بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۲
کد خبر : ۱۰۶۹۰۶
حدیث موسوی: از روز ابتدایی معاملات در هفته گذشته بهای آهن‌آلات همچنان میل به سقوط داشت؛ اما این روند که تا روز سه‌شنبه تداوم یافت، در آخرین روز مبادلاتی در پایان هفته جهت معکوس در پیش گرفت و برخی از مقاطع فولادی را در این روز، همچون تیرآهن شاخه 16 با 2 درصد افزایش نرخ مواجه کرد.
کمی به قبل‌تر هم که بازگردیم می‌بینیم، بازار نیمه جان آهن که مدت‌ها است با ضعف گسترده تقاضا دست و پنجه نرم می‌کند قریب به سه ماهی می‌شود که با افت معنادار قیمت‌ها مواجه بوده است. در این میان بسیاری از معامله‌گران بازار به دفعات پیش‌بینی کردند که قیمت‌ها به حداقل خود رسیده و کاهش بیشتر آن چندان محتمل نیست؛ اما هربار انتشار یک خبر مثبت در فضای سیاست داخلی یا دیپلماسی خارجی، با تحت تاثیر قرار دادن قیمت‌ها در بازارهای ارز و طلا شرایط را برای تداوم هرچه بیشتر کاهش قیمت‌ها در بازار فولاد هموارتر کرد. البته این شرایط که بر سطح قیمت‌ها حاکم بود به همراه توقف نسبی تقاضا در خلال روزهای اخیر با ورشکستگی‌های متعدد صنف آهن فروش همراه بوده؛ به گونه‌ای که چهره بازار را نسبت به روزها و هفته‌های پیش‌رو نگران‌تر از هر زمان دیگری کرده است. در همین حال هفته پیش نیز یکی از تجار آهن فروش در تهران اعلام کرد: هر روز برخی از اعضای بازار آهن به دلیل عدم توانایی مالی و نقدینگی لازم در بازپرداخت بدهی‌ها، دچار توقف در فعالیت‌های اقتصادی خود یا به اصطلاح دچار ورشکستگی می‌شوند که تداوم آن در صورت عدم چاره‌اندیشی مناسب برای رفع این مشکل به معضلی فراگیر در بازار آهن فروشان تبدیل خواهد شد. 
به هر طریق در طول هفته گذشته به‌رغم آنکه مبادلات بازار در سطح پایینی در جریان بود، اما با انتشار اخبار مربوط به سفر رییس‌‌جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان به نیویورک و سیگنال‌های مثبت ارسالی حاصل از آن، نرخ انواع ارز تا یک روز مانده به پایان هفته کاری بازار آهن نزول کرد و بهای مقاطع فولادی را پا به پای خود کاهش داد. در روز سه‌شنبه صحبت‌های رییس کل بانک مرکزی مبنی بر کف رسیدن نرخ دلار از یکسو و تایید معاون ارزي اين بانك پیرامون این اظهار نظر از سوی دیگر موجب شد تا التهاب تازه‌ای وارد بازار ارز و طلا و در ادامه آن بازار آهن شود که به موجب آن در روز چهارشنبه قیمت‌ها با چند درصد رشد  مواجه شد. در این روز برخی از معامله‌گران پیش‌بینی کردند در روزهای آینده بهای آهن‌آلات دیگر بر پاشنه کاهشی نخواهد چرخید؛ چرا که ثبات و افزایش احتمالی نرخ ارز مانند سدی در برابر افت قیمت‌ها عمل خواهد کرد؛ اما تعداد دیگری از تجار آهن‌فروش برآورد دیگری از مسیر قیمت‌ها در هفته جاری داشتند. این عده معتقد بودند، نیاز مبرم به نقدینگی چاره‌ای به جز کاهش اجباری قیمت مصنوعات فولادی برای آهن‌فروشان نخواهد گذاشت و اینکه نرخ ارز در چه سطحی تثبیت خواهد شد تاثیر ماندگاری بر بازار آهن ندارد. 
البته افت و خیزهای نرخ مقاطع فولادی در هفته گذشته در حالی است که شمش‌های وارداتی به کشور به دنبال استراتژی‌های حاکم بر عرضه این محصول در بورس کالا و مقاومت واردکنندگان، بی‌توجه به نوسانات ارزی ثبات قیمت را در طول هفته گذشته از خود نشان داد. در واقع بیلت فابریک وارداتی از روسیه و ترکیه در طول 14 روز گذشته همچنان در محدوده قیمتی 1730 تا 1750 تومان باقی مانده است.   
به هر طریق مسیر قیمت‌ها در بازار داخل و خارج مدتی است که در جهت عکس یکدیگر در حال حرکت است. با توجه به دو نمودار شمش و تیرآهن به خوبی پیدا است همان‌گونه که قیمت شمش فولاد در بورس کالایی لندن در مسیر صعودی گام برداشته،  اما در بازار داخل نرخ مقاطع روند کاهشی را تجربه کرده است. 
رینگ فولاد هفته پیش را چگونه گذراند؟ 
در کنار تحولات قیمتی بازار آزاد، هفته گذشته همچنان سردی و بی‌میلی خریداران بر عرضه‌های رینگ فولاد حاکم بود. یکشنبه دو سبد میلگرد از سوی فولاد کرمان و گروه ملی صنعتی فولاد ایران عرضه شد که بی‌تقاضا راهی خانه شد. دوشنبه نیز صرف‌نظر از عرضه سلف انواع ورق فولاد مبارکه که با تقاضایی ناچیزی از سوی معامله‌گران مواجه شد، سبد میلگرد عرضه شده از طرف شرکت مجتمع فولاد صنعت بناب بازهم تقاضایی نداشت. در همین حال سه‌شنبه نیز سبد میلگرد کلاف و تختال C که عرضه شرکت‌های فولاد نطنز و فولاد هرمزگان بود، بدون خریدار ماند و در نهایت در روز پایانی معاملات در چهارشنبه، از چهار محصول فولادی که در حجم‌های گوناگون به روی تابلو معاملات رفته بود، تنها 2200 تن سبد میلگرد گروه ملی صنعتی فولاد ایران برای یک پروژه دولتی خریداری شد و سیاست عرضه‌کننده‌ها پیرامون کاهش نرخ پایه میلگرد هم برای فروش کالاهای خود موثر واقع نشد. به گفته مدیر بخش فلزات کارگزاری مفید در حالی‌که روزهای خوبی در گذشته برای رینگ فولاد سپری نشده؛ اما به نظر می‌رسد با تثبیت و افزایش نرخ ارز در هفته جاری معامله انواع محصولات فولادی بورس کالا جان تازه‌ای بگیرند.  
.



اشتراک گذاری :
ارسال نظر