بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۹
کد خبر : ۱۰۷۲۱۰
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تأمین مطلوب گاز زمستان را مشروط به دو عامل میزان سردی هوا و میزان صرفه جویی مردم دانست.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بالاخره به زمانی رسیدیم که تأخیرهای پی در پی پارس جنوبی موجب تنش زایی در تأمین گاز مصرفی کشور شد. موضوعی که کارشناسان امر پیش از این نسبت به بروز آن هشدار داده بودند.

بی تدبیری دولتی ها در طی سالیان گذشته از شروع با تأخیر پروژه های پارس جنوبی، سیاست گذاری های نادرست در تخصیص منابع و عدم اولویت بندی ها و همچنین ضعف مدیریتی در استفاده از تمام ظرفیت ها موجب شد تا در حالی به استقبال زمستان 92 برویم که هیچ افزایش تولیدی در بهره برداری گاز از پارس جنوبی نداشته ایم.

حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران امروز در جمع خبرنگاران در خصوص وضعیت تأمین گاز زمستانی کشور اظهار داشت: ما هر سال در ارتباط با تأمین گاز کشور باید کارهایی را انجام دهیم به طوری که مطابق با افزایش سطح مصرف، ظرفیت های تولید و انتقال نیز افزایش یابد.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه فاصله بین تولید و مصرف در زمستان خود را بیش از پیش نشان می دهد، گفت: در زمستان به طور طبیعی 6 یا 7 برابر تابستان یا پاییز مصرف گاز افزایش می یابد و تلاش می کنیم برای زمستان سال جاری با تخصیص سوخت مایع به نیروگاهها و هدایت سوخت گاز به بخش مصرف خانگی که جایگزین دیگری ندارد، گاز واحدهای مسکونی را در سراسر کشور تأمین کنیم.

وی افزود: امیدواریم در 2 تا 3 سال آینده توسعه پارس جنوبی به اندازه ای باشد که در زمستان مجبور به محدود کردن نیروگاهها به استفاده از سوخت مایع نباشیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه از نظر خطوط انتقال و وضعیت فنی نیروگاهها و تأسیسات گاز شهری برای زمستان آمادگی کامل داریم، تصریح کرد: اینکه بتوانیم به طور مطلوب امنیت انرژی را برای خانواده ها تأمین کنیم به دو عامل بستگی دارد، یکی اینکه هوا چقدر سرد می شود و دیگری اینکه مردم تا چه اندازه بتوانند صرفه جویی کنند.

عراقی همچنین خاطرنشان کرد: واردات گاز از ترکمنستان بر اساس قراردادها و تفاهمنامه های دو کشور ادامه می یابد و مشکلی در صادرات گاز به ترکیه نداریم.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: همچنین صادرات گاز به عراق تا پایان سال جاری آغاز نخواهد شد.

این مقام مسئول در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه در صورتی که صادرات گاز ایران به پاکستان در ابتدای سال 2014 میلادی (نیمه اول زمستان سال جاری) آغاز شود با مشکلی در تأمین گاز مواجه نخواهیم شد، گفت: وزیر نفت به شدت به دنبال این است که در سال جاری فازهای 15 و 16 و فاز 12 پارس جنوبی به بهره برداری برسد و این موضوع نیز مورد توجه ما قرار دارد تا در صورت آمادگی دو طرف در زمان مشخص شده صادرات گاز به پاکستان آغاز شده و مشکلی در تأمین گاز صادراتی و مصرفی کشور به وجود نیاید.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر