بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۰
کد خبر : ۱۰۶۸۱۲
معاون شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تشریح 2 سناریوی اصلاح قیمت گاز پتروشیمی‌ها از تدوین بسته‌ای پیشنهادی به‌ منظور تخفیف پلکانی خوراک به پتروشیمی‌ها خبر داد و اعلام کرد: برای جهش پتروشیمی ثبات یا کاهش قیمت خوراک ضروری است.به گزارش خبرگزاری مهر، محمد حسن پیوندی در جمع مدیران صنعت پتروشیمی در تشریح مهم‌ترین چالش‌های پیش روی توسعه صنعت پتروشیمی گفت: چالش نخست نحوه خصوصی‌سازی بوده به طوری‌که معتقدیم باید مجموعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی به صورت یک مجموعه وارد بورس شود تا هم برند جهانی NPC حفظ شود و هم توسعه این صنعت ادامه یابد.
معاون شرکت ملی صنایع پتروشیمی روند واگذاری به شکل کنونی را پاره پاره کردن این صنعت و فروش تجهیزات و توقف توسعه این صنعت دانست، افزود: نتیجه این نوع واگذاری و فروش پتروشیمی به خریداران غیرحرفه‌ای، تعطیلی پتروشیمی اصفهان است. 
این مقام مسوول دومین چالش پیش روی صنعت پتروشیمی را نحوه اجرای هدفمندی یارانه‌ها عنوان و اظهار کرد: با اجرای هدفمندی خوراک پتروشیمی گران شد در حالی که تفاوت اساسی بین گاز  مصرفی در پتروشیمی به عنوان خوراک و گاز مصرفی در سایر صنایع به عنوان سوخت وجود دارد. 
مخالف اجرای خط اتیلن غرب هستم 
پیوندی سومین چالش این صنعت را هم خطوط اتیلن اعلام کرد و گفت: بنده از ابتدا با اجرای این خطوط مخالف بودم و هنوز هم معتقدم درست نیست که ما منابع را از کنار دریا به کوهستان منتقل کنیم و درست این است که اگر منابعی در کوهستان داریم به کنار دریا منتقل کنیم تا بتوانیم از آب دریا و امکانات صدور آسان استفاده کنیم. 
این عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به شرایط موجود کشور و صنعت پتروشیمی تصریح کرد: بحث شرکت ملی صنایع پتروشیمی و صنعت پتروشیمی کشور جداست و باید امروز و با خصوصی‌سازی انجام شده سعی کنیم صنعت پتروشیمی را به جایگاه اصلی خود برگردانیم. 
گاز پتروشیمی‌ها گران نمی‌شود 
پیوندی بر ثبات یا کاهش قیمت خوراک پتروشیمی‌ها تاکید کرد و یادآور شد: پتروشیمی فقط 5 درصد هیدروکربور مصرف می‌کند، اما در مقابل 40 درصد صادرات غیرنفتی کشور را به خود اختصاص داده است. 
معاون شرکت ملی صنایع پتروشیمی این صنعت را موتور محرک اقتصاد کشور و پیش برنده ده‌ها صنعت و خدمات جانبی عنوان کرد و ادامه داد: دو پیشنهاد برای زمینه‌سازی حضور بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری طرح‌های پتروشیمی ارائه می‌کنیم. 
جزئیات طرح تخفیف پلکانی در فروش گاز 
این مقام مسوول در تشریح این پیشنهادها تصریح کرد: راه نخست این است که 30 درصد در قیمت خوراک تخفیف دهیم، اما این تخفیف به صورت ودیعه در اختیار شرکت نفت باقی بماند و در صورتی پرداخت شود که به همین میزان در توسعه پتروشیمی سرمایه‌گذاری شود، به این ترتیب از محل تخفیف خوراک این صنعت توسعه یافته است كه هم کشور بهره‌مند شده و هم مجتمع‌های پتروشیمی در مجموع سود می‌کنند. 
معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی پیشنهاد دیگر را تخفیف پلکانی خوراک در 5 سال نخست کار یک مجتمع پتروشیمی عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: به این ترتیب زمینه بازگشت سرمایه سریع تر در این صنعت فراهم مي‌شود و سرمایه‌گذاران علاقه بیشتری برای حضور، پيدا مي‌كنند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر