بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۴
کد خبر : ۱۰۶۵۵۱
دنياي اقتصاد- بازار ارز و سکه در حالی روز گذشته را با تداوم کاهش قیمت سپری کرد که تمام نگاه‌ها به حضور رییس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل و مذاکره احتمالی وی با مقامات غربی معطوف است. در روزهای اخیر نوعی از خوش‌بینی نسبت به نتایج سفر رییس‌جمهور به مقر سازمان ملل بر فضای روانی قیمت‌ها تاثیر گذاشته‌است؛ اما برخی از فعالان بازار بر این باورند که در صورت قابل قبول نبودن نتایج این سفر برای بازار، بهای ارز و سکه می‌تواند دوباره با نوسان‌هایی روبه‌رو شود.
ديروز بهای ارز و سکه تقریبا در سطح قیمت‌های بعد از ظهر شنبه تثبیت شد. با وجود برخی نوسان‌ها، بهای ارز و سکه تمایل به خط شکنی جدید ندارند و تا هضم قیمت‌های فعلی برای بازار باید منتظر نتایج مثبت احتمالی سفر رییس‌جمهور به نیویورک ماند. رییس دفتر او البته پیشاپیش نسبت به نتایج مثبت این سفر اظهار امیدواری کرده است. با این حال تردیدهای موجود در بازار گاهی متوجه اذهان فعالان می‌شود. هنوز هم افرادی که خرید دلار را تشویق می‌کنند وجود دارند و آزمون و خطاهای مختلف در سال‌های قبل همچنان آثار روانی خود را حفظ کرده؛ به طوری که افت قیمت به زیر 3000 تومان دوباره برخی را برای خرید ارز وسوسه می‌کند. از همین رو برخی کارشناسان نسبت به ریزش بی‌رویه قیمت‌ها هشدار می‌دهند و معتقدند افت شدید قیمت ارز و سکه گاهی به جای یک پیام مثبت، خود به ابزاری منفی برای ایجاد نگرانی‌های ناپایدار تبدیل می‌شود. برخی در داخل بازار حتی نسبت به نتایج سفر روحانی ابراز نگرانی می‌کنند و براین باورند در صورتی که این سفر نتایج قابل قبولی نداشته باشد، بهای ارز و سکه می‌تواند دوباره با افزایش شدید روبه‌رو شود. از این رو با وجود تمام خوش‌بینی‌ها، هستند هنوز برخی از افراد که نسبت به تداوم روندکاهشی قیمت ابراز تردید می‌کنند. 
با این وجود شواهد و شرایط اقتصادی در دولت فعلی و برنامه‌ریزی‌های کلان اقتصادی و البته استقبال طرف‌های غربی از مواضع دولت جدید و همچنین مواضع مسوولان در داخل، راه روشن‌تری برای دریافت سیگنال‌های مثبت از بازارهای بین‌المللی ارزی ایجاد کرده است. بازار معتقد است سفر رییس‌جمهور به نیویورک و سخنرانی در مقرر سازمان ملل در کنار رایزنی‌های بین‌المللی می‌تواند فصل جدیدی پیش روی سیاست خارجی کشور باشد. فعالان به‌دنبال اتفاقات اخیر، برداشته شدن تحریم سوئیفت و ایجاد ارتباط مجدد ازاین مسیر و روانی مسیر تجارت را انتظار می‌کشند. با این حال انتظار می‌رود در زمانی که هنوز اقتصاد ملی با رقم‌هایی از تورم 40 درصدی، نقدینگی 470 هزار میلیارد تومانی، افت تقاضای تجاری و افزایش تداوم دار قیمت‌های کالاهای مصرفی و اساسی روبه‌رو است، برای پایداری ثبات در بازار باید در بخش واقعی اقتصاد نیز اتفاقاتی رخ دهد. رفع نگرانی‌ها و فاکتور خوش‌بینی گرچه در کاهش قیمت‌ها نقش محوری را ایفا می‌کند، اما باید مراقب برخی نوسان‌های قیمتی در بازار ارز و به تبع آن سکه بود. به همین دلیل اغلب فعالان از اولویت ثبات به‌جای افت قیمت‌ها سخن می‌گویند. 
روند بازار 
از میانه هفته قبل بهای دلار آمریکا از محدوده 3100 تومان تا غروب روز شنبه به مرز 2900 تومان رسیده است. در ساعاتی از بازار غروب شنبه قیمت دلار حتی به 2870 توان هم در کف قیمت‌ها افت کرد. روز گذشته اما ازاین سطح با 70 تومان افزایش دوباره، بالاتر ایستاده است. این رفت و برگشت قیمت می‌توانست جای خود را به افت آرام و تدریجی در بازار بدهد و از هیجان‌های زیاد آن جلوگیری شود. برخی از صرافان قدیمی معتقدند که بانک مرکزی در این گونه مواقع باید تزریق منفی داشته باشد تا از افت شدید قیمت‌ها جلوگیری شود؛ چراکه انتظار پیوسته کاهش بیشتر قیمت ارز، خود عاملی برای جلوگیری از تقاضای منطقی بازار می‌شود. 
نظر صرافان در باره نوسانات اخیر در بازار ارز 
یکی از صرافان معتقد است: ظرف دو روز گذشته حدود ۳۰۰ تومان از قیمت دلار آمریکا کاسته شده و این یعنی بیش از 10 درصد که عدد بزرگی است. این نوع نوسان البته باعث ایجاد سودها و زیان‌های کلان برای معامله گران ارز می‌شود. به گفته او در این‌گونه مواقع که بازار گرفتار بحران می‌شود نقش بانک مرکزی در ایجاد تعادل و هدایت بازار بسیار مهم است. او معتقد است: بانک مرکزی باید در این‌گونه مواقع با دخالت در بازار از ایجاد نوسانات شدید (چه رو به بالا و چه رو به پایین) جلوگیری کند. مثلا در موقع بالارفتن بی‌رویه با تزریق به موقع ارز و در موقع پایین افتادن ناگهانی هم با تزریق تومان و خرید ارز از نوسانات مخرب پیشگیری کند. 
البته انتظار برای کنترل معقول قیمت بی‌شک منافع بلند‌مدت بیشتری نسبت به افت‌های هیجانی دارد؛ چراکه در صورتی که به هر دلیل انتظارات ایجاد شده سیاسی برآورده نشود، تبدیل خوش‌بینی‌ها به ناامیدی‌ها البته خسارت بیشتری در پی دارد. رشد هیجانی دوباره قیمت می‌تواند کمترین تبعات این روند باشد؛ ضمن اینکه تجار برای تحرک‌های اقتصادی خود مرتبا در انتظار خواهند ماند. 
در بازار ارز البته دراین روزها برخی خبرهای دیگر هم می‌توان شنید. از جمله اینکه اگر تا ماه‌های قبل برخی از تجار اماراتی به دلیل مشکلات منطقه‌ای تمایل به تجارت با طرف‌های ایرانی نداشتند، در این روزها سخن از بهبود برخوردها و تمایل به از سرگیری تجارت با وارد‌کننده‌های ایرانی است. این اتفاق البته هنوز تقاضای قابل توجهی را متوجه بازار ارز نکرده است. با این حال امکان افزایش تقاضا در این بازار در نیمه دوم سال وجود دارد. این عامل البته می‌تواند اهرمی برای تقویت قیمت ارز هم باشد. 
 امیدواری نسبت به نتایج نشست نیویورک 
یکی از عوامل روانی کاهش قیمت نگاه مثبت به دستاوردهای سفر نیوریوک است. 
رییس دفتر رییس‌جمهور و رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران در این باره معتقد است: باید با روزهای التهاب بازار خداحافظی کنیم؛ چراکه دوران آرامش آغاز شده است. نهاوندیان نتایج این سفر برای بازار را از هم اکنون مثبت می‌داند. 
در آن سوی آب‌ها نیز استقبال برای سفر روحانی و مقدمه‌چینی بری دیدار احتمالی او و رییس‌جمهور آمریکا در نظر گرفته شده است. بازار داخلی نسبت به خبر احتمالی این دیدار نوسان قابل توجهی نیز در روزهای اخیر ثبت کرده است. مشاور امنیت ملی کاخ سفید با بیان اینکه برنامه‌ای برای دیدار روحانی و اوباما تنظیم نشده است، گفت: اما آمریکا از دیپلماسی در قبال ایران در جهت دستیابی به اهدافش استقبال می‌کند. 
به گزارش «ایسنا» به نقل از روزنامه گاردین چاپ انگلیس کاخ سفید دری را برای دیدار شخصی و مستقیم میان باراک اوباما و حسن روحانی رییس‌جمهور جدید ایران، در هفته آینده در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با وجود نشانه‌هایی مبنی‌بر تلاش قدرت‌های غربی برای ایجاد محدودیت در روابط دیپلماتیک تهران باز گذاشته است. در بازارهای جهانی؛ اما پس از اعلام مواضع قاطع فدرال رزرو در خصوص ادامه دادن به رویه فعلی محرک‌های پولی و بالاآمدن قیمت طلا، انتظار تازه‌ای برای آمارهای ماه سپتامبر و بررسی آن در ماه اکتبر به وجود آمده که نظرسنجی‌های هفتگی این موارد را نیز منعکس کرده است. 
نظرسنجی این هفته بلومبرگ از روند بهای طلا 
در پی تصمیم غیر‌منتظره مقامات بانک مرکزی آمریکا مبنی‌بر عدم‌کاهش محرک پولی، اکثر تحلیلگران بلومبرگ به افزایش بهای اونس جهانی طلا در هفته جاری رای دادند. به گزارش سایت طلا، در نظرسنجی این هفته از 26 تحلیلگر اقتصادی بلومبرگ 16نفربه افزایش، 5 نفربه کاهش و 5 نفر به ثبات بهای جهانی طلا درهفته جاری رای دادند. 
بر اساس این گزارش، پس از اینکه روز چهارشنبه هفته گذشته مقامات بانک مرکزی آمریکا اعلام کردند قصد دارند قبل از کاهش میزان محرک پولی 85 میلیارد دلاری اطلاعات بیشتری از بهبود اوضاع اقتصادی این کشور کسب کنند قیمت طلا در این روز 1/4 درصد افزایش یافت. براین اساس، برنانکه رییس بانک مرکزی آمریکا روز چهارشنبه هفته گذشته تحلیلگرانی را که کاهش محرک پولی را پیش‌بینی کرده بودند، شگفت زده کرد. پس از این تصمیم ارزش دلار به پایین‌ترین حد خود در 7 ماه اخیر رسید و قیمت طلا با رشد روبه‌رو شد. بانک مرکزی می‌داند که اگر محرک پولی را کاهش دهد یا به طور کلی اجرای آن را متوقف کند نرخ طلا به شدت افزایش خواهد یافت. 
از آنجا که بانک مرکزی آمریکا اوایل سال 2013 میلادی از کاهش زودهنگام محرک پولی خبر داد سرمایه‌گذاران اعتماد خود به بازار طلا را از دست دادند. بهای جهانی طلا از آغاز سال‌جاری تاکنون برای اولین بار طی 13 سال اخیر بیشترین کاهش خود را به ثبت رسانده است. 
قیمت اونس جهانی طلا از آغاز سال‌جاری میلادی تاکنون در بازار لندن 21 درصد کاهش یافته است. بهای این فلز در 18سپتامبر سال 2013 میلادی 5/6 درصد رشد کرد و روز جمعه در سطح 1326 دلار به معاملات هفته پایان داد. این احتمال در حالی بر بازار طلا مستولی است که انتخابات مجلس آلمان در حال انجام است و نتایج آن می‌تواند بر بازار ارز و طلا تاثیرگذار باشد. پیروزی احتمالی حزب دموکرات مسیحی به رهبری آنگلا مرکل می‌تواندضمن تقویت یورو بهای طلا را نیز با انتظار افزایش مواجه کند. 
توضیح در مورد یک خبر 
در گزارش روز گذشته با عنوان «قیمت دلار به زیر 3 هزار تومان ریزش کرد» که در صفحه 13 منتشر شد؛ به موضوع لغو تحریم سوئیفت اشاره و به این بهانه عنوان شده بود که «عضویت بانک ها در ICC » نیز مشمول تحریم و قطع شده است. با پوزش از خوانندگان، باید گفت که عضویت بانک‌ها در ICC (اتاق بازرگاني بين‌المللي) قطع نشده است و همچنان جریان دارد. 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر