بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۹
کد خبر : ۱۰۶۹۹۱
همایون دارابی: بورس اوراق بهادار روز گذشته با خوش‌بینی نسبت به تحولات سیاسی، شاهد حضور قابل ملاحظه خریداران در بازار و رشد دسته‌‌جمعی قیمت‌ها بود. 
به دنبال تحولات سیاسی در نیویورک و گفت‌و‌گوی تاریخی میان دکتر روحانی، ريیس‌جمهور كشورمان و باراک اوباما، ريیس‌جمهوری آمریکا، بازارهای مختلف دیروز تحت تاثیر این تحول قرار گرفتند و در حالی که کفه بازارهای ارز و سکه به پایین سوق پیدا کرد، بورس شروعی طوفانی را رقم زد. در همین حال دیروز نیز همانند چند هفته اخیر سیستم معاملات همچنان با مشکلاتی همراه بود و برای دقایقی نیز سایت‌هاي بورسی از کار افتادند. اما این مساله تاثیری در جریان نهایی بازار نگذاشت و معامله‌گران توانستند شاهد یک روز مثبت با کارنامه‌ای تاریخی باشند چراکه شاخص بورس نیز با ثبت رشد هزار و 240 واحدی توانست برای اولین بار در تاریخ بورس به 64هزار و 695 واحد برسد. 
دیروز همچنین از 288 نمادی که در بورس و فرابورس به روی تابلو رفتند نیز 55 نماد با افت قیمت و 226 نماد با رشد قیمت مواجه شدند. از این رو شانس انتخاب یک سهم ضعیف و حصول زیان به كمتر از یک‌پنجم رسید که بی‌سابقه است. در همین حال موقعیت کنونی بازار شرایط مناسبی را نیز برای سازمان خصوصی‌سازی و شرکت‌های هلدینگی برای ارائه سهام جدید به بازار فراهم کرده است. در تحولات مهم بازار دیروز مي‌توان به بازگشت دکتر حسن روحانی به کشور پس از پایان سفر شش روزه به نیویورک که به منظور حضور در مجمع عمومی سازمان ملل انجام شد اشاره كرد. 
در همین حال دیروز مشاور ارشد بان کی مون مدعی شد: شورای امنیت پیش‌نویس لغو تحریم‌ها علیه ایران را بررسی می‌کند. به گزارش انتخاب؛ وی گفته که این نشست، هفته آینده برگزار می‌شود. 
پیش از این و در جلسه پنج‌شنبه شب گذشته ایران با وزرای خارجه 1+5، طرف‌های مذاکره‌کننده بر مثبت بودن فضا و لحن مذاکره تاکید کردند و ابراز امیدواری کردند که پرونده مساله هسته‌ای ایران به زودی بسته شود. 
انتظار می‌رود همچنان جو مثبت تحولات سیاسی بتواند عاملی در رشد بازار باشد. در همین حال در صحنه اقتصادی نیز خبرهای مهمی در جریان است؛ دیروز عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه افزایش ۳۸ درصدی قیمت حامل‌های انرژی در سال ۹۲ یک قانون است که باید اجرا شود، گفت: دولت قول داده است تا با تشکیل کمیته‌ای متشکل از وزرای اقتصادی این موضوع را بررسی کند و به نظر می‌رسد نظر دولت در حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش قیمت حامل‌های انرژی باشد.  احمد امیر‌آبادی فراهانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو‌ با خبرگزاري مهر، با بیان اینکه بر اساس قانون باید در سال ۹۲ قیمت حامل‌های انرژی ۳۸ درصد افزایش یابد چرا که درآمد هدفمندی یارانه‌ها از این بخش است، گفت: متاسفانه دولت قبلی این قانون را انجام نداد و دولت جدید هم تاکنون اجرا نکرده است.  عضو کمیسیون برنامه و بوجه در پاسخ به این سوال که آیا شرایط کشور برای این افزایش قیمت مناسب است، گفت: هدفمندی یعنی همین؛ و طبق قانون برنامه پنج ساله قیمت حامل‌های انرژی باید به ۹۰ درصد فوب خلیج فارس برسد.  خبرگزاری فارس همچنين از تغییر ريیس صندوق توسعه ملی خبر داد. البته شنیده شده در انتصاب مدیرعامل جدید چنین روالی طی نشده است و وی طی روزهای آینده راهی صندوق توسعه ملی می‌شود. البته از اعضای هیات امنای صندوق توسعه ملی ۹ عضو یعنی ۶ نماینده دولت، دو نماینده مجلس و دادستان حق رای دارند که دولت در صورت تصمیم به تغییر مدیرعامل رای کافی را در اختیار دارد.انتظار می‌رود صفدرحسینی وزیر پیشین اقتصاد مدیریت این صندوق را برعهده گیرد. 
در بازار دیروز هلدینگ خلیج فارس در شرایطی صف خرید نزدیک به 50 میلیون سهم را تجربه کرد که پس از مدت‌ها انتظار مراسم معارفه مدیرعامل این هلدینگ انجام شد و عادل‌نژاد سلیم مدیرعامل پیشین پالایشگاه تبریز هدایت این هلدینگ را برعهده گرفت. نژاد سلیم پیش از این مدیریت شرکت ملی پتروشیمی و شماری از مجتمع‌ها را در کارنامه خود دارد. 
در همین حال دیروز، هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس که سود هرسهم سال مالی منتهی به 31 خرداد خود را براساس عملکرد 9ماهه 817 ریال پیش‌بینی کرده بود در صورت‌های مالی بر اساس عملکرد واقعی 12ماهه سود هر سهم را تعدیل و با کاهشی 10درصدی 733 ریال اعلام كرده است. این تعدیل در شرایطی رقم خورده که شرکت هلدینگ خلیج فارس در صورت‌های مالی خود اصلاح استاندارد 16را اعمال نکرده و انتظار می‌رود با اخذ هزینه تسعیر نرخ ارز در سال 92برای سال مالی جاری منتهی به تیر ماه 93 بتواند سود مناسبی را اعمال کند. 
در گروه معدنی دیروز چادرملو با صف خرید مواجه شد.سهامداران این شرکت در حالی در انتظار گزارش 6 ماهه این شرکت هستند که سازمان بورس اوراق بهادار تقاضای انتشار اوراق اجاره شرکت واسط مالی فروردین یکم (با مسوولیت محدود) به منظور تامین مالی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو را مورد بررسی قرار داد و مجوز انتشار این اوراق را صادر کرد. همچنین یک هزار و 500 میلیارد ریال اوراق اجاره با نرخ سود 20 درصد و چهار ساله توسط شرکت واسط مالی فروردین یکم، جهت خرید ماشین‌آلات و تجهیزات خط پنجم تولید کنسانتره سنگ‌آهن، منتشر شد. علاوه بر این، مقاطع پرداخت‌های مرتبط با اوراق اجاره سه ماهه بوده و مبلغ پرداختی 2.700 میلیارد ریال است و این اوراق توسط کارگزاری بانک سپه به فروش می‌رسد. در سویی دیگر، عامل پرداخت سود شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، متعهد پذیره‌نویس و بازارگردان شرکت تامین سرمایه امید وضامن‌های شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری امید و شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات هستند. افزون بر این، این اوراق به مدت 15 روز از طریق فرابورس به فروش می‌رسد. در این گروه ريیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به ريیس‌جمهور مصوبه دولت دکتر احمدی نژاد در مورد فولاد مبارکه و معدن سنگان را مبني بر واگذاري كارخانه كنسانتره و گندله‌سازي سنگ‌آهن‌ باطل کرد. 
در بخشي از اين نامه آمده است: «مفاد مصوبه از حیث عدم مراعات قوانین مربوط به برگزاری مزایده و دیگر طرق پیش‌بینی شده ناظر به معاملات دولتی در امر قیمت‌گذاری و تعیین طرف قرارداد و فروش و واگذاری اموال و دارايی‌ها، علاوه بر مغایر بودن با ماده (79) قانون محاسبات عمومی ـ مصوب 1366ـ و ترتیبات مقرر در ماده (20) و بند «پ» ماده (21) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل (44) قانون اساسی ـ مصوب 1387ـ مغایر با بند (1ـ27) قانون بودجه سال 1392 کل کشور می‌باشد که بر لازم‌الرعایه بودن ترتیبات مقرر مربوط به چگونگی انجام معاملات دولتی تاکید می‌نماید.» 
در گروه ساختمانی، شرکت عمران و توسعه فارس طی نامه‌ای به سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام كرده است، با توجه به وضعیت معاملات روزهای اخیر در مورد سهام اين شرکت هیچ گونه اخبار جدیدی در خصوص پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی جاری و آتی وجود ندارد. در گروه فلزی، شرکت فولاد خوزستان، بزرگ‌ترین عرضه‌کننده شمش فولاد در کشور در شهریور ماه به هشت رکورد تازه در تولید ماهانه دست یافت و مجموع تولید خود را در شش ماه نخست امسال به یک میلیون و 857 هزارتن رساند. به گزارش «ایسنا»، عبدالمجید شریفی - مدیرعامل فولاد خوزستان - با اعلام این مطلب افزود: آمار یاد شده بیانگر رشد بیش از هفت درصدی در تولید شمش و 14 درصدی در تولید گندله نسبت به مدت مشابه سال قبل است. وی درباره رکوردهای جدید افزود: نخستین رکورد مربوط به گندله‌سازی شماره 2 با رقم بیش از 300 هزارتن تولید در شهریور ماه است که برای اولین بار محقق شده و پس از 291 هزارتن تولید مرداد‌ماه دومین رکورد متوالی این واحد محسوب می‌شود. همچنین مجموع تولید گندله در شرکت طی شش ماه امسال به 2 میلیون و 730 هزارتن رسید. 
مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان به چهار رکورد‌تازه در ایستگاه‌های ریخته‌گری شمش بلوم و بیلت اشاره کرد و افزود: واحدهای ریخته‌گری مداوم بلوم و بیلت در بخش فولادریزی موفق شدند طی شهریور ماه، تولید خود را به طور بی‌سابقه‌ای افزایش دهند، به گونه‌ای که در مجموع نزدیک به 236 هزار تن شمش در این ایستگاه‌ها ریخته گری شد و هر سه ایستگاه به رکوردهای تازه‌ای دست یافتند. این در حالی است که شهریور‌ماه از ماه‌های گرم فصل تابستان در استان خوزستان است و شرکت فولاد خوزستان پاره‌ای از برنامه‌های تعمیراتی کارخانه‌ها و تاسیسات مختلف را در این ایام انجام می‌دهد. فولاد خوزستان قرار است تا پایان امسال 5/3 میلیون تن شمش فولاد تولید و به بازار عرضه کند. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن 283میلیارد تومان سهام معامله شد که 3/8 درصد آن را معامله 7/32 میلیون سهم مپنا تشکیل داد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر