بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۹
دایره طلایی

نزول بازار!

در بازار طلا نیزدر دو روز اول هفته به احتمال زیاد سکه نیز کف قیمتی 890 تا 900 هزار تومان را ثبت خواهد کرد و به همین نحو در بازار آتی اگر افت قیمت های ابتدای هفته حاصل شود در ادامه شاهد روند آرام و رو به بالا خواهیم بود
کد خبر : ۱۰۶۹۲۷
بازار سکه و ارز داخلی هفت روز گذشته را تحت تأثیر اخبار سیاسی رسیده از مذاکرات سران کشور با مقامات عالی رتبه کشورهای دیگر و سخنرانی رییس جمهور در سازمان ملل با روند کاهشی دنبال کرد.

به گزارش بورس نیوز، نشست ظریف و گروه 1+5 و نتایج حاصل از جمله اخبار مهمی بود که بازار را تحت تأثیر قرار داده بود به طوری که شاهد ریزش گام به گام قیمت ها در طول هفته و شکست مقاومت سه هزار تومانی دلار بودیم اما اظهارات رییس کل بانک مرکزی مبنی بر حفظ قیمت فعلی دلار و مناسب بودن دلارسه هزار تومانی باعث شد تا دلار که تا 2900 تومان عقب نشینی کرده بود بار دیگر به مدار سه هزار تومانی بازگردد.

با این حال ادامه مذاکرات مثبت و اخبار سازنده از نیویورک و افزایش احتمال توافق ایران و آژانس و به تبع آن کاهش تحریم ها بار دیگر روند بازار را نزولی کرد تا دلار قیمت پایان هفته 3025 تومانی را ثبت کند و سکه امامی نیز هم گام با ارزش ذاتی آن با قیمت 970 هزار تومان خرید و فروش شود.

سلیمانی، کارشناس معاملات آتی سکه طلا در رابطه با وضعیت بازار به خبرنگار ما گفت: به نظر می رسد تحت تأثیر اخبار سیاسی مثبت رسیده از نیویورک طی روزهای آغازین بازار شاهد افت قیمت محسوس و فشار فروش باشد. همچنین صحبت های سیف در رابطه با کسری بودجه و حفظ قیمت های فعلی دلار می تواند بر بازار تأثیر گذار باشد. در ادامه هفته خبرهای رسیده از وضعیت سوریه و تعیین و تکلیف تصویب تحریم های سنا علیه ایران می تواند روند بازر را مشخص کند. بنابراین پیش بینی می شود بازار در کوتاه مدت ثبات و در بلند مدت کاهش و تثبیت قیمت ها را دنبال خواهد کرد.

این کارشناس در ادامه افزود: در بازار ارز نیز باتوجه به آنکه با ادامه روند فعلی قیمت دلار مبادلاتی برای واردکنندگان در قیمت های حدود 2700 تا 2800 تومانی سربه سر می شود بنابراین باید دید واردکنندگان در چه قیمتی ترجیح می دهند به جای انتظار برای دلار مبادلاتی ،دلار آزاد خریداری کنند تا کف قیمتی را در بازار شاهد باشیم زیرا فاندامتنال بازار حاکی از آن است هر چه قیمت دلار مبادلاتی به آزاد نزدیک شود حجم خرید در بازار آزاد افزایش خواهد یافت.

وی همچنین افزود: صحبت های سیف و نظرات کارشناسان در مورد اظهارات وی نشان از آن دارد که دولت به دنبال کاهش قیمت نیست و حتی ممکن است در آینده نرخ مبادلاتی افزایش یابد فقط مردم دلارهای خانگی خود را با قیمت 2800 تومان می فروشند و وارد کنندگان که امید به کاهش قیمت ها ندارند خریدار خواهند بود اما به نظر می رسد تا مدتی سرمایه گذاری از بازار ارز و طلا دور شده باشد و در نهایت عرضه و تقاضا روند بازار را مشخص کند پیش بینی می شود تا پایان سال دلار بین 2700 تا 3300 باقی بماند.

سلیمانی همچنین خاطر نشان کرد: در بازار طلا نیزدر دو روز اول هفته به احتمال زیاد سکه نیز کف قیمتی 890 تا 900 هزار تومان را ثبت خواهد کرد و به همین نحو در بازار آتی اگر افت قیمت های ابتدای هفته حاصل شود در ادامه شاهد روند آرام و رو به بالا خواهیم بود همچنین اختلاف اندک میان سررسیدها منطقی نیست و می تواند بیشتر شود به هر روی فروش سررسیدهای نزدیک و خرید در سررسیدهای دور استراتژی خوبی به نظر می رسد.

کاهش قیمت ها در آخرین روز هفته گذشته طلای داخلی در حالی بود که اونس جهانی پایان هفته صعودی را در پیش گرفته بود. به گزارش خبرگزاری رویترز، با عقب نشینی دلار طلای جهانی رشد اندکی را ثبت کرد. نگرانی ها از وضعیت محرک های مالی فدرال رزرو تقاضای فیزیکی اندک در آسیا مانع رشد قیمت ها شد.

کارشناسان معتقدند انتشار شاخص های اقتصادی نه چندان مثبت و کسری بودجه آمریکا از جمله عواملی است که می تواند به رشد بهای اونس جهانی کمک کند. به توافق نرسیدن اوباما و مجلس در رابطه با سطح بدهی دولت باعث شده تا نگرانی ها از اعلام ورشکستگی آمریکا طی چند ماه آینده همچنان ادامه داشته باشد.

طلای خالص روز جمعه طی ساعات معاملاتی با رشد 0.1 درصدی به 1337 دلار برسد. از سوی دیگر در بازار معاملات جهانی طلا برخی از کارشناسان در انتظار ریزش بیشتر قیمت ها هستند تا وارد بازار شوند بنابراین تقاضای فیزیکی چندانی در بازار وجود ندارد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر