورس طی روز جاری بیشتر تحت تأثیر کاهش بهای ارز عمل کرد و بازار دلاری امروز همچنان در انتظار دریافت اخبار جدید از جلسات و حاشیه های سیاسی سازمان ملل است.

در پایان این گزارش می افزاید، بهای هر سکه طرح جدید در بازار آزاد به 940 هزار تومان خرید و فروش می شود و هر دلار نیز به نرخ 2930 تومان رسیده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر