بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۲ - ۰۵:۵۹
کد خبر : ۱۰۷۰۹۱
هزاد بهمن‌نژاد: بازار دیروز رشد یک درصدی شاخص کل را تجربه کرد. بررسی روند صنایع نشان از تشدید اقبال سهامداران به گروه‌های صنعتی بزرگ‌تر دارد که باعث شده است به‌رغم افت شاخص بسیاری از گروه‌های کوچک صنعتی، رشد صنایع با ارزش بازار بزرگ‌تر، شاخص کل را نیز در جهت مثبت هدایت کند.
در این میان گروه شیمیایی روند صعودی خود را ادامه دادند و «تاپیکو» بیشترین حجم معاملات این گروه را به خود اختصاص داد. همچنین «فارس» و «شپنا» موثرترین نمادهای مثبت این گروه بر شاخص کل بودند؛ به طوری که در نماد «فارس»، حقوقی‌ها در نقش فروشنده حضور پررنگی داشته‌اند، این در حالی است که در نماد «شپنا» حضور حقوقی‌ها در نقش خریدار بیشتر به چشم می‌خورد. به علاوه، نماد «شپاس» برای تصمیم‌گیری در خصوص تعدیل EPS متوقف شد؛ در حالی که «شکربن» پس از تصویب تعدیل مثبت EPS بازگشایی شد. در این راستا، گروه فرآورده‌های نفتی نیز روند صعودی خود را ادامه دادند. «شبندر» در حالی بیشترین تاثیر بر شاخص کل و بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار داشت که طی روزهای گذشته، حقوقی‌ها در نقش خریدار سهام آن ظاهر شده‌اند. 
از سوی دیگر، گروه فلزات اساسی روند مثبت خود را ادامه دادند. «فباهنر» به عنوان پرمعامله‌ترین نماد گروه شناخته شد که طی روزهای اخیر بیشتر مورد توجه حقیقی‌ها است؛ همچنین این نماد معاملات خود را با صف خرید به پایان رساند. مجتبی جهانگیری، کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند رو‌به رشد این گروه می‌گوید: ثبات نرخ ارز هم بر شرکت‌های آهنی و غیرآهنی تاثیر مثبت گذاشته است. همچنین، در شرکت‌های غیرآهنی افزایش قیمت جهانی مس از جمله عوامل مثبت گروه بوده است. وی در رابطه با امید به حذف تحریم‌ها می‌افزاید: شرکت‌های آهنی به طور غیرمستقیم از این مهم بهره می‌برند. در حقیقت، رفع تحریم‌ها که کاهش نرخ دلار را به همراه دارد و قیمت سنگ آهن را که ماده اولیه این گروه محسوب می‌شود، کاهش می‌دهد.
 بنابراین، افت هزینه اولیه باعث سوددهی این گروه خواهد شد.  گروه بانک‌ها که روزهای پرنوسانی را سپری می‌کند، دیروز با افت شدید 5/2 درصدی شاخص مواجه شد. به این ترتیب، عمده نمادهای منفی تاثیرگذار بر شاخص کل از جمله «وبملت»، «وپاسار» و «وتجارت» در این گروه جای گرفتند که با صف فروش همراه شدند. «وبصادر» که بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار داشت با صف فروش 12 میلیون سهمی به کار خود پایان داد.  گروه کانه‌های فلزی روند مثبت خود را با ثبت رشد 2/3 درصدی شاخص ادامه داد. «ومعادن» بیشترین حجم معاملات گروه را به خود اختصاص داد و با صف خرید سنگین 47 میلیارد ریالی مواجه شد. همچنین، «کچاد» به عنوان تاثیرگذارترین نماد مثبت این گروه بر شاخص کل شناخته و با صف خرید همراه شد. این در حالی است که فروش قابل توجه حقوقی‌ها طی دو روز گذشته قابل توجه است. شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی روند مثبت خود را ادامه دادند. «وامید» در حالی جزو نمادهای مثبت تاثیرگذار بر شاخص کل بود که فروش سهام این نماد به طور کامل در اختیار حقوقی‌ها بود. در معاملات روز شنبه نیز 3/1 میلیون سهم این نماد توسط موسسه رفاه و تامین آتیه کارکنان بانک سپه فروخته شد. 
از سوی دیگر، «اخابر» بار دیگر در میان نمادهای مثبت تاثیرگذار بر شاخص کل قرار گرفت و با صف خرید همراه شد. همچنین، امضای تفاهم‌نامه میان همراه اول و آشنای اول به منظور ارائه یکپارچه خدمات در مراکز فروش مشترک از جمله اخبار مورد توجه سهامداران این گروه است. 
گروه سیمانی روند مثبت خود را ادامه داد. «سشرق» بیشترین حجم معاملات را با حضور حقیقی‌ها به خود اختصاص داد. همچنین، «سفارس» در حالی با صف خرید 41 میلیارد ریالی مواجه شد که روز شنبه، 2/1 میلیون سهم این نماد توسط شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تامین فروخته شد.
 از سوی دیگر، گروه خودرو روند شدیدا صعودی خود را تغییر داد و کمی منفی شد. «خودرو» بیشترین حجم معاملات این گروه را در حالی در اختیار داشت که طی روزهای اخیر با فروش بسیار بالای حقوقی‌ها مواجه بوده است؛ به طور مثال، شرکت سرمایه‌گذاری سمند طی هفته گذشته حدود 30 میلیون سهم این نماد را فروخته است. همچنین، «خساپا» با صف فروش سنگین 36 میلیارد ریالی مواجه شد. در معاملات روز شنبه نیز، 5 میلیون سهم «خبهمن» توسط شرکت سرمایه‌گذاری توسعه نوردنا فروخته شد. در نهایت، سرمایه‌گذاری‌ها روند صعودی خود را تغییر داده و منفی شدند. «وسپه» بیشترین حجم معاملات را در اختیار داشت؛ این نماد طی روزهای اخیر با حضور نسبتا چشمگیر حقوقی‌ها در نقش فروشنده همراه بوده است. همچنین، «وساپا» صف فروش سنگینی به ارزش 6/14 میلیارد ریال تجربه کرد که فروش عمده سهام این نماد توسط سرمایه‌گذاری سایپا طی هفته گذشته بر این مهم اثرگذار بوده است. همچنین روز شنبه، 6 میلیون سهم «وبوعلی» توسط شرکت سرمایه‌گذاری آیت ایثار (4 میلیون) و شرکت سرمایه‌گذاری تدبیر (2 میلیون) فروخته 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر