بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۸
کد خبر : ۱۰۷۱۸۰
همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته تحت تاثیر رکورد‌شکنی‌های اخیر شاخص با عرضه‌های سنگینی مواجه بود.
دیروز شاخص بورس همچنان به رشد خود ادامه داد و با رشد 391واحدی به مرز 65هزار و 720واحد رسید. با این رشد شرایط برای یک رکورد‌شکنی دیگر شاخص در هفته جاری و ثبت رقم 66هزار واحدی شاخص فراهم شده است.
در همین حال بازار همچنان در انتظار انتشار گزارش‌های 6 ماهه است. دیروز اعلام شد که دکتر عربی جانشین دکتر حسینی در معاونت نظارت برناشران شده است که این انتصاب می‌تواند راه را برای انتشار گزارش‌های 6 ماهه باز کند. 
 در همین حال با توجه به توقف برخی از نمادها معامله‌گران در انتظار تغییر در شرایط این نمادها هستند. 
در بازار دیروز در تحولات سیاسی سرپرست شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور، اکبر‌ترکان، در نشست با مدیران دبیرخانه شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور، از آغاز بررسی موضوع ایجاد خط هوایی مستقیم میان ایران و آمریکا خبر داد. 
وی نتایج دیدار رییس‌جمهور با ایرانیان مقیم نیویورک را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: دکتر روحانی، ایرانی بودن را مهم‌ترین نقطه مشترک برای تمام ایرانیان می‌داند و بر ضرورت و افزایش خدمت‌رسانی به تمامی ایرانیان در سراسر جهان از سوی شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور تاکید کرده است. 
ترکان، تسهیل رفت‌و‌آمد و ارتباط ایرانیان مقیم خارج را به کشور یکی دیگر از محورهای سخنان رییس‌جمهور اعلام کرد و افزود: ایشان در راستای رفع مشکلات رفت و آمد هموطنان مقیم آمریکا، دستور بررسی چگونگی برقراری خط پرواز مستقیم بین ایران و آمریکا را صادر کرد. 
 در همین حال دیروز  جان کری وزیر خارجه آمریکا گفت که امکان تغییر روابط آمریکا با ایران و حل و فصل سریع تر مساله هسته‌ای ایران وجود دارد. 
کری در برنامه «شصت دقیقه» شبکه تلویزیونی «CBS» آمریکا با اعلام این موضوع گفت تشدید تلاش‌های دیپلماتیک برای حل و فصل سریع مساله هسته‌ای ایران، می‌تواند آن گونه که حسن روحانی خواسته در بازه زمانی 3 تا 6 ماهه منجر به یک توافق شود. 
به گزارش انتخاب، کری گفت: «اگر ایران آمادگی آن را داشته باشد ممکن است توافقی زودتر حاصل شود.» 
وی افزود: «اگر برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز بوده و برای ما و همه جهان قابل اثبات باشد، روابط ما با ایران به طور چشمگیر و سریع می‌تواند تغییر کرده و بهبود یابد.» در همین حال رشد شاخص بورس و افزایش ورود نقدینگی به بازار ضرورت عرضه شرکت‌های جدید در بازار را تقویت کرده است در همین رابطه دیروز سرپرست پذیرش بورس اوراق بهادار تهران وضعیت پرونده‌های پذیرش را تشریح کرد. 
 به گزارش شرکت بورس، اسماعیل درگاهی سرپرست پذیرش بورس درخصوص پذیرش‌های جدید، اظهار کرد: شرکت نفت سپاهان در اولویت واگذاری در آینده‌ای نزدیک قرار دارد و بارگذاری اطلاعات و صورت‌های مالی شرکت نفت سپاهان در سامانه کدال آغاز شده است که به این ترتیب با نهایی شدن امیدنامه، درج نام شرکت در فهرست نرخ‌های بورس انجام می‌شود. 
وی تاکید کرد: با توجه به توافق و برنامه‌ریزی صورت‌گرفته و عزم جدی سهامدار عمده برای عرضه سهام، به زودی شاهد عرضه سهام نفت سپاهان خواهیم بود. 
درگاهی خاطرنشان کرد: شرکت‌های متعددی همچون نفت جی، سیمان خوزستان، سیمان ساوه، گروه صنعتی پاکشو، برخی از هلدینگ‌های شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین‌اجتماعی) و برخی از شرکت‌های مشمول واگذاری همچون شرکت سرمایه‌گذاری آب و برق صبا، مهاب قدس، منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج‌ فارس، شرکت‌های وابسته به شرکت ملی گاز ایران و دیگر شرکت‌های اصل«44» در مراحل مختلف بررسی و آماده‌سازی برای پذیرش اولیه یا مراحل بعد از پذیرش (شامل درج و عرضه) قرار دارند. 
 سرپرست پذیرش بورس تهران با اشاره به پیشرفت اقدامات انجام‌شده، تصریح کرد: شرکت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان (سیدکو)، سرمایه‌گذاری صدر تامین و هلدینگ دارویی تامین در اولویت تکمیل مراحل لازم برای عرضه قرار دارند که به نظر می‌رسد گزینه بعدی برای عرضه از میان سه شرکت اخیر باشد. وی درخصوص مذاکرات برای پذیرش شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تامین، اظهار کرد: مذاکرات اولیه شروع و مدارک اولیه دریافت شده، امید است با تحولات صورت‌گرفته در شستا، زمینه همکاری بیشتر و تسریع در واگذاری‌ها فراهم شود. در بازار دیروز در گروه بانکی استراحت سهام این گروه همچنان ادامه داشت. 
در همین حال با انتشار اخباري در مورد تغییرات در مدیران عامل بانک‌ها دیروز اولین تغییر با حضور مدیرعامل بانک سینا در بانک ملی رقم خورد. دیروز فرشاد حیدری نيز از مدیرعاملی بانک ملی ایران کنار رفت. 
به گزارش خبرگزاری مهر، مجمع بانک ملی ایران به ریاست وزیر امور اقتصادی و دارایی به مدیرعاملی عبدالناصر همتی بر این بانک رای داد و قرار است علی طیب‌نیا تا پایان هفته این حکم را ابلاغ کند. همتی، مدیرعاملی بانک سینا ریاست کلی بیمه مرکزی را در پرونده کاری خود دارد. در همین حال انتظار می‌رود در چند روز آینده احتمالا تغییر مدیران بانک‌های بورسی اقتصاد نوین، تجارت، ملت، پست بانک رقم خورده و مدیران این بانک‌ها و بانک کارآفرین مشخص شوند. در این گروه گفته می‌شود صندوق نفت توانسته سه عضو در هیات مدیره بانک ایران زمین را به خود اختصاص دهد. 
در گروه حمل‌و‌نقل دیروز کشتیرانی جمهوری اسلامی در حالی با صف خرید همراه بود که ريیس هیات مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه اختصاصی با شبکه‌‌العالم، به بررسی روند ابطال تحریم‌های اروپا علیه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران پرداخت. 
وي با اشاره به حكم دادگاهي در اروپا گفت: خوشبختانه دادگاه مستنداتی را که ما ارائه دادیم پذیرفت و استنادات طرف مقابل را بی اساس دانست و به این ترتیب حقانیت کشتیرانی جمهوری اسلامی ثابت شد. 
داجمر اظهار کرد: دو حالت امکان دارد اتفاق بیفتد یا اینکه آنها اعتراضی به حکم نکنند، که طبیعتا بعد از ۷۰ روز این حکم اجرایی می‌شود؛ یا در این مدت از حق استیناف خود استفاده می‌کنند که طبیعتا دادگاه تجدید نظر، استنادات جدید آنها را مورد بررسی قرار می‌دهد و حکم نهایی را صادر می‌کند. 
داجمر تاکید کرد: آنها هرگونه اسناد و مدارکی را که می‌توانستند ارائه کنند به دادگاه بدوی ارائه داده‌اند؛ و قاعدتا اگر دلیل محکم‌تر و محکمه‌پسندتری داشتند، ارائه می‌کردند. 
در گروه پتروشیمی دیروز همچنان اکثر نمادهای این گروه با شرایط مثبتی معامله شدند. 
در گروه شیمیایی، شرکت صنایع شیمیایی فارس به دنبال رشد قیمتی  اخیر سهام این شرکت،  طی نامه‌ای به اداره نظارت بر ناشران بورسی اعلام کرده است که اطلاعات ارسال شده قبلي در مورد سود هرسهم کماکان مورد تایید شرکت بوده و هیچ‌گونه رویداد بااهمیتی که باعث تغییر در پیش‌بینی گردد رخ نداده است.
 در گروه پالایشگاهی اکثر پالایشگاه‌ها با رشد قیمت مواجه شدند. در این گروه در کنار پالایشگاه اصفهان، پالایشگاه تبریز نیز با افزایش سرمایه مواجه است. 
در گروه فلزی، شرکت فولاد خوزستان اطلاعات عملکرد فروش در دوره 6 ماهه نخست سال مالی منتهی به اسفند 92 را منتشر کرده است. 
عملکرد «فخوز» در فروش محصولات طبق اطلاعات ارسالی در دوره 3 ماهه دوم سال مالی 92 (تابستان92) در مقایسه با 3 ماهه نخست (بهار 92) در حجم فروش از افزایش 2 درصدی بلوم وبیلت و کاهش 9/23 درصدی اسلب و در مورد نرخ فروش از افزایش 1/5 درصدی بلوم و بیلت و 4/3 درصدی اسلب برخوردار بوده است که در کل منجر به کاهش 2 درصدی مبلغ فروش شده است. 
یادآوری می‌شود این شرکت براساس عملکرد 3 ماهه برای هر سهم مبلغ 7769 ریال سود خالص پیش بینی کرده که در دوره مورد بررسی موفق به تحقق 35 درصد از آن شده است. 
در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن 349میلیارد تومان سهام دادوستد شد که 18/13 درصد آن را معامله 39میلیون سهم هلدینگ خلیج فارس تشکیل داد. از 281نمادی که به روی تابلو رفتند 166نماد با کاهش قیمت و 112نماد با رشد ارزش معامله شدند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر