بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۳
مدیر امور ناظرین و تالار های بورس کالای ایران مطرح کرد:

عرضه محصولات 55 تولیدکننده در تالار صادراتی

در تالار فرآورده های نفت و پتروشیمی بورس کالای ایران نیز شرکتهای پالایشی مانند نفت تبریز، نفت اصفهان، نفت شازند اراک و نفت بندرعباس به همراه مجتمع های پتروشیمی مانند پتروشیمی کرمانشاه، خارک، آبادان و شرکت نفت بهران نسبت به عرضه تعدادی از کالاهای تولیدی خود اقدام کرده اند.
کد خبر : ۱۰۶۵۰۷
در حال حاضر بیش از 55 تولیدکننده در تالار صادراتی بورس کالای ایران اقدام به عرضه می نمایند.

به گزارش بورس نیوز به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل بورس کالای ایران مدیر امور ناظرین و تالار های بورس کالای ایران با بیان مطلب فوق اظهار داشت: از مهمترین عرضه کنندگان صادراتی در تالار محصولات صنعتی و معدنی این بورس طی شش ماه نخست سال جاری می توان به معادن سنگ آهن جلال آباد، سنگان، میشدوان، گل گهر(2و4)، سورک و شرکت کک سازی زرند اشاره کرد. وی گفت: در تالار فرآورده های نفت و پتروشیمی بورس کالای ایران نیز شرکتهای پالایشی مانند نفت تبریز، نفت اصفهان، نفت شازند اراک و نفت بندرعباس به همراه مجتمع های پتروشیمی مانند پتروشیمی کرمانشاه، خارک، آبادان و شرکت نفت بهران نسبت به عرضه تعدادی از کالاهای تولیدی خود اقدام کرده اند.

عباس یعقوبی با اشاره به استقبال تولیدکنندگان قیر از عرضه کالا در تالار صادراتی بورس کالای ایران گفت: هم اکنون 27 شرکت تولیدکننده قیر، انواع قیر تولیدی خود را از طریق رینگ صادراتی بورس کالای ایران برای صادرات به بازارهای جهانی عرضه می کنند و از عمده ترین عرضه کنندگان گروه قیر در تالار صادراتی بورس کالای ایران می توان به شرکتهای نفت جی ، نفت پاسارگاد، توسعه کروس انرژی، قیر آکام ،نگین فخر آذربایجان،بام گام عایق ارومیه، آذربام عایق کار، ایزوگام تبریز، بام گستر زرین شرق ، نگین گام پارس و ... اشاره کرد.

ارتقای کیفیت و استاندارد قیر

وی با بیان اینکه پیش از این فقط دو شرکت نفت پاسارگاد و نفت جی در تالار صادراتی بورس کالا نسبت به عرضه قیر اقدام می کردند، گفت: اما امروز بورس کالای ایران با فراهم کردن بستری مناسب در تالار صادراتی خود توانسته است به این میزان تنوع در شرکتهای عرضه کننده قیر دست یابد. ضمن انکه با استفاده از گواهینامه صادراتی بورس کالا که خود نقطه قوت و اتکای معاملات صادراتی محسوب می شود و تعاملات صورت گرفته با گمرک جمهوری اسلامی ایران می توانیم شاهد شفافیت هرچه بیشتر معاملات صادراتی باشیم. وی افزود: از سویی دیگر با توجه به اینکه شرکتهای تولیدکننده قیر برای عرضه این کالا در تالار صادراتی بورس ملزم به دریافت گواهینامه استاندارد ملی قیر هستند، این امر موجب تولید قیر با کیفیت بالاتر و ارتقای استاندارد این کالا در کشور شده است.

مدیر امور ناظرین و تالارهای بورس کالای ایران اظهار داشت: تالار صاداتی این بورس از سال گذشته تاکنون، میزبان عرضه 66 زیرگروه کالایی مختلف از انواع محصولات صنعتی ، معدنی و فرآورده های نفتی و پتروشیمی بوده است.

وی ادامه داد: از دیگر فرآورده های نفتی عرضه شده در تالار صادراتی علاوه بر قیر می توان به گوگرد، اوره، روغن، انواع حلال ها، سود کاستیک و ... اشاره کرد. همچنین در گروه محصولات صنعتی و معدنی نیز سنگ آهن دانه بندی و کک از جمله محصولات عرضه شده در این تالار است.

رکورد 114 میلیون دلاری تالار صادراتی

این مقام مسئول گفت: بالاترین حجم و ارزش معاملات تالار صارداتی طی 6 ماهه اخیر به هفته منتهی به 20 شهریور ماه اختصاص دارد. طی هفته مذکور ( 16 الی 20 شهریور ماه) ارزش معاملات به 114 میلیون و 817 هزار دلار بالغ گردید که این رقم رکوردی تازه را در معاملات هفتگی تالار صادراتی بورس کالای ایران ثبت کرد.

رشد 85 درصدی حجم معاملات صادراتی

یعقوبی به رشد 85 درصدی حجم معاملات تالار صادراتی اشاره کرد و افزود: تالار صادراتی بورس کالای ایران طی 6 ماهه نخست امسال، در مجموع شاهد معامله بیش از 2 میلیون و 700 هزار تن کالا به ارزش حدود 951 میلیون دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر حجم 85 درصد و از نظر ارزش بیش از 19 درصد افزایش را نشان می دهد.

وی گفت: طی 6 ماهه نخست سال تالار صادراتی بورس کالای ایران شاهد معامله 10 هزار تن گوگرد به ارزش بیش از 685 هزار دلار ، 300 تن مواد شیمیایی به ارزش بیش از 109 هزار دلار، 100 تن کک به ارزش بیش از 24 هزار دلار، حدود یک میلیون و 317 هزار تن قیر به ارزش بیش از 808 میلیون دلار و 8 هزار تن حلال به ارزش بیش از 9 میلیون دلار بود.

مدیر امور ناظرین و تالار های بورس کالای ایران در پایان افزود: طی 6 ماهه اخیر یک میلیون و 450 هزار تن سنگ آهن دانه بندی نیز به ارزش بیش از 132 میلیون دلار در تالار صادراتی معامله شد که از نظر حجم 480 درصد و از نظر ارزش 618 درصد رشد را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می دهد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر