بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۱
کد خبر : ۱۰۷۲۶۰
همایون دارابی: بورس اوراق بهادار روز گذشته نیز به رشد خود ادامه داد و با ثبت 629واحد افزايش توانست به مرز 66هزار و 350واحد برسد؛ امری که یک رکورد جدید در بازار سرمایه به شمار می‌رود.
در بازار دیروز معامله‌گران همچنان شاهد حضور نقدینگی فعال در بازار بودند که با چرخش در میان گروه‌های مختلف سهام براساس اخبار و شنیده‌ها از گزارش‌های شش ماهه فراز و فرودهای بازار را رقم زد. 
در بازار دیروز معامله‌گران در تحولات کلان شاهد اظهار نظر وزیر نفت در مورد عدم افزایش بهای گاز در سال جاری بودند. 
انتظار می‌رود این اظهار نظر‌ها شبهه افزایش بهای سنگین گاز را برای مدت‌ها از گروه پتروشیمی دور کند. 
دیروز همچنين معامله‌گران با تغییر در مدیریت یکی از بزرگ‌ترین فعالان بازار مواجه بودند. 
احمد وحید دستجردی، ريیس هیات ريیسه صندوق‌های بازنشستگی، پس انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت از رياست كنار رفته است. 
وزیر نفت البته با تغییر وحید دستجردی از ريیس هیات ريیسه صندوق‌های بازنشستگی، پس انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت، حکم دیگری برای وی به عنوان مشاور جدید وزیر منصوب کرده، ضمن آنکه مسوولیت پیگیری همکاری‌های مجموعه صنعت نفت با عراق به وحید دستجردی واگذار شده است. 
سردار وحید دستجردی که پیشتر جانشینی سابق وزارت دفاع و در مقاطعی مسوولیت سازمان هوا فضا و بنیاد تعاون را نیز بر عهده داشت، بهمن ماه سال 1390 با حکم رستم قاسمی وزیر وقت نفت به عنوان ريیس جدید هیات ريیسه صندوق‌های بازنشستگی نفت منصوب شده بود. از سوی دیگر، وزیر نفت با صدور حکم دیگری رحیمی مدیر پیشین مالی و اداری وزارت نفت را به عنوان ريیس جدید هیات ريیسه صندوق‌های بازنشستگی، پس انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت منصوب کرد. 
در بازار دیروز در گروه بانکی معامله‌گران شاهد بازگشت قیمتی برخی نمادها از جمله بانک‌های صادرات و تجارت بودند. دیروز  بانک صادرات اعلام کرد: به استناد مصوبه مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ 29/04/92، جلسه هیات‌ مدیره به منظور تصمیم گیری در خصوص افزایش سرمایه شرکت از مبلغ 22 هزار و 906 ميليارد و 142 میلیون ریال به مبلغ 57 هزار و 800 ميليارد ریال (از محل سود انباشته مبلغ 6501 میلیون ریال، از محل اندوخته مبلغ 34 هزار و 887 ميليارد و 357 میلیون ریال)، در روز پنج‌شنبه 18 مهرماه برگزار خواهد شد. در همین حال با اعلام قصد بانک تجارت برای فروش 10 درصد سهام پتروشیمی تبریز محاسبات از تاثیر 100ریالی این فروش احتمالی بر سود این بانک خبر می‌دهد.در گروه بانکی دیروز کوروش پرویزیان با تصویب هیات مدیره، مدیرعامل بانک سینا شد. 
در گروه پالایشگاهی دیروز پالایشگاه‌ها با انتشار شایعات اولیه در مورد تحقق قابل ملاحظه سود شش ماهه پالایشگاه‌ها با صف خرید همراه بودند. 
دیروز مدیر عامل شرکت پالایش نفت تبریز در گفت‌وگو‌ ‌با بورس نیوز عنوان کرد: برنامه افزایش سرمایه 100 درصدی «شبریز» از جمله طرح‌هایی است که با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته اکنون در مرحله تایید حسابرسان قرار دارد و تا چند ماه آینده اجرایی می‌شود. 
عادل نژادسلیم پیرامون طرح‌های توسعه‌ای اين شرکت نیز گفت: افزایش سرمایه مذکور جهت اجرای طرح‌های توسعه‌ای «شبریز» مورد استفاده قرار می‌گیرد. به گونه‌ای که در حال حاضر طرح بنزین سازی این شرکت که در شهریور ماه سال جاری به تولید آزمایشی دست یافته، به عنوان نزدیک ترین پروژه اجرایی این مجتمع است که ظرفیت تولید بنزین در شرکت را به دو میلیون تن افزایش می‌دهد. 
وی ادامه داد: طرح بعدی پالایش نفت تبریز، تولید محصول قیر بوده که با اجرای آن تولید حدود 3000 تن قیر به محصولات شرکت افزوده خواهد شد. 
این مقام مسوول در خصوص زمان اجرای طرح مذکور اظهار كرد: به نظر می‌رسد طرح تولید قیر در شرکت تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد و اثرات سودآوری آن از محل اجرای این طرح در گزارش‌های آینده «شبریز» نمایان شود. 
نژادسلیم با اشاره به دو پروژه دیگر در دست اجرای پالایش نفت تبریز گفت: تولید گرانول و همچنین طرح روغن سازی شرکت از دیگر پروژه‌های در دست اجرای «شبریز» است که هر دوی آنها در سال آینده به بهره‌برداری رسیده و اثرات سودآوری‌شان در صورت‌های مالی سال 93 مورد محاسبه قرار می‌گیرد. 
وی در تشریح جزئیات دو طرح مذکور بیان کرد: طرح تولید گرانول از یک سو با افزایش میزان صادرات شرکت موجب رشد سودآوری شده و از سوی دیگر به دلیل تبدیل پودر پوکه به محصول دانه بندی پوکه اثرات مثبت زیست محیطی به همراه دارد. همچنین اجرای طرح روغن سازی «شبریز» با افزایش تولید و همچنین میزان صادرات شرکت آثار مثبت سودآوری را برای آن به همراه خواهد داشت. 
مدیر عامل شرکت پالایش نفت تبریز در خاتمه عنوان کرد: به نظر می‌رسد با توجه به روند کنونی تولید و فروش شرکت، پوشش سودآوری «شبریز» تا پایان سال مالی امری طبیعی و قابل دسترس باشد. 
درگروه واسطه‌گری مالی  شرکت سرمایه گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان در دوره یک ماهه منتهی به 31 شهریور ماه 92 تعدادی از سهام چند شرکت بورسی را واگذار کرد و از این بابت معادل 286 میلیون ریال سود کسب کرد. 
به گزارش «سنا»، شرکت سرمایه گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان با انتشار صورت وضعیت پرتفوی سرمایه‌گذاری‌ها در دوره یک ماهه منتهی به 31 شهریور ماه 92 در اين باره اعلام كرد كه بخشي از سهام چند شرکت بورسی را با بهای تمام شده 11 میلیارد و 839 میلیون ریال به مبلغ 12میلیارد و 125 میلیون ریال واگذار کرد. 
همچنین این شرکت طی این دوره تعدادی از سهام چند شرکت بورسی را با بهای تمام شده 11 میلیارد و 256 میلیون ریال تحصیل کرد. 
لازم به ذکر است «سدبیر» در دوره یک ماهه منتهی به پایان شهریور ماه 92 تعدادی از سهام چند شرکت بورسی را با بهای تمام شده 68 میلیارد و 5 میلیون ریال و ارزش بازار 100میلیارد و 434 میلیون ریال در سبد سهام خود داشت. 
بر اساس این گزارش بهای تمام شده این شرکت طی دوره یک ماهه معادل 583 میلیون ریال کاهش داشته و به 67 میلیارد و 422 میلیون ریال رسيده است. 
ارزش بازار این شرکت با افزایش یک میلیارد و 657 میلیون ریالی معادل 102 میلیارد و 91میلیون ریال محاسبه شده است. 
در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن 353میلیارد تومان سهام معامله شد که 56/9درصد آن را معامله 25میلیون سهم پالایشگاه بندرعباس تشکیل داد. از 279نمادی که به روی تابلو رفتند نیز 116نماد با کاهش قیمت و 158نماد با رشد ارزش همراه شدند، مابقي نيز بدون تغيير بودند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر